Få sömntimmar

Home Forums Allmänt om gymträning Få sömntimmar

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #78161
    #677886

    Jag har precis fått ett jobb där jag jobbar mån,ons och fredag. Börjar 04.15 och slutar 10.15. Jag sommnar inte förrens vid runt 23.30 och sen går jag upp 03.15. Jag sover i en eller två timmar när jag kommer hem sen.
    Finns det något tillskott man ta så som gör kroppen inte behöver lika mycket sömn för att återhämta sig? På min lediga dagar ska jag försöka sova 10 timmar då för att kompensera mina arbetsdagar? Jag vill inte att mitt jobb ska förstöra min träning.

    #677887

    Nej du kan inte kompensera med att sova längre andra dagar, jag tror problemet ligger i att du inte har någon stabil sömnrytm. Skulle jag vara i din sits hade jag försökt lagt mig och klivit upp ungefär samma tidpunkt varje dag, och helst skippat att sova de där 1-2h direkt efter jobbet.

    #677888

    Det har nog ingen större inverkan på din träning.

    Hur trivs du med dina sömnvanor annars?
    Jag hade satsat på att sova till 22.00 iallafall.

    #677889
    nutz;429138 wrote:
    Det har nog ingen större inverkan på din träning.

    Självklart påvärkar sömnen träningen det är under natten som dom musklebyggande hormonen kommer upp i å pass höga koncentrationer att de blir möjligt att bygga muskler.

    #677890

    Lägg dig tidigare istället, punkt.

    #677891
    Sami.A wrote:
    Lägg dig tidigare istället, punkt.

    Japp, ifall du kan. Och ät djävulskt med mat också, det brukar fungera bra för att hålla mig i skick ifall jag sover dåligt i perioder.

    MVH

    #677892
    Danne.v wrote:
    Självklart påvärkar sömnen träningen det är under natten som dom musklebyggande hormonen kommer upp i å pass höga koncentrationer att de blir möjligt att bygga muskler.

    Är det inte nattetid snarare än under sömn?

    #677893
    nutz wrote:
    Är det inte nattetid snarare än under sömn?

    Det är under nattimmarna som det är lättast att komma ner i den djupsömn som är gör mest för våra hormoner.

    Du får ingen GH-boost av att dricka kaffe & spela Halo hela natten.;)

    #677894
    MickeGBG wrote:
    Det är under nattimmarna som det är lättast att komma ner i den djupsömn som är gör mest för våra hormoner.

    Du får ingen GH-boost av att dricka kaffe & spela Halo hela natten.;)

    Micke i farten igen, mkt klokt! :D:emo-thumb

    #677895

    Känner igen mig i det här. Jag går upp 04:15 på morgonen för att jobba, sen brukar jag sova nån timme middag efter jobbet innan jag sticker och tränar. Går och lägger mig senast 22:00, ibland t.o.m 21:00. Det funkar men man undrar ju såklart om det inte hindrar ens återhämtning på ett eller annat vis :what:

    #677896
    Saddeck wrote:
    Jag har precis fått ett jobb där jag jobbar mån,ons och fredag. Börjar 04.15 och slutar 10.15. Jag somnar inte förrens vid runt 23.30 och sen går jag upp 03.15. Jag sover i en eller två timmar när jag kommer hem sen.
    Finns det något tillskott man ta så som gör kroppen inte behöver lika mycket sömn för att återhämta sig? På min lediga dagar ska jag försöka sova 10 timmar då för att kompensera mina arbetsdagar? Jag vill inte att mitt jobb ska förstöra min träning.

    Jag har jobbat liknande tider tidigare men med skillnaden att jag hade två pass om dagen. (Morgonvakt 4-8 [ibland 4-10] och kvällsvakt 16-20)

    Erfarenheten säger att det inte är någon bra idé att skippa sömnen på kvällen för att försöka ta igen den på förmiddagen efter vakten (jobbet). Sömnen under småtimmarna är viktigast, oavsett om man är soffliggare eller träningsnarkoman. Dessutom behöver man (åtminstonde jag) mer sömn än normalt när man blir tvungen att dela upp den.

    Ändra dina vanor, gå och lägg dig tidigt även när du inte jobbar och var rädd om småtimmarna! Om inte kommer du sluta som ett vrak inom en ganska snar framtid.

    #677897
    Sami.A wrote:
    Lägg dig tidigare istället, punkt.

    Jag går och lägger mig vid 20.00 men sommnar inte förrens ungefär 23.00.
    Dom tre timmarna jag ligger och försöker sova, hjälper det kroppen att återhämta sig eller skulle jag lika gärna kunna vara upp till 23.00??

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.