Hantelcurls – utförande

Home Forums Allmänt om gymträning Hantelcurls – utförande

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #49060
    #118841

    Sitter och läser boken Styrketräning – En anatomisk guide, skriven av Frédéric Delavier. Reagerade lite konstigt när jag läste om hantelcurls, han föreslår att man ska avsluta kontraktionen med att lyfta armbågen framåt. På bilden som illustrerar rörelsen avslutar man rörelsen med triceps i stort sett parallellt med golvet. Har personligen aldrig sett detta, utan jag är van vid att avsluta med hanteln i axelhöjd och inte vid pannan.

    Vet att det inte finns något rätt eller fel, men var bara nyfiken på om det här är vettigt eller inte. Det känns som att den sista delen (armbågslyftet) mest belastar främre deltoidus, men det kanske finns någon fördel med det hela?

    Kan tillägga att övningen i boken körs sittande och alternerande.

    #118842
    daannneee wrote:
    Sitter och läser boken Styrketräning – En anatomisk guide, skriven av Frédéric Delavier. Reagerade lite konstigt när jag läste om hantelcurls, han föreslår att man ska avsluta kontraktionen med att lyfta armbågen framåt. På bilden som illustrerar rörelsen avslutar man rörelsen med triceps i stort sett parallellt med golvet. Har personligen aldrig sett detta, utan jag är van vid att avsluta med hanteln i axelhöjd och inte vid pannan.

    Vet att det inte finns något rätt eller fel, men var bara nyfiken på om det här är vettigt eller inte. Det känns som att den sista delen (armbågslyftet) mest belastar främre deltoidus, men det kanske finns någon fördel med det hela?

    Kan tillägga att övningen i boken körs sittande och alternerande.

    Ibland brukar jag göra den beskrivna rörelsen för att jag tycker det ”nyper till” lite extra i biceps.

    #118843

    Nja, så länge du får upp hanteln med hyffsad form och inte står böjd som en banan med ryggen. Själv cheatar jag ofta upp de sista repetitionerna med lite gung, men det är kontrollerat osv och jag har avancerat stort i vikterna jag använder.

    #118844

    Jag råkar också äga boken du läste det där i och jag håller med om att det är lite småunderligt. Jag trycker fram armbågen lite för att, precis som microwave skriver, nypa till lite extra i kontraktionsläget. Det känns som en smaksak.

    Funderar man vidare på det så är det egentligen konstigt att göra så med tanke på att biceps är som starkast vid böjning 90 grader (har i alla fall jag läst på flera ställen).

    #118845

    Jag skjuter fram armbågen smått då jag också går med högerarmen mot vänster bröst. Tycker detta tar bra och biceps är utan tvekan det som svarat bäst på min kropp.

    #118846

    [youtube=6twGnTIEpOo]
    På samma sätt som Phil kör fast upprätt så att du får kontakt och att den arbetar maximalt. Ett annat sätt är att dra in armbågen en aning vid uppgång istället för skjuta fram den så kommer man runt vinkeln som avlastar bicepsmuskeln.

    #118847

    Den här är bra som mall för bicepsträning:
    [youtube=z5tHcS3yiRU]

    #118848

    För mycket pump-träning imo, men annars curlar jag likadant men går längre upp då.

    Stort + för musiken; om jag tvingas höra Disturbed, In Flames eller något annat skitband i en träningsvideo en gång till vet jag inte vad som sker. Antingen ska man köra något riktigt tungt, eller någon sådan här musik. Ingen jävla kommersiell fis-”metal” for the masses.

    #118849
    Madball wrote:
    För mycket pump-träning imo, men annars curlar jag likadant men går längre upp då.

    Fungerar ju dock ganska bra för Robban iaf.

    #118850

    Ja då, absolut. Fina resultat

    Det var därför jag skrev ”imo”.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.