Fråga om träningsschema!

Home Forums Allmänt om gymträning Fråga om träningsschema!

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #102415
    #1077769

    Hejsan!

    Jag har en fråga! Jag har läst att musklerna behöver minst vila i 48 timmar och att det räcker med att köra 1-3 övningar till varje muskelgupp. Men varför är det så många som
    kör igenom hela kroppen på en vecka t.ex

    Måndag: Bröst och triceps
    Tisdag: Rygg och biceps
    Onsdag : vila
    Torsdag: Ben och ländrygg
    Fredag: Axlar och mage
    Lördag: vila
    Söndag vila

    Borde det inte vara bättre att köra halvkropp? och köra 2 övningar till varje muskel grupp fast en övning till biceps och triceps för dem aktiveras i rygg och bröst övningar.

    Måndag: överkropp
    Tisdag: underkropp
    Onsdag:vila
    Torsdag:överkropp
    Fredag:underkropp
    och vila hela helgen

    Tack på förhand!

    #1077783

    Hej,

    Jag anser att vilan per muskelgrupp är högst individuellt. Det beror på personliga förutsättningar och hur lång återhämtning en person känner är nödvändigt för att sedan kunna gå in på gymmet och köra 100% på samma muskelgrupp igen.

    Jag kör en muskelgrupp i veckan, bortsett från prioritetsmuskelgrupper som jag oftast kör två gånger i veckan. Det funkar bra för mig och en av anledningarna till att jag inte kör överkropp/underkropp är att jag vill lägga fokus på en muskelgrupp i taget och köra betydligt fler övningar än 1-3. Om jag skulle köra ett pass för överkropp skulle det bli ett onödigt långt gympass. Säg 3 övningar rygg, 2 övningar bröst, 2 övningar axlar, 2 övningar triceps, 2 övningar mage och 1 övning biceps. Där är vi enkelt uppe i minst 1 timme 15 minuter, vilket jag tycker är lite överdrivet. Sedan som sagt, fokus kanske försvinner mot slutet av passet och då är det någon muskelgrupp som får lida på grund av det.

    #1077786

    Okej, tack för svaret!

    #1077790

    Jag håller med bergstromm med att köra muskelgruppen 1ggr per vecka förutom prio (mina är ben/vader). Jag gillar dock att tömma muskeln rejält i varje pass och kunna köra sönder och samman den, mina pass brukar hamna på 1h-1,5h beroende på muskelgrupp. Jag tycker inte alls att man tappar fokus efter den tiden, möjligt att man tappar kraft men om man behåller koncentrationen på att göra rätt och inte går på för tunga vikter har jag inga problem med det. Kan tillägga att maxvilan jag har är 2min och det är på de stora grundövningarna marklyft, bänkpress och knäböj

    Mitt tips är att kolla vad som passar dig bäst.

    #1077791

    Okej, jag har kört halvkropp i ett halv år nu, men det börjar stå still för mig nu…men jag var osäker på om att köra igenom hela kroppen på en vecka är bättre än två gånger. Men jag ska prova det schemat för om man kör igenom varje muskel grupp hårdare så tar det ju längre tid att återhämta sig. Så det funkar nog :D

    #1077793

    Hej igen,

    När jag säger att fokus försvinner efter ett tag under ett längre pass menar jag främst de pass där man blandar många muskelgrupper. Personligen tycker jag att det är lättare att fokusera på en eller ett fåtal muskelgrupper i taget istället för att byta grupp redan efter en eller två övningar. Det handlar även lite om huruvida muskeln är uppvärmd sedan tidigare och redo för hög belastning direkt eller ej.

    erlandsson27, om du tycker att du står stilla i din utveckling tycker jag absolut att du ska testa att köra en muskelgrupp i veckan istället för överkropp/underkroppsupplägget. Det kommer troligtvis ge dig en liten boost.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.