Erfarenheter/synpunkter på träningsuppdelning av Biceps & Triceps

Home Forums Allmänt om gymträning Erfarenheter/synpunkter på träningsuppdelning av Biceps & Triceps

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #72422
    #576458

    Någon som har erfarenheter angående upplägget vad gäller hur man tränar biceps & triceps.
    Tänker mig tre olika varianter:

    Alt 1 (kör jag idag)
    Bröst & biceps
    Rygg & Triceps

    Kör detta upplägg idag pga att jag inbillar mig att detta ger mest utrymme för biceps resp. triceps att få träna utan att vara uttröttat genom sin medaktivering (vid rygg resp. bröst d v s).

    Alt 2
    Bröst & Triceps
    Rygg & Biceps

    Torde inte detta kunna ge försämrad prestanda vid biceps-/triceps-träning i o m bröst- & rygg-övningarna?

    Alt 3
    Biceps & Triceps

    Synpunkter på ett bättre eller sämre upplägg?
    Egna erfarenheter?

    #576459

    En nackdel med Alt1 som jag upplevt är att det blir svårt att köra tex ryggpasset dagen efter du kört bicep och vise versa, då du förhoppningsvis kört slut på bicep dan innan. kaka på kaka.

    Själv kör jag Alt2.

    Om jag skulle öka antal träningsdagar i veckan skulle jag nog köra Alt3

    #576460

    Jag kör alt 1, med ben/axlar-pass emellan, så att biceps inte är slutkörda.

    #576461
    Galactic wrote:
    Jag kör alt 1, med ben/axlar-pass emellan, så att biceps inte är slutkörda.

    triceps då?

    #576462
    Man-go wrote:
    triceps då?

    Lite mer precist:

    Rygg/Triceps
    Axlar/Ben
    Bröst/Biceps
    Vila
    Rygg/Triceps
    Axlar/Ben
    Bröst/Biceps
    Vila
    etc…

    #576463
    Galactic wrote:
    Jag kör alt 1, med ben/axlar-pass emellan, så att biceps inte är slutkörda.

    Exakt så kör jag också.
    Funkar väl bra, men är nyfiken på erfarenheter av annat.

    #576464

    Alt 1
    Bröst & biceps
    Rygg & Triceps

    Detta känns för mig väldigt bra då man är fullt utvilad och kan ta i genom alla övningar för bådadera muskelgrupper

    Alt 2
    Bröst & Triceps
    Rygg & Biceps

    Har aldrig någonsin tyckt om att köra utefter denna traditionella metoden.. Jag är personligen rätt slut i biceps efter ryggövningarna..:o

    Alt 3
    Biceps & Triceps

    Gillar denna skarpt också.. Speciellt efter den sjuka pumpen man får :whistle:. Samtidigt blir värken/tröttheten dagen efter sitt lidande när det häller att använda armarna vid hjälp av annan muskelträning :yikes:

    #576465

    Jag brukar variera mellan dom 3 olika, lite efter hur det känns!
    Idag blev det bröst och biceps!

    #576466
    Martin Löwgren wrote:
    En liten anekdok (som blir till en tankeställare för en del) :)

    Det lite roliga är att triceps har många fler gemensamma funktioner med ryggen (latissimus dorsi och teres major) än vad biceps har (agonist på latin) och aktiveras nästan mera under ett ryggpass än vad biceps gör.

    /Martin ”Axon” Löwgren

    wtf sorry dubbelpost (jag kanske borde hänga oftare i testdelen ;)) Skulle kopiera texten och klista in på ett annat forum men klistrade in det i ett nytt body fönster :)

    Jaså? Snacka om att man börjar fundera ja ;).. Men hur då ? Eller i vilken specifik övning eller under vilket moment tar det så mycket på triceps?

    #576467
    Martin Löwgren wrote:
    Vill du ha fullständig utredning?

    Jag vill iaf! :pop:

    #576468

    Kan hålla med föregående talare, får ofta lite pump i triceps vid chins, händer faktiskt att jag har träningsvärk i dom efter ett ryggpass.

    Kan man tom säga att det är direkt olämpligt att lägga in ett bröst/tricepspass dagen efter eller ett par dagar efter ryggpasset?

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.