Extremt smal, tips för att börja träna?

Home Forums Allmänt om gymträning Extremt smal, tips för att börja träna?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #52472
    #128883

    Hallå!

    Jag är en 17årig kille som alltid varit närmast sjukligt smal, i nuläget är jag 174 cm lång och väger knappt 50 kg! 😥

    Jag har därför nyligen börjat träna på gym, och trycker i mig så mycket kött, ägg och fisk jag kan, jag dricker också två matskedar sojaprotein utspätt i mjölk 1-2 ggr dagligen.

    Mitt nuvarande träningsprogram ser ut som följande:

    Dag 1: Bröst, axlar, triceps, mage, vader.
    Dag 2: Ben, biceps, rygg, mage, vader.
    *vila*
    Dag 1
    Dag 2
    *vila*
    *vila*

    Så, det vore jättebra om någon kunde ge lite tips på hur man ska träna som nybörjare? Köra hårt eller börja mjukt, några bra övningar, kosttillskott, osv?

    Tack på förhand. :)

    #128884

    Till att börja med behöver du inga tillskott i början, särskillt inte med den vikten. Tipset för att gå upp är att äta mat och jag rekommebderar dig att dricka mycket fet mjölk öta ost youghurt osv, det går nog till slut! Lycka till!

    Sedan så tycker jag att ditt upplägg ser relativt bra ut.

    #128885

    Jag vägde själv 63kg och var 193cm lång. Har nu dock gått upp 7kg så är på väg… Men jag rekommenderar i alla fall att börja träna lugnt för att undvika eventuella skador. Ät så mycket du bara kan och försök trycka i dig stora portioner innan läggdags.

    Och extra tillskott protein ser jag inget fel på, jag vet själv hur jag hade det (och har fortfarande) att få i mig tillräckligt protein med maten som serveras hemma. Låg under min vikt * 1 protein i gram.

    Men ja, ät på och börja träna lugnt – framförallt glöm inte att öka träningen så du inte ligger still på samma nivå hela tiden :)!

    #128886
    Robin Andersson wrote:
    Jag vägde själv 63kg och var 193cm lång. Har nu dock gått upp 7kg så är på väg… Men jag rekommenderar i alla fall att börja träna lugnt för att undvika eventuella skador. Ät så mycket du bara kan och försök trycka i dig stora portioner innan läggdags.

    Och extra tillskott protein ser jag inget fel på, jag vet själv hur jag hade det (och har fortfarande) att få i mig tillräckligt protein med maten som serveras hemma. Låg under min vikt * 1 protein i gram.

    Men ja, ät på och börja träna lugnt – framförallt glöm inte att öka träningen så du inte ligger still på samma nivå hela tiden :)!

    Han behöver 100 g protein per dag om man räknar på 2 gånger sin vikt. Det kan han få i sig genom 1 l mjölk + 200 g kött + 300 g kvarg. Inga jättemängder om vi säger så. En grej som är bra är att planera, äta många måltider och små om man har svårt att äta stora mål.

    #128887

    Att gå upp i vikt är lättare än vad man tror som nybörjare, det är bara att äta mer än vad man förbrukar, jag var smal när jag började träna och så fick jag höra att man skulle bli starkare av att äta mycket och det vart jag men samtidigt fet :( Träna hårt, vila och ät proteinrikt och inte mer än vad du känner för, börja inte puläta för då kommer du bli fet. Var glad för att du har ”svårt för att gå upp i vikt” det är mycket värre att ha lätt för att gå upp i vikt. Jag har svårt att tro på de som säger att de har svårt att gå upp i vikt, det är ju bara att äta mer än vad man förbrukar. De kompisar som jag har har som har ”svårt för att gå upp i vikt” äter mycket mindre än jag och jag väger just nu normal-mycket.

    #128888

    Börja lugnt, kör många reps (3-4×12), så musklerna får anpassa sig lite och vänja sig vid gymträning. Därefter kan du öka vikt och sänka reps, men öka långsamt så du inte skadar dig!

    #128889

    Jag vägde 58kg 1995 när jag bestämde mig för att börja träna , brukar ligga runt 100kg , deffat ner mig till 83 nu, men nu ska lägga på mig 4-5kg muskler o fortsätta vara hård o fin bara lite större :)

    Ända råden jag ger är ät som fan , köp ett bra whey protein , träna rätt (korrekt utförande etc), vila ordentligt så ska du se du kommer lägga på dig.

    Lycka till

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.