Gymmat i ett par månader, behöver hjälp med schema osv.

Home Forums Allmänt om gymträning Gymmat i ett par månader, behöver hjälp med schema osv.

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #65110
    #453002

    Hejsan.

    Jag började gymma i slutet av förra året, det går framåt men jag skulle gärna vilja se bättre resultat. :)

    Jag gymmar 3 ggr i veckan och det är oftast på tisdag, torsdag och lördag/söndag. Hittills har jag kört mest allround men också kört ben, armar vissa dagar och så. Men nu behöver jag lite hjälp med ett schema eller dylikt som kan hjälpa mig att bygga upp min kropp. :up:

    Är 17 år gammal, 177cm lång och väger 65kg just nu.

    Äter rätt bra, använder inte proteinpulver eller något sådant just nu, borde jag börja med något? Vad isåfall? Vad tycker ni om kreatin?

    Som ni ser så har jag ett par frågor, hoppas ni kan ta eran tid och besvara några av dem iaf. :)

    Tack på förhand.

    #453003

    Proteinpulver är mat. Äter du tillräckligt med mat finns det nog inget större behov. Å andra sidan kan protte vara väldigt praktiskt. Så länge du inte tror att proteinpulver är någon ”magic bullet” så kan det säkert hjälpa till näringsmässigt.

    Det bästa för dig skulle nog vara att få hjälp av en gyminstruktör på stället där du tränar. Han/hon kan hjälpa dig att lägga upp ett vettigt schema.

    Att fråga vad som är bäst är lite lurigt för det finns inget definitivt svar. Olika former av träning passar olika individer olika bra under olika faser i livet.
    Men oavsett vilken metod du använder så se till att ha roligt.
    Med tre pass som bas skulle du kunna köra tre helkroppspass, 3 halvkroppspass eller en tre-split förtsatt att målet är att träna igenom kroppen minst en gång per vecka.

    Idag använder jag i det närmaste inga maskiner öht men det betyder inte att maskiner inte bygger muskler bara att jag upplever min träning som bättre med fria vikter.
    Jag skulle rekommendera att program uppbyggt runt Knäböj, Marklyft och Bänkpress. Det fungerar för de flesta.

    Om du skriver lite utförligare om hur din träning ser ut idag är det lättare att ge mer specifika råd.

    #453004

    Håller med z@phod.

    +1.

    Det är all nästan all information som kan ges till en nybörjare såhär över internet utan att det blir en onödigt invecklad procedur. Träning ska vara enkelt och kul i början. Följ z@phods råd så kommer det bli skitbra! :)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.