Frontsquat VS knäböj

Home Forums Allmänt om gymträning Frontsquat VS knäböj

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #546122

    Har sökt men inte hittat nått jag är nöjd över.
    Jag har funderat att börja köra squats nu när mina knän äntligen har slutat jävlats med mig. Dock ska jag erkänna att jag inte riktigt vet varför. Så om någon som är insatt i det hela med squats kanske kan förklara för mig vad skillnaden är mot knäböj? Tränar det lårmuskelaturen mer? Kan man köra det tillsammans med böj m.m

    All info uppskattas.

    Må väl

    #70699
    #546123

    På frontsquats får du en djupare vinkel än knäböj pga att du flyttar tyngdpunkten fram, detta borde innebära en större påfrästning för knäna än knäböj i och med vinkeln.

    #546124

    Frontböj aktiverar framsida lår mer.

    #546125
    40CC wrote:
    På frontsquats får du en djupare vinkel än knäböj pga att du flyttar tyngdpunkten fram, detta borde innebära en större påfrästning för knäna än knäböj i och med vinkeln.

    NEJ :yikes:

    #546126

    Kom igen nu. Detta ær ju sveriges størsta træningsforum så nån borde ha kolla.. dock inte jag då :)

    #546127

    Frontböj aktiverar framsida lår en aning mer än knäböj. Det är också lättare att få en bättre hållning i ryggen med frontböj enligt vissa, inklusive mig själv. Å andra sidan kan du inte hantera lika mycket vikt som i knäböj.

    Jag tycker du kan variera och växla mellan frontböj och knäböj och hitta den som passar dig bäst, det är inget måste att köra både frontböj och knäböj.

    #546128
    mysk wrote:
    Kom igen nu. Detta ær ju sveriges størsta træningsforum så nån borde ha kolla.. dock inte jag då :)

    Jag svarade ju ?

    #546129
    Daniel Magnusson wrote:
    Jag svarade ju ?

    Trodde det var mer informativt än så men det var det tydligen inte så tack för svaret :)

    Men då verkar det vara ltie poänglöst att köra båda två då man kan lassa på mer i böj. Tack för svaren

    #546130
    malawiglenn wrote:
    ja du kan köra rejält mycket vikt i böj, men risken är då att du arbetar mera med bålen än med benen.. front squats är en mycket underskattat övning enligt många, undertecknad inkluderad!

    Du aktiverar garanterat bålen mycket i frontböj också.

    Jag tycker skillnaden är att man ofta får ett bryt i Knäböj där ryggen kopplas in alldedes för mycket när det blir mycket vikt på stången. OL-Böj kan du testa också, den tar fint på framsida lår.

    #546131
    anders172 wrote:
    du aktiverar garanterat bålen mycket i frontböj också.

    Jag tycker skillnaden är att man ofta får ett bryt i knäböj där ryggen kopplas in alldedes för mycket när det blir mycket vikt på stången. Ol-böj kan du testa också, den tar fint på framsida lår.

    ol??

    #546132
    mysk wrote:
    ol??

    Olympisk böj.

    Stången högt upp på ryggen samt en väldigt upprätt position.

    #546133
    MaQue wrote:
    Olympisk böj.

    Stången högt upp på ryggen samt en väldigt upprätt position.

    ah tack

    #546134
    mysk wrote:
    ah tack

    Jag kör den som komplement emellanåt, helt okej övning. Jag är ganska lång och har en dåligt tränad bål så jag faller ganska lätt med ryggen, så därför undviker jag den i ganska stor utsträckning.

    #546135

    Personligen gillar jag variation, men foredrar faktiskt front boj.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.