För många set?

Home Forums Allmänt om gymträning För många set?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #65550
    #454674

    Har en känsla av att jag kör för många set, rätt eller fel?

    Kör alltid sexor (max 8’or), 3 set på varje vikt, dvs runt 9 set per övning.
    Alltid tunga vikter.

    Är det för många set för att museklbyggningen inte skall kunna bli optimal under ett träningspass?

    Målet är ju att växa som sagt….

    Tips på annat upplägg är välkomnat!

    #454675

    optimalt är det knappast (betänk den verkliga innebörden av ordet optimalt). växer du i bra takt – fine. växer du för långsamt/inte alls, sänk volymen.

    #454676
    johanww wrote:
    optimalt är det knappast (betänk den verkliga innebörden av ordet optimalt). växer du i bra takt – fine. växer du för långsamt/inte alls, sänk volymen.

    Optimalt var inte rätt ord, du bör dock förstå vad jag är ute efter ändå.
    Bra tack

    #454677
    Loewe wrote:
    Optimalt var inte rätt ord, du bör dock förstå vad jag är ute efter ändå.
    Bra tack

    Nja, alltså vad jag försökte påpeka var bara det, att folk använder ordet optimalt väldigt slarvigt. Dylika frågor blir därför svåra att svara. Då det gäller att ”optimera muskeltillväxten” är det många variabler som maximeringsproblemet bör optimera. Att ställa frågan: ”är nio set per övning optimalt” har (och kan inte ha) något entydigt svar, om du inte nämner övriga parametrar och variabler. (Hur mycket kan/vill du gå upp i vikt för att åstadkomma maximal tillväxt? hur mycket kan/vill du vila? hur bra återhämtningsförmåga har du? för att göra det hela väldigt konkret). Dessutom kommer svaret att variera beroende på hur vi ser på frågan. Vissa av de faktorer som påverkar tillväxten kanske av dig ses som parametrar med givna värden, medan jag kanske ser dom som ytterst påverkbara variabler. Ta t.ex. återhämtningen. Ser jag steroider som ett alternativ medan du inte gör det kommer det som är optimalt för mig att skilja sig väldigt från vad som är optimalt för dig.

    #454678

    Har varit bortrest och därför inte kunnat svara. Hade tänkt ändra lite på frågan, hur många set per övning bör man köra för att det inte skall bli overkill?

    Jag kör cirka 5-6 övningar per muskelgrupp. Brukar bli 6-8 rep. Har tidigare kört på förljande sätt (se exempel).
    Tex. latsdrag. Första tre seten på 80 kg, 6-8 reps. Sedan 3 set på 85 kg, 3 set på 90 kg. Låter extremt mycket, men jag har ändå ökat i storlek då jag kört så. Fick dock en känsla av att det är för mycket nu då jag inte fått de resultat jag tidigare fått och vill göra ändringar gällande antal set per övning.

    Så hur många set per övning är bäst för att det inte skall bli overkill och för att öka massa?

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.