Frågor kring löpning+styrketräning

Home Forums Allmänt om gymträning Frågor kring löpning+styrketräning

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #66387
    #470440

    Hej!
    Har lite frågor angående löpningen + samtida styrketräning och skulle bli jätte glad om ni kunde ge lite tips :)

    Har nyss fattat tycke för löpning & konditionsträning i allmänhet, och kör 4 konditionspass i veckan. 1 dags vila mellan varje pass och intensiteten/längden etc varierar, men enough of that.

    Var ska jag lägga in styrketräningen? efter ett lätt distanspass eller på vilodagen?
    Benträning efter gårdagens löpning.. hur effektivt är det när man kollar på muskel/leder etc återhämtning? Tips på hur jag kan lägga det?

    Och någon som har lite tips på hur jag kan/bör köra, några speciella övningar? Målet är främst att skapa en snygg allround fysik, snabbhet, uthållighet, en Bra kondition, och gärna lite styrka på köpet.

    Tack så hemskt mycket!;)

    #470441

    Det här är från en annan tråd om samma sak:

    Lars88 wrote:
    En till synes träningskunnig person sa till mig att löp pass över 6 km gör att jag inte kommer gå upp i muskelmassa.
    Eddie Vedder wrote:
    Den personen snackar skit. Glöm att du någonsin hört det där.

    Du ska absolut inte släppa din löpträning, du kan även ligga på långa distanser om du vill det.

    För konditionsökningen som sådan är ju en variation av distanspass och kvalitetspass en fördel, intensiteten styr ökningarna och att harva på samma distanser upprätthåller konditionen bra men att öka den innebär längre distanser i samma tempo eller intervallpass, snabbdistanspass o.s.v. Personligen föredrar jag faktiskt snabbdistans/tröskelträning före intervaller.

    Angående byggningen så är det förstås mindre optimalt om du samtidigt löper mycket. Dels går mycket energi åt, uthållighetsträningen är form av träning som sänder motsatta signaler jämfört med styrketräning och motverkar således maximal muskeltillväxt. Vidare är ju en hög träningsdos alltid associerad med en högre skaderisk.

    Men poängen är den att du KAN öka i muskelmassa trots en hög dos löpning. Och om du kommit igång så bra med världens bästa träningsform tänker jag personligen söka upp dig och släpa med dig på ett löppass om du lägger ner.:D

    Det finns många fler trådar dessutom. Vore jag du skulle jag i alla fall eftersträva styrketräning de dagar du inte löper om du kan. På en normal vecka konditionstränar jag fyra gånger och styrketränar tre. I regel tre löppass och en veckodistans som idag kanske ligger på +-35km sedan ett alternativpass på det.

    Jag är både liten och klen men jag återhämtar mig och utvecklas i dagsläget på det sättet jag vill. D.v.s. upprätthåller den styrkan jag har och ökar prestationsförmågan inom konditionsutövandet (vilket är vad jag prioriterar).

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.