Fråga om bulk/deff

Home Forums Allmänt om gymträning Fråga om bulk/deff

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #78793
    #700664

    Om man är väldigt rädd att bli fet.
    Skulle man kunna köra så att man Bulkar 1.5 månad, Deffar 1 månad, Bulkar 1.5 månad Osv. Eller nåt liknande?

    Jag har varit fet i hela mitt liv typ. Sen jag var 6år-15år. Nu är jag dock väldigt smal (18år). Men vill förstås inte bli fet igen :P

    #700665

    Om du gör en kontrollerad bulk behöver du inte gå upp överdrivet mycket i fettvikt. Många tar ordet ”bulk” som att de ska äta allt vad de kommer över, vilket inte alltid är det optimala för muskeluppbyggnad.

    Lär dig tajma näringsintaget, med störst fokus på måltiderna kring träningspassen och lägg dig på ett moderat energiöverskott så ska du få till en fin bulk utan överdrivet mycket extra fett (men lite kommer det alltid bli om du ligger på energi+).

    #700666

    tack för så snabbt svart.
    En fråga till :P
    Om jag en dag gör av med exakt 2500 Kalorier och då äter 2500 Kalorier eller något mindre, funkar det att bygga på de? eller måste ja över 2500?
    Det går väl att bygga på de, fast tar längre tid. ?

    Inte hittat nån bra tråd om detta typ :P

    #700667

    Klart att det går att bygga på det. Speciellt om du är nybörjare.
    Det kommer dock vara svårare än m du hade legat på ett överskott av kcal.

    Men ser du till att sköta allt rätt med maten, träningen och vilan så skall det inte vara något problem att i varjefall bli stakare, möjligvis lie hårdare och kanske något större.

    Jag skulle dock rekomendera ett överskott på ett par hundra kcal/dag. Det kommer du tjäna på

    #700668

    du kan inte i längden inte göra några omfattande ökningar om du inte ligger på ett överskott, så varför inte göra det? Det är ju inte som att du kommer bli smällfet på en gång, bulk behöver inte innebära som nån påpekade innan att man äter okontrollerat mycket hela tiden.
    Bulk och deff fungerar på samma fast motsatt sätt. Det ena handlar om att under kontrollerade former öka i vikt och muskelmassa utan lägga på sig alltför mkt fett, det andra handlar om att gå ner i fettprocent och bibehålla muskler.

    gör du detta under någorlunda kontrollerade former kommer du inte behöva nån tidsplan för bulk och deff. Du bulkar helt enkelt tills du är mer eller mindre nöjd med din vikt/mass och deffar sedan tills du är tillfredsställd med din muskeldefinition. Vad jag anser finns tidsplanering av deff och bulk enbart om man tävlar och på så sätt vill vara i ”toppform” lagom tills dess, annars finns ingen vits med att lägga upp tidsramar för detta.

    ciao

    #700669

    Jag har bulkat sen i Augusti. Har kört ordenligt och inte slängt i mig onödig mat. Har gått upp 7 kg och av de är det inte mycket fett. Påstår inte att allt är muskler är säkert en del vatten också. Men huvudsaken är att jag inte blivit fet :)

    #700670

    Okej..

    Men om man ska använda sig av en fin bulk… låt oss säga att jag käkar husmanskost varje dag i veckan… sen äter jag mjölk och flingor samt banan m.m. men hur ska jag veta när jag ligger på ett överskott… det är det jag strävar efter… hur vet jag hur mycket jag ska få i mig för att passera 2500 gränsen? jag går upp i vikt men inte fort.. ligger nu på 72 kg ungefär och har tränat i 1 och ett halvt år… men aldrig provat bulka eller deffa… men nu vill jag prova på lite bulk men vill få en bra sådan..

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.