Går det att bibehålla muskler enbart med kroppviktsövningar ?

Home Forums Allmänt om gymträning Går det att bibehålla muskler enbart med kroppviktsövningar ?

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #103726
    #1079524

    Hallå ! Jag har ett dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med från någon som är duktig på träning över lag.

    Så här ligger det till jag har tidigare varit ganska överviktig och i över ett år har jag tränat hårt för att nu ligga på en nivå som jag är ganska nöjd med när det kommer till muskler. Nu är det som så att jag kommer vara bort i ca 3 månader och där jag befinner mig finns inget gym. Att sköta kosten där jag är kommer inte vara något problem men jag är orolig att jag kommer tappa all muskelmassa om jag inte har tillgång till ett gym,.

    Min fråga är kort och gott om det går att bibehålla sin muskelmassa genom att göra övningar med bara sin egen kroppsvikt, armhävningar, chins, etc ? Och om det är möjligt hur länge eller hur många set bör jag köra ?

    Eftersom jag bara har tränat i lite mer än ett år så är jag uppenbart oerfaren så jag skulle var mycket tacksam för svar och förslag på träning

    Tack på förhand !

    #1079528

    Tre månader är ingen tid alls. Om vi leker med tanken att du inte skulle träna alls men fortsätta äta tillräckligt med protein, alltså ungefär en till två gram per kilo vikt och dag så skulle muskelförlusten vara ringa eller t.o.m. omätbar.
    Fortsätter du stimulera några dagar i veckan med kroppsviktsträning samt äter tillräckligt med protein kommer du inte lida några förluster alls utan kan t.o.m. vässa de muskelgrupper som har mest vinning av den sortens träning.

    För att säkerställa att du inte försämrar din prestation bör du alltid köra till fail på de övningar du tänkt använda dig av. Det är det absolut bästa sättet att minimera eventuell muskelförlust.

    Jag har själv gjort samma resa fast det gällde en 6 månader backpacking där jag utförde mycket konditionskrävande saker som att bestiga 4 heliga berg i Kina o massa skit och då utförde jag ingen träning alls samt fuskade lite för mycket med kosten eftersom det blev mest ris, mycket lite kött i deras måltider och jag kom tillbaka 7 kg lättare där bara 2 kg var muskler. Dessa gick kanonfort att återfå när jag väl började träna igen.

    Lycka till!

    #1079544

    Stort tack för svar ! Känns bra att få lite info från någon som gjort något liknande ! Jag har dock en fråga till om du har tid, jag har nämligen försökt räkna lite på mitt protein intag de närmste dagarna och inser nu att jag går lite back, jag uppskattar att jag får i mig ca 50-60 g för lite om dagen, vilket jag också förstår inte är något vidare.

    Hur tror du detta kommer att påverka allt ? Kommer det att vara förödande så att säga eller blir det bara en marginell skillnad ?

    Jag kan också tillägga något jag missa i mitt förra inlägg och det är att jag kör konditionsträning 5-6 dagar i veckan då jag joggar, kör en pw eller springer kortintervaller ca 35-50 min samt simmar ca 20 min efter konditionsträningen, om detta skulle ha någon större påverkan på min ursprungliga fråga ?

    Tack igen !

    #1079546

    Det är omöjligt att nämna något om proteinintaget då det är så mycket som styr men i många fall äter många tränande mer än de behöver för att försäkra sig om att det finns tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen. De allmänna reglerna som finns för tränande om ett visst antal g protein per KG vikt och dag tar förstås det här i beaktsamhet vilket betyder att siffran ofta är överdriven.

    Reglerna är också menade för dig som vill ÖKA i muskelmassa, för att bibehålla krävs inte alls lika mycket eftersom den mängd protein som kroppen kan skapa själv är tillräckligt god. Men du kan ändå inte räkna med att öka så mycket muskler när du inte har tillgång till gym.

    Jag tror med andra ord inte du behöver vara rädd för att få i dig för lite. I värsta fall får du ju ta med eller köpa en påse vassleprotein.

    Konditionsträning precis som all annan träning bryter ner muskler i kroppen så att de ska kunna byggas om starkare och bättre. Sysslar vi med för mycket konditionsträning under de månaderna vi inte styrketränar kan det bli så att även andra muskelgrupper bryts ner men inte byggs om starkare sedan efteråt. Men eftersom 3 månader är så pass kort tid så spelar det ingen roll.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.