Finns det risk för överträning?

Home Forums Allmänt om gymträning Finns det risk för överträning?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65520
    #454560

    Hej

    Jag gymmar 2-3ggr i veckan då jag tränar på följande vis:

    bröst &mage
    rygg & axlar
    armar(biceps,triceps,underarmar)
    ben(hela benen)

    Jag funderar på om mina triceps eller biceps kan bli övertränade eftersom de är involverade när man tränar andra muskelgrupper?
    Jag tränar även boxning 2ggr i veckan, oftast blir det alltså 2ggr gym och 2ggr boxning.:)

    #454561
    JEPPEDARBAK wrote:
    Jag funderar på om mina triceps eller biceps kan bli övertränade eftersom de är involverade när man tränar andra muskelgrupper?

    Om dem skulle vara så känsliga skulle nog majoriteten av alla tränande vara övertränade året om.

    #454562

    4-5 pass per vecka verkar vara ett absolut max av vad en mindre vältränad människa fixar under kortare perioder. Det brukar vara skador och/eller sjukdomar som tvingar fram träningsuppehåll.

    #454563

    Tack så mycket:) då är det bara att köra på!:D

    #454564

    Dock så skulle jag inte köra den splitten.. Allt tränas ju direkt efter varandra, Om inte du lagt upp det bra.

    #454565

    Jag vet själv att det inte är speciellt bra men trivs med den:) Nu kommer det nog bli så att det blir rygg-axlar måndag, bröst-mage onsdag varannan vecka, och boxning tisdagar och torsdagar.

    #454566

    Ät och sov så kommer det gå jättebra. Jag vill inte låta bitter… Har alla vi människor blivit asklena? :) När dök denna, i mina ögon lite klena, överträningsmentalitet upp?

    Alla har olika erfarenhet, alla är olika byggda, alla tränar olika intensivt och så vidare… Men sen när skulle man bli seriöst ÖVERTRÄNAD av att träna 4 gånger i veckan? Kroppen ska väl användas eller hur? Muskler behöver vila för att växa etc. det är jag fullt medveten om och det kan diskuteras i oändlighet vad som är OPTIMALT för just din kropp men övertränad tycker jag absolut inte man ska bli av 4 pass i veckan.

    Grottmänniskan Lars gör inte så mycket om dagarna. Han plockar lite äpplen, går och hämtar vatten och ligger lite med jane i grottan. Säg att det motsvarar att cykla till skolan och sitta i skolbänken en dag. Utöver detta:

    Måndag: Hugga ved och lyfta stockar(Axlar och ryggpass)
    Tisdag: Vila
    Onsdag: Springa och slå ner en oxe(boxningspass + hit-pass)
    Torsdag: Vila
    Fredag: Flytta stenbumblingar till grottan(ben och ryggpass)
    Lördag: Vilka
    Söndag: Slå ner en till oxe. (boxning + hit-pass)

    Skulle Lars bli ÖVERTRÄNAD av detta? ICKE. Så länge du äter upp oxen du dödade och sover ordentligt i grottan.

    Läs: Du är Lars JEPPEDARBAK :whistle:

    #454567

    HAHAHAHAHAH ganska nice beskrivning;) Tack så mycket, vill bara vara på den säkra sidan har ändå tränat i stort sett hela mitt liv(mesta dels handboll) och känner ingen som blivit övertränad så jag ville bara vara säker:D

    #454568

    ahahha

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.