Funderar på att skaffa PT

Home Forums Allmänt om gymträning Funderar på att skaffa PT

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #106000
    #1082347

    Hejsan!
    Jag funderar på att skaffa mig en PT då jag inte kan hålla motivationen uppe på egenhand samt behöver hjälp med träningen så den blir korrekt utförd. Skulle även behöva någon som kan pusha mig vad gäller kosten för att kunna minska i vikt. När jag läser om olika upplägg så finns det typ som mest 8st pt pass men det tycker jag känns lite men kanske har fel. Vad säger ni är detta en anledning att betala ca 8k för en pt eller ska man gå en annan väg. Har provat flera online lösningar men dom fungerar inte då jag behöver motivation från någon.

    #1082348

    Hejsan, det svåraste med att börja gymma är ju att faktiskt ta sig till gymmet. Att sedan gå ditt regelbundet är kanske ännu svårare. Det tar ofta ett tag innan man kommer igång, första veckorna kan kännas tungt, även första månaden. Det är när man börjar se resultat som det blir roligt, men allt kommer ju inte första veckan tyvärr.

    Om 8 tusen inte är extremt mycket pengar för dig så kan det vara värt det, det blir ju trots allt en investering. Kanske kan liknas vid att ta körlektioner.

    Men det finns ju inget som säger att du kommer att fortsätta efter dina 8 pass är slut. Då kan det ju vara lite slöseri.
    Du vet säkert att PT kunskaper kan variera kraftigt, vissa går några veckors utbildning och vissa går flera månader.

    Jag tycker dock att 8 tusen låter väldigt mycket för endast 8 pass. Som en referens kan jag ju länka hit http://www.jonasbergqvist.se/sidor/trana-for-mig/ ett PT pass kostar 850kr och då får du en PT som är utbildad sjukgymnast och som har många föreläsningar om både kost och träning.

    Att lägga ut 1000kr per PT pass hos någon random PT låter osäkert, ta reda på vilka utbildningar denna PT har först.

    Mvh

    #1082350

    Tack för svaret. Måste börja säga att jag skrev helt galet ska såklart inte stå 8pass utan 20pass för 8000kr. Självklart läser jag om vad dom har för licenser och vilka utbildningar dom gått samt kollar upp dessa utbildningar så noga det går. Ser att vissa har 3pt pass och 3 kost lektioner för typ 1500 det känns väldigt lite tyvärr.

    #1082351

    Jag är alltid tveksam till kostråd, om det inte är en person som själv forskat om kost så kommer alltid deras information från 3e part. Alltså någon annan som läst om någon annans arbete, då blir det ofta förvridna fakta som baseras på den som läst en forskningsrapports egna åsikter.

    Finns folk som kommer ge dig alla möjliga råd om kost, från tallriksmodellen till lchf. Vad som sen är rätt kan vara svårt att veta, då forskningen säger så olika.

    Personligen tycker jag man kan äta det mesta, men att man absolut ska undvika socker och gluten. Jag äter enligt en lchf modell, tar endast kolhydrater i form av grönsaker, och lite extra innan styrkepass. Jag tror inte på att ligga på ett kcal underskott för att gå ner i vikt, du kommer gå runt att vara hungrig, tränar du samtidigt så kommer du bli ännu hungrigare. Då måste du ha en stenhård vilja för att klara det, vilket är helt onödigt då du kan äta dig mätt och gå ner i vikt på annat sätt.

    Lchf fungerar bra för mig, håller mig mätt utan att gå upp i vikt, men orkar samtidigt styrketräna hårt. Sen får man hitta något som passar för en själv. Men va alltid kritisk med de kostråd som PTs eller andra ger, även från mig :)

    Angående priser vid PTs vet jag faktiskt inte om 1500kr är mycket pengar för 3 pt pass och 3 kost lektioner.

    Mvh

    #1082353

    Jag skulle behöva hjälp med kosten har även där försökt själv men hoppas att jag får hjälp med att förändra. Söker en pt i Sollefteå om det finns någon

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.