Har ett par dumma frågor :)

Home Forums Allmänt om gymträning Har ett par dumma frågor :)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #67229
    #474602

    Finns det någon skillnad på namn på militärpress där man ”fuskar” och där man kör strikt och långsamt utan att studsa?

    Vad är det för skillnad på militärpress och axelpress?

    Varför får jag oftast mer kontakt i underarmen än i biceps när jag kör curls osv?

    Vad är det som gör pan pizza och liknande till dålig mat för gymmare (speciellt lyftare, då jag är en, om än en liten och inte så stark en)

    #474603

    Tänk inte för mycket, kör på de som du trivs med och som känns bäst. :) (ang. maten)

    #474604

    tack för svaren :) ang pizzor så ”vet” jag att vanliga är okej, men får hela tiden höra att billys pan pizzor är rena döden för träning, undrar hur detta kan komma sig? kalorier som kalorier?

    #474605
    RikardJansson wrote:
    Finns det någon skillnad på namn på militärpress där man ”fuskar” och där man kör strikt och långsamt utan att studsa?

    Så är det inte. Komponenter i Pan Pizza som kan ifrågasättas är höga saltmängder, ingen bra källa till vitaminer och mineraler och stor andel enerfi från raffinerade kolhydrater med relativt låg proteinhalt. Dessutom förekommer ju en del tillsatser som ju vissa ogillar (även om de inte har den blekaste aning om vad ämnet i ingredienslistan är;)).

    Men med det sagt så är inte två Billy’s som paniklunch något problem. Och definitivt gör det ingen skillnad att du är lyftare. Kanske mer skillnad om du är en bodybuider i slutet på en deff ner mot 4BF%

    RikardJansson wrote:
    tack för svaren :) ang pizzor så ”vet” jag att vanliga är okej, men får hela tiden höra att billys pan pizzor är rena döden för träning, undrar hur detta kan komma sig? kalorier som kalorier?

    Nej kcal som kcal är det inte. Så enkelt vill vissa göra det men så enkelt är det inte. Dock är inte Billy’s pizzor m.fl. katastrofalt som sagt. Skilj på baskosten och sånt du äter någon gång ibland.

    #474606

    ah okej, tänkte väl att ngn hade överdrivit faran med pan pizzor ^^ skönt att veta att det är okej :)

    #474607
    RikardJansson wrote:
    ah okej, tänkte väl att ngn hade överdrivit faran med pan pizzor ^^ skönt att veta att det är okej :)

    Ja oroa dig inte. Men basera inte kosten på pan pizzor för det nu. :D

    I övrigt är inte dina frågor dumma. Alla har inte samma kunskap och dina frågor var det inget fel på alls. Så att de var dumma ska du inte känna. :)

    #474608

    Visst är inte pan pizzor katastrof men med tanke på innehållet så är det en ekonomisk och smaklig katastrof. Du skulle kunna göra en godare, betydligt billigare och även bättre ur närningssynpunkt själv hemma

    #474609

    Nej givetvis ska jag inte göra det, har ätit kanske 1 pan pizza och en 1 billys pirog den senaste månaden, blev dock lite livrädd att det skulle första en träningsmånad eller nåt (kan bli lite nojjig över sånt ibland haha)

    Men om man får i sig tillräckligt med protein, kolhydrater, fett, mineraler osv per dag och sen bulkar, är det då skitsamma vilka sorts kalorier man får i sig sen efter att man redan fått i sig allt man behöver?

    Och jo mccarlsson, visst är det äckligt och dyrt, men godare än köpbröd och snabbare än praktiskt taget allt i tillagningsväg :)

    #474610

    Om du äter mer kalorier än du förbrukar ökar vikten, om det är ”tomma” kalorier spelar ingen roll om du får i dig rätt med mineraler, vitaminer etc, men jag skulle rekommendera att käka lite skön gröt eller bara maxa dina måltider.

    #474611
    ArtArtan wrote:
    Om du äter mer kalorier än du förbrukar ökar vikten, om det är ”tomma” kalorier spelar ingen roll om du får i dig rätt med mineraler, vitaminer etc, men jag skulle rekommendera att käka lite skön gröt eller bara maxa dina måltider.

    Är tyvärr ganska kräsen (märkligt, va?) med mat, så det brukar bli så här: är inte maten god, så tar jag hellre en massa kosttillskott för att få ihop de mineraler, vitaminer, protein osv som jag behöver och trycker sedan i mig massa skit för att hamna på överskott, vet att det hade varit bättre om jag ätit massvis med lax, ris, kyckling, sallad osv men här hemma brukar det mest vara korv och makaroner och jag kan inte laga mat själv, så bara det fungerar så får det bli så :)

    #474612

    Kan du göra makaroner kan du definitivt stoppa ett par potatisar i ugnen eller i en kastrull.
    Och kan du steka korv, kan du definitivt steka skinka, kyckling, kalkon eller något annat med lite bättre näringsvärde.

    Ett lättsamt alternativ är att slänga x antal kycklingfileer på folie på en plåt, krydda lite och låta dom stå på 200grader i närmare en timme bara.
    Sätt klockan så behöver du inte ens vara närvarande, och ja det fungerar att lägga in dom frysta.

    #474613

    Ja jo jag är 17 och bor hemma :/ har faktiskt frågat morsan om vi inte kan köpa hem ett par kilo kvarg och det skulle hon göra nu någon dag så :)
    Sen brukar jag äta makrill ur konserver också, och en massa bananer.

    #474614

    Ta över köket!!!
    Tror inte du får några protester om du lagar middagen där hemma några dagar i veckan. Då kan du både styra innehållet och leda in resten av familjen på godare saker än korv och makaroner:up:

    #474615
    RikardJansson wrote:
    Ja jo jag är 17 och bor hemma :/ har faktiskt frågat morsan om vi inte kan köpa hem ett par kilo kvarg och det skulle hon göra nu någon dag så :)
    Sen brukar jag äta makrill ur konserver också, och en massa bananer.

    makrill e de ju inget fel med ….men skit i bananerna bara massa socker.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.