Eleiko-stänger

Home Forums Allmänt om gymträning Eleiko-stänger

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #50628
    #121386

    En normal eleikostång ska ju väga 20kg. Finns det stänger som väger mindre, även fast längd och utseende etc är likadant? Då pratar vi bara om märket eleiko.

    Jag persade med råge i bänk härom veckan och började fundera på om jag fick tag i en stång som väger mindre.
    Det finns ingen viktangivelse på sidorna, klisterlappen är bortnött.

    #121387

    Stången på jobbgymmet är det lite konstiga mått på,greppet är 30mm tjockt och stången väger 21,5kg.Stången jag har hemma väger 17.5kg,så jag har svarvat till låsningar så totalvikten blir 20kg.

    #121388

    Eleikos standardstänger väger alltid 20 kilo, har 28 mm grepp och 50 mm hylsa. Tävlingsstång dam väger 15 kilo men ser likadan ut förutom änden på hylsan. Deras teknikstänger kan väga så lite som 5 kilo men då med en extremt kort hylsa och en maxlast på 20 kilo.

    Du har med största sannorlikhet kört med en stång på 20 kilo om den var från Eleiko. Bra vikter och stänger samt tillräckligt bred bänk gör en hel del. Hur mycket är med råge?

    #121389
    Pontus_H wrote:
    Eleikos standardstänger väger alltid 20 kilo, har 28 mm grepp och 50 mm hylsa. Tävlingsstång dam väger 15 kilo men ser likadan ut förutom änden på hylsan. Deras teknikstänger kan väga så lite som 5 kilo men då med en extremt kort hylsa och en maxlast på 20 kilo.

    Du har med största sannorlikhet kört med en stång på 20 kilo om den var från Eleiko. Bra vikter och stänger samt tillräckligt bred bänk gör en hel del. Hur mycket är med råge?

    Okej. Med råge är 10kg, vilket är mycket med tanke på att jag satt pers redan 2 veckor tidigare. :p
    Det du nämner om bänken är intressant, eftersom jag använde en bänk jag inte använt tidigare.
    Dessutom har träningen gått bra på sistone så man kanske bara ska vara nöjd då. :)

    #121390
    Dynan wrote:
    Okej. Med råge är 10kg, vilket är mycket med tanke på att jag satt pers redan 2 veckor tidigare. :p
    Det du nämner om bänken är intressant, eftersom jag använde en bänk jag inte använt tidigare.
    Dessutom har träningen gått bra på sistone så man kanske bara ska vara nöjd då. :)

    Sammanlagt blir det då med de tio? Låter som du ligger i en bra utveckling då, det är ju grymt kul. Mycket som spelar in, hur man mår övrigt, hur laddad man är m.m. Jag brukar alltid klara av att pressa samma vikter men vissa dagar är fem rep på en vikt lätt, andra dagar döden haha.

    #121391
    Pontus_H wrote:
    Sammanlagt blir det då med de tio? Låter som du ligger i en bra utveckling då, det är ju grymt kul. Mycket som spelar in, hur man mår övrigt, hur laddad man är m.m. Jag brukar alltid klara av att pressa samma vikter men vissa dagar är fem rep på en vikt lätt, andra dagar döden haha.

    130kg, bänkpress har aldrig varit någon paradgren men det kanske börjar lossna lite.
    Jo det stämmer ju, väldigt olika från dag till dag. :p

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.