Fel struktur på bröstkorg?

Home Forums Allmänt om gymträning Fel struktur på bröstkorg?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71606
    #564576

    Hej!
    Har tagit mig igenom den största delen på forumet men jag kan faktiskt inte hitta någon liknande fråga som jag kommer att beskriva här nedan.
    Kan börja med att säga att jag väger 20år, 70kg, 180cm. Tränat styrketräning i ca 2år med 3-5 pass per vecka dock med uppehåll under förra sommaren :).

    Frågan
    Min bröstkorg tenderar att inte se ut som en ”normal” människas, den går inåt i mitten men ingen ”grop”, endast inåtgående.
    Det här kanske låter lite udda men när jag tar ett djupt andetag och spänner magmusklerna så trycks mitten partiet ut och får då ett utseende som en ”normal” bröstkorg precis som jag vill ha det, men så kan jag ju tyvärr inte gå omkring hela dagen måste kunna andas :).
    Är det någon som kanske har någon form av kunskap av förmedla, bör det gå att fixa den här typen av ”missbildning”?

    Har tränat mycket rygg och mage men helt utan framgång känns det som (tränade genom hela kroppen samtidigt men fokus låg just på rygg och mage).
    Snart är det beach 2009, så då går det inte att ”gömma” sig bakom en t-shirt.

    Är det något ni inte förstår så fråga bara på så ska jag försöka svara på det.

    #564577

    Jag förstår inte riktigt vad du menar, tyvärr!

    Våga lägga upp en bild på spänt och ospänt läge, det vore det bästa isåfall om någon ska kunna hjälpa dig.

    #564578

    Här kommer en bild!

    #564579

    detta förekommer hos olika personer och det är inte så mycket att göra åt.

    #564580

    Som sagt inte så mycket att köra åt, vissa har en insjunken bröstkorg (grop i bröstkorgen) och detta beror på revbenen och inget du kan påverka genom muskelmassa.

    PS: Finns något som kallas trattbröst, vet inte riktigt om det är detta men har för mig det har något med en grop i bröstet att göra iaf.

    #564581

    har också så på ena bröst muskeln. Men det e inga problem.. bara att köra hårt!

    #564582

    Vet inte om det var dålig bild men jag tyckte det såg bra ut.
    Jag har därimot svagt trattbröst som såg mycket värre ut än på din bild men efter drygt ett års styrketräning så har det skett en stor förändring så att man inte kan påverka det med hjälp av styrketräning är fel!

    Mvh /

    #564583

    Johan Oldenmark svarar på en liknande fråga i B&K Sports Magazine 02/1995:

    Quote:
    Fråga: Det är så att jag har ett fult mellanrum mellan bröstmusklerna, cirka en cm brett. Det syns rätt tydligt. Vet du om detta går att få bort eller växer det ihop med tiden? Vet du någon bra övning för att få bort detta? Hur hårt tar bodybuildingdomare på detta?

    Jag har idag tränat i cirka 10 månader och har tänkt börja tävla om två år. Min ålder är 17 år. Hjälp mig, snälla!

    Svar: Ingen människa är den andra lik, inte heller då det kommer till musklernas infästning på kroppen. Vi har helt enkelt olika utseende på våra muskler och dess fästen varierar mycket. Därför tycker jag inte att du ska ta detta med muskelfästena som ett problem.

    Ju mer volym du får på bröstet, desto mindre kommer ditt mellanrum att synas. Mitt tips är att du gör ett försök med peck deck och flyes, där du kan komma åt bröstets mittenparti effektivt.

    Vid VM i Kina slog Ronald Coleman mig i minus 90 kilosklassen. Han har ett tydligt mellanrum mellan pecksen. Men när du har en i övrigt jämn fysik bryr sig inte domarna om det. Tänk på att skynda långsamt. Rom byggdes inte på en dag, för att använda ett känt uttryck, du har gott om tid! Lycka till!

    #564584

    Tack så mycket för svaren. Det handlar inte om trattbröst mer om det som beskrivs av Johan Oldenmark.

    Bara att köra ännu hårdare., har dock en fråga, finns tyvärr ingen chans att köra peckdecks då det inte finns någon maskin att bruka :), finns det någon annan övning som motsvarar denna eller är flyes det närmaste man kan komma?

    #564585

    cablecross är ju ett alternativ. men ja trodde de där med att man kan träna innre bröstmuskulaturen bara var en gammal myt? antingen kontraherar man hela stora bröstmuskeln eller så kontraheras den inte alls?

    #564586
    trainingsuite wrote:
    Tack så mycket för svaren. Det handlar inte om trattbröst mer om det som beskrivs av Johan Oldenmark.

    Bara att köra ännu hårdare., har dock en fråga, finns tyvärr ingen chans att köra peckdecks då det inte finns någon maskin att bruka :), finns det någon annan övning som motsvarar denna eller är flyes det närmaste man kan komma?

    Flyes är enligt mig en mycket bättre övning än Pec-Deck. Pec-Decken är bara ett försök att överföra flyesen till maskinvärlden. Så kör du dina flyes, cablecross och dips istället.

    #564587
    Carleton wrote:
    cablecross är ju ett alternativ. men ja trodde de där med att man kan träna innre bröstmuskulaturen bara var en gammal myt? antingen kontraherar man hela stora bröstmuskeln eller så kontraheras den inte alls?

    Det trodde jag också! Men det verkar som att i gymvärlden, som i mycket annat, så kommer de lärde tvista till tids ände om huruvida vissa myter är myter eller ej.

    I vilket fall så kan man sluta sig till att får man större bröstmuskler så kommer luckan mellan dem minska. En växande muskel kommer växa på alla håll – uppåt, neråt, utåt, inåt och åt sidorna. Med andra ord: trådskaparen kan med fördel köra bänkpress om han inte har möjlighet att göra flyesliknande övningar! :up:

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.