En dryg månads uppehåll

Home Forums Allmänt om gymträning En dryg månads uppehåll

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #67104
    #473231

    Hej!

    Första gången jag skriver på detta forum.
    Har dock funnits här ganska länge och läst och följt folks journaler osv.
    Är det något jag viljat veta har jag sökt och ofta funnit ett svar.

    Till frågan.

    Jag har tränat på gym i ca 5 år.
    Det senaste året har det varit väldigt sporadiskt men nu sedan i sommras har jag kommit igång bra igen och gått förbi mig själv styrkemässigt mot vad jag var innan ”uppehållet”. Har varit nog med att få i mig bra mat. Mycket proteiner och legat på kalori överskott.
    Motivationen har återvänt med styrkan och nu blir det bara roligare för varje pass då, jag oftast gör en styrkeökning frång gång till gång. Inte mycket men lite iaf.

    Nu till problemet.
    Jag jobbar på ett företag som ägs av mina föräldrar. Vid jultid har vi extremt mycket att göra. Jag hinner helt enkelt inte till gymmet då det har öppet.
    Jag kommer få göra ett uppehåll fram till början av Januari någon gång.

    Det är inte så lång tid och man hinner väl inte förlora så mycket muskler om man bara äter bra?

    Till nästa problem. Jag tänkte börja dieta vid årsskiftet då jag börjar bli lite allt väl rund. 175cm lång och väger ca 80kg. Enligt min tanita badrumsvåg med fettmätning, (Jag vet att man ska ta en sådan här våg med en nypa salt) så ligger jag på ca 20% fett.

    Grejen är att när jag nu börjar dieta till våren så är jag ju på ett svagt stadie igen.

    Till min fråga är egentligen? Ska man försöka träna upp det man förlorat under denna dryga månad av uppehåll eller ska man börja dieta med en gång och bara köra på med styrketräningen?

    Om man sköter kosten under denna dryga månad. Förlorar man så mycket muskler då?

    Tack på förhand och för ett bra forum.:up:

    #473232

    Jag skulle ha tagit mig tid 1 dag i veckan(om det är möjligt) att köra ett 60min gympass, en söndageftermiddag tex.. Lägger du sedan till 3 set chins och 3 set armhävningar 2 ggr i veckan hemma (som du enkelt klarar av på 15minuter) tror jag du knappt kommer märka nån skillnad. Anser du att du inte hinner med ens hemmapassen så kan du nog lika gärna skita i deffen då du knappast kommer klara av att prioritera den heller.

    Tänk bara på att minska kolhydraterna då du inte gör av med lika mycket som vanligt så du inte blir fetare.

    #473233

    Jag gjorde ett uppehåll från träningen på drygt 1,5 år, sket i kosten och bibehållande av befintlig muskelmassa TOTALT. Nu efter drygt 3 månader är jag i princip tillbaka där jag en gång befann mig med tanke på muskelmassa och styrka.

    #473234
    Grus wrote:
    Jo den tror man ju på…

    Därför att?

    #473235

    en månad blir gärna två, blir tre etc etc … för min del blev det 30 år …
    Periodare får man inte va om man ska komma någonstans …

    #473236

    Kör lite hemma då?
    Armhävningar å sånt så slipper du vara helt ur form när du ska kör igen.

    #473237
    Grus wrote:
    Du kan aldrig bygga upp den muskelmassa du hade innan som du har tränat upp under några år på 3 månader…. no way in hell dude…

    Om du inte tar en massa (vitaminer) host host….

    Berätta gärna var i mitt tidigare inlägg jag skrivit hur länge jag hade styrketränat innan…

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.