en muskelgrupp/vecka

Home Forums Allmänt om gymträning en muskelgrupp/vecka

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70068
    #510955

    Tja, undrar om det räcker att typ köra biceps en gång i veckan? känns lite lite, är det bättre att köra alla muskelgrupper 2 ggr vecka, är ute efter volym och styrka,

    Tack i förhand // Adam93

    #510956

    beror på hur tungt du vill köra, om du nöjer dig med att köra 10-12 reps så kan du nog köra två ggr i veckan men gör du fullt (1-4 reps) så bör du nog låta dina muskler vila ett tag, ett alternativ är ju att köra ett tungt oc hett lätt pass i veckan, om du har tid med det vill säga? :)

    #510957
    Adam93 wrote:
    Tja, undrar om det räcker att typ köra biceps en gång i veckan? känns lite lite, är det bättre att köra alla muskelgrupper 2 ggr vecka, är ute efter volym och styrka,

    Tack i förhand // Adam93

    Biceps tränar du istortsett med alla muskelgrupper så en gång i veckan räcker.

    Om du vill ha volym på armen ska du attackera triceps, det är en större muskel.

    #510958
    donYLD wrote:
    beror på hur tungt du vill köra, om du nöjer dig med att köra 10-12 reps så kan du nog köra två ggr i veckan men gör du fullt (1-4 reps) så bör du nog låta dina muskler vila ett tag, ett alternativ är ju att köra ett tungt oc hett lätt pass i veckan, om du har tid med det vill säga? :)

    Vad spelar repsen för roll? Vad är ”fullt” ?
    Variera din träning och hitta din egna stil. Själv kör jag väldigt sällan någon muskel mer än 1gång/vecka och då bara kortare ”prio-perioder”.

    #510959
    Thomas Bergqvist wrote:
    Vad spelar repsen för roll? Vad är ”fullt” ?
    Variera din träning och hitta din egna stil. Själv kör jag väldigt sällan någon muskel mer än 1gång/vecka och då bara kortare ”prio-perioder”.

    jag tycker personligen att det sliter mycket mer på musklerna att köra ”fullt” (så tungt att du måste kämpa sjukt för att klara ens första reppen). men det är ju såklart högst personligt, gav bara ett exempel som jag tycker fungerar bra för mig, låter som du tycker att jag har helt fel?

    #510960
    whothefckami wrote:
    Biceps tränar du istortsett med alla muskelgrupper så en gång i veckan räcker.

    Om du vill ha volym på armen ska du attackera triceps, det är en större muskel.

    Jag får bara in biceps i ryggpasset & bicepspasset såklart. Var mer ? :O

    #510961
    Martin Löwgren wrote:
    Om man sammanväger litteratur av god kvalitet visar det sig att träning av en och samma muskelgrupp 3ggr/vecka är det bästa för hypertrofi. Dock är skillnaderna så pass små jämfört med träning två ggr/vecka att det inte är försvarbart att träna samma muskel tre ggr/vecka. Däremot visar studierna att det är klart bättre att träna samma övning/muskelgrupp två ggr/vecka än att träna dem endast en gång/vecka.

    Får man fråga vad det är för litteratur / studier? Nyfiken då jag blivit undervisad i att man hellre ska träna muskelgrupperna 1 gång per vecka och fokusera på återhämtning än att köra dem 2 gånger. Det samt att många här inne, av vad jag läst mig till, verkar vara inne på att det räcker gott och väl att köra 1 gång / vecka.

    Please enlighten me =)

    #510962

    Jag har alltid kört muskelgrupperna 1ggr/v. Utom när jag prioriterar vaderna. Då får dom 2pass. Det har funkat iaf.

    #510963

    Kör ca 5-6 gånger i veckan, kör också en muskelgrupp per pass. . men de jag vill bygga lite extra på kör jag lite till underpassets gång. slänger in vaderna och underarmarna lite blandat under veckorna.. aja har ökat bra den här vintern i alla fall. 15 kg i bänken m m

    Train hard eat shit

    #510964
    donYLD wrote:
    jag tycker personligen att det sliter mycket mer på musklerna att köra ”fullt” (så tungt att du måste kämpa sjukt för att klara ens första reppen). men det är ju såklart högst personligt, gav bara ett exempel som jag tycker fungerar bra för mig, låter som du tycker att jag har helt fel?

    Du behöver inte köra maxtungt för att göra vikten nog så tung för dig. Självklart ska varje reps vara tung. Om man verkligen får kämpa sjukt mycket på första repsen borde det knappt gå att få upp andra….

    Jag tycker du har fel, ja. Då det långt ifrån enbart handlar om reps om du kan köra fler pass per muskelgrupp i veckan. Hade du bott nära mig hade jag bjudit med dig på ett pass, kan lova dig att du haft en annan inställning efter det.

    #510965
    Thomas Bergqvist wrote:
    Du behöver inte köra maxtungt för att göra vikten nog så tung för dig. Självklart ska varje reps vara tung. Om man verkligen får kämpa sjukt mycket på första repsen borde det knappt gå att få upp andra….

    Jag tycker du har fel, ja. Då det långt ifrån enbart handlar om reps om du kan köra fler pass per muskelgrupp i veckan. Hade du bott nära mig hade jag bjudit med dig på ett pass, kan lova dig att du haft en annan inställning efter det.

    Självklart blir muskeln trött även om man inte kör vid max gränsen det har jag aldrig påstått, vad jag försökte säga var att FÖR MIG så upplever jag bättre återhämtning (snabbare) vid många reps och inte lika tungt än vid maxning. Som jag tidigare så är träningen högst individuell och det är såklart olika från person till person hur man upplever saker och ting. hoppas jag gjorde dig lika klokare på vad jag menade från första början.

    #510966

    jag kör varje muskel igen efter 5-6 dagar.
    Ibland lägger jag dock in extra vilodagar när kroppen känns sliten..
    Har tidigare kört musklerna 1ggr/vecka och även upp emot 3ggr/vecka. testa dig fram till det du orkar med!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.