GVT – Frågedelen

Home Forums Allmänt om gymträning GVT – Frågedelen

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71127
    #552094

    Tjena har några frågor rörande GVT som jag uppskattar hjärtligt om dessa besvaras :)

    Tränar marklyft hela kroppen ? är Det något att satsa på att superseta Marklyft med bänk ?

    På axel och armpasset kör man fram och utsida axlarna ? eller låter lite väl mycket att köra 10 set fram och sen 10 set utsida axlar med varandra ?

    och kör man 10 set biceps å triceps ?

    #552095

    För det första så finns det inget ”man” inom träning, mycket som är individuellt, såsom hur mycket set/reps folk kör.

    Marklyft träna i princip hela kroppen, dock inte brösten.

    Supersetat marklyft och bänkpress låter hemskt tungt, jag skulle aldrig göra det då jag nästan känner mig svimfärdig efter ett hårt set marklyft.

    Resten lämnar jag osagt då jag är osäker på svaren.

    #552096
    nible wrote:
    För det första så finns det inget ”man” inom träning, mycket som är individuellt, såsom hur mycket set/reps folk kör.

    Marklyft träna i princip hela kroppen, dock inte brösten.

    Supersetat marklyft och bänkpress låter hemskt tungt, jag skulle aldrig göra det då jag nästan känner mig svimfärdig efter ett hårt set marklyft.

    Resten lämnar jag osagt då jag är osäker på svaren.

    det där med träningen så menar jag kör man så enligt GVT´ ?

    Tackar :) marklyft är för mig en bra övning att köra då jag vill både öka i det och få med mig lite trapz träning =)

    #552097

    Jag skulle inte kört marklyft 10×10, du kommer bli fruktansvärt trött och kommer troligtvis att tappa formen och risken för skador blir större. Om du istället väljer t.ex. Skivstångsrodd 10×10 och sedan kör 2 tunga set marklyft efter det så har nog ryggen fått sitt. För axlarna kan du ha en övning som involverar många muskler, jag skulle valt militärpress för att sedan köra lite komplement såsom framåtlutande hantelflyes 2×10 i slutet.

    Tror också att du kör 10 set biceps resp. 10 triceps. Där kanske skivstångscurl är ett bra alternativ då du använder båda armarna samtidigt och du behöver inte hålla på lika länge som om du skall curla med hantel och därmed failar du troligtvis inte pga konditionen.

    #552098
    otursmannen wrote:
    det där med träningen så menar jag kör man så enligt GVT´ ?

    Haha, oj, jag missade att det var GVT. Har absolut ingen koll på GVT.

    #552099
    anders172 wrote:
    Jag skulle inte kört marklyft 10×10, du kommer bli fruktansvärt trött och kommer troligtvis att tappa formen och risken för skador blir större. Om du istället väljer t.ex. Skivstångsrodd 10×10 och sedan kör 2 tunga set marklyft efter det så har nog ryggen fått sitt. För axlarna kan du ha en övning som involverar många muskler, jag skulle valt militärpress för att sedan köra lite komplement såsom framåtlutande hantelflyes 2×10 i slutet.

    Tackar för svar !

    marklyft kommer jag nog köra varannan vecka dock ej till fail.

    så man ska bara köra 4 set för axlarna ?

    #552100
    otursmannen wrote:
    Tackar för svar !

    marklyft kommer jag nog köra varannan vecka dock ej till fail.

    så man ska bara köra 4 set för axlarna ?

    Marklyft ska du aldrig köra till fail, för hög skaderisk.

    För axlarna menade jag att du kan göra 10 set militärpress och sedan som komplement en övning för baksidan av axlarna, exempelvis 2 set.

    #552101
    anders172 wrote:
    Marklyft ska du aldrig köra till fail, för hög skaderisk.

    För axlarna menade jag att du kan göra 10 set militärpress och sedan som komplement en övning för baksidan av axlarna, exempelvis 2 set.

    klarar axlarna av att köra 20 set ?

    #552102
    otursmannen wrote:
    klarar axlarna av att köra 20 set ?

    12 set blir det. 10 set militärpress och 2 set hantelflyes.. Ja, det ska nog inte vara några problem, prova vettja:emo-thumb

    #552103
    anders172 wrote:
    12 set blir det. 10 set militärpress och 2 set hantelflyes.. Ja, det ska nog inte vara några problem, prova vettja:emo-thumb

    jo men det jag undrar över är om man kör så enligt GVT principen har för första gången tänkt att följa ett schema punkt efter hur det ska vara :) men jag är jätte tacksam för svar ! (:

    #552104

    juste ja, vaderna hur kör man det enligt GVT ?

    #552105

    Som vanligt tror jag. 10×10 med 60-90 sek vila.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.