Extrem huvudvärk vid sit ups !?

Home Forums Allmänt om gymträning Extrem huvudvärk vid sit ups !?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71199
    #553101

    Jag brukar göra sit ups på träningsboll men efter får fruktansvärt ont i huvudet, framför allt när jag slutar och sätter mig upp. Trodde först att det var pga att jag kanske inte andades ordentligt men på senare tid har jag verkligen tänkt på att andas genom övningen. Tror nu att det kan bero på att jag spänner nacken, men vad ska jag göra??? Eller kan det bero på något annat? Det spränger verkligen i huvudet! Förutom det så tar det jättebra på magen tycker jag. Men snart klarar jag inte att göra det längre :(

    Några tips? Finns det några andra bra övningar för mage? Kan inte göra benlyft för det känns inte bra i låren (har överrörliga leder vid lårbenet/höften).

    Tacksam för alla svar :)

    #553102

    Jag får likadant.
    De känns som att man får ett jävla tryck i huvet, kan de inte vara att man får så mycket blod i huvet?:P

    #553103

    Kanske det. Efteråt känns det ju soma att ”trycket” släpper och då sprängs huvudet typ. Men det verkar ju inte som att alla får ont i huvudet för det :/

    Ingen annan som har tips, eller förklaringar/spekulationer ?

    #553104

    Någon form av spänningshuvudvärk. Man har ju en fruktansvärt spänd nacke, en vanlig orsak till spänningshuvudvärk

    #553105

    Har samma problem men jag får det när jag kör hypersträck.

    #553106

    Tack för svar!
    Hm, går ju inte att göra så mycket åt nackspänningen (eller?). Har försökt att hålla i huvudet men det hjälpte inte, man spänner ju ändå. Så jag måste helt enkelt byta övning eller? Några förslag på bra övningar, förutom benlyft då?

    Rasmus: Jasså. Vid hypersträck är det inga problem för mig. Endast vid situps o.o Lite skumt.

    #553107
    sannanas wrote:
    Tack för svar!
    Hm, går ju inte att göra så mycket åt nackspänningen (eller?). Har försökt att hålla i huvudet men det hjälpte inte, man spänner ju ändå. Så jag måste helt enkelt byta övning eller? Några förslag på bra övningar, förutom benlyft då?

    Rasmus: Jasså. Vid hypersträck är det inga problem för mig. Endast vid situps o.o Lite skumt.

    Repcurls är en skitbra magövning.

    #553108

    Borde inte en massage vara bra då? :happy:

    #553109

    Du kanske belastar nacken för mycket? Det kvittar egentligen om du håller i huvudet eller inte. Ser många som gör situps där dom strävar framåt mot knäna, när man faktisikt bör sträva uppåt, mot taket. Då tycker i alla fall jag att det känns mindre i nacken och huvudet.
    :D

    #553110

    Jag har drabbats av samma grej i olika situationer (inte bara på gymmet); lösningen är att fokusera på att slappna av i de muskler man inte jobbar med.

    Ibland kan det komiskt nog vara svårt rent motoriskt – ungefär på samma sätt som det kan vara svårt att röra på ett finger och samtidigt hålla ett annat still. Om du inte lyckas finns det ju dock väldigt många alternativ. Hålla händerna annorlunda, köra övningen på boll eller helt enkelt köra någon helt annan övning (hjulet, hängande benlyft, repcrunches, plankan etc).

    För övrigt är jag av uppfattningen att magen egentligen inte behöver så mycket specifik träning om man kör mycket basövningar i övrigt, men det är så klart lite individuellt.

    #553111

    Tack för alla svar!
    Så det verkar som de flesta anser att det är spänningshuvudvärk. Men då kan jag alltså inte göra situps för hur man än gör så måste man ju spänna nacken för att hålla upp huvudet 😥

    Emma-lee: tack för tipset, men jag tycker det tar bättre på magen när man ”rullar ihop” den :p Sen tror jag inte jag kommer spänna nacken mindre om jag kör uppåt o.o

    Andreas Guiance: Hehe, jag kör redan situpsen på boll, som det står i inlägget :D sen kan jag som sagt inte köra hängande benlyft :)
    Hur kör man hjulet?

    Tack igen för svaren :D

    #553112
    sannanas wrote:
    Andreas Guiance: Hehe, jag kör redan situpsen på boll, som det står i inlägget :D sen kan jag som sagt inte köra hängande benlyft :)
    Hur kör man hjulet?

    Tack igen för svaren :D

    Ah sorry, läste lite för slarvigt:o

    [http://www.stadium.se/traningstips/styrka]

    #553113

    Ah, jag har ju ett sånt hjul hemma :P

    Tack för länken! Användbar :)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.