Forskning kring träning – bästa källorna

Home Forums Allmänt om gymträning Forskning kring träning – bästa källorna

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #65786
    #459335

    För den som vill hålla sig uppdaterad kring det senaste forskningsresultaten gällande träning (t.ex. push/pull-strategi – bra/dåligt? Optimalt antal sets, etc) och kost, vad är de bästa källorna (digitalt and otherwise)?

    #459336

    Pubmed är den största sidan för forskning på nätet.

    Studier kan vara väldigt jobbiga att ta sig igenom och förstå, så det finns folk på nätet som sammanfattar studier på ett lättare språk.

    #459337

    Du råkar inte ha några bra länkar till sådana sammanfattningar?

    #459338

    Det bästa är ändå att lära sig tolka dem, för alla blir inte ”översatta”.

    #459339
    Hime wrote:
    Du råkar inte ha några bra länkar till sådana sammanfattningar?

    Finns ibland länkar till dem på pubmed. Det är reviews, så det blir någon annans tolkning.

    #459340

    Har access till Pubmed via skolan (det jag menade med KI:s databas, lite slarvigt). Hoppades länkar/skrifter som var lite mer kondenserade, då artiklar på pubmed kan vara uppemot 40 sidor långa ^_^;;

    #459341
    Hime wrote:
    Har access till Pubmed via skolan (det jag menade med KI:s databas, lite slarvigt). Hoppades länkar/skrifter som var lite mer kondenserade, då artiklar på pubmed kan vara uppemot 40 sidor långa ^_^;;

    Kan rekomendera att du skriver ut dem, blir oftast lättare att ta sig igenom dem då. Annars kan jag rekomendera att söka på reviews, även om det är någon annan som tolkar, så är dem oftast både ”objektiva” och mer lämpade att dra slutsatser av studierna, än dem flesta av oss andra.

    Ett annat tips är att fokusera metodiken, resutaten, diskutionen och slutsatsen. Då får du med det mest vesentliga.

    #459342
    Patrik Sundvall wrote:
    Kan rekomendera att du skriver ut dem, blir oftast lättare att ta sig igenom dem då. Annars kan jag rekomendera att söka på reviews, även om det är någon annan som tolkar, så är dem oftast både ”objektiva” och mer lämpade att dra slutsatser av studierna, än dem flesta av oss andra.

    Ett annat tips är att fokusera metodiken, resutaten, diskutionen och slutsatsen. Då får du med det mest vesentliga.

    Tro fasen att hon får med allt det väsentliga, det enda du inte räknar upp är ju inledningen :up:

    #459343

    Kolla referenslistorna i våra blogginlägg så ser du ju de primära tidsskrifterna som vi brukar hänvisa till. Orkar inte rada upp massa långa namn på vetenskapliga tidsskrifter.

    #459344

    Tack för kommentarerna! Blir en hel del läsande för min del :)

    #459345

    Leta alltid efter grundkällan.
    Ny forskning framför gammal.
    Efter ett tag lär man sig vilka namn som väger tungt inom respektive forskningsområden.

    #459346
    Mormor wrote:
    Ny forskning framför gammal.

    I många fall så skulle jag hålla med dig. Utgångspunkten att försöka hitta nyare studier är värdefull att ha men samtidigt ska man höja en varningens finger för att utesluta gammal forskning bara på grund av dess ålder.

    När det gäller kost, viktreglering och kostrelaterad sjukdom finns fantastiskt mycket intressant forskning från sent 1800-tal fram till just efter andra världskriget t.ex.

    Sedan bankades ju fett- och kolesterolhypotesen in och blev plötsligt en sanning som suttit som berget.

    Men exempel på intressanta gamla gamla studier är ju Minnesota Starvation Study och massor av studier på människan energiomsättning av Harris och Benedict t.ex. (samlad forskning som sedermera skapade den än idag välanvända ekvationen).

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.