helkropp eller split

Home Forums Allmänt om gymträning helkropp eller split

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #621648

    tjenare, jag har kommit tillbaks efter typ två års uppehåll i min träning. Nu tränar jag 3 ggr i veckan:
    mån. ben, axlar
    ons. rygg, biceps (mage)
    fre. bröst, triceps.

    men många säger att man absolut ska köra helkropp om man inte är proff. bodybuilder. Vad är rätt? kommer jag aldrig nånvart med min gamle 3-split?

    #76130
    #621649

    Kör helkropp i början för att komma igång. Jag ser ingen som helst mening i att splitta när du precis kommit tillbaka ifrån ett långt uppehåll.

    #621650
    malkieth wrote:
    Kör helkropp i början för att komma igång. Jag ser ingen som helst mening i att splitta när du precis kommit tillbaka ifrån ett långt uppehåll.

    ”Jag ser ingen som helst mening” är väl att överdriva något.

    #621651

    Kanske en gnutta överdrift antar jag men ganska onödigt med splitt de 3 första månaderna iaf.

    #621652

    hmm…kommer nog köra bartolls träningsupplägg. Är ju inte helt otränad men det låter mycket logiskt att träna helkropp 3ggr/veckan med tunga basövningar..

    #621653
    myggan84 wrote:
    hmm…kommer nog köra bartolls träningsupplägg. Är ju inte helt otränad men det låter mycket logiskt att träna helkropp 3ggr/veckan med tunga basövningar..

    bra val:emo-thumb

    #621654

    japp, skall bli spännande och se hur det går. Har ju alltid kört den gamle 3-spliten när man tränar igenom kroppen 1gång per vecka. Kan väl säga att man blir ganska less på det efter ett tag. Känns som motivationen kommer öka när man hela tiden byter övning/set/reps. Förhoppningsvis kommer man väl bli större också ;)

    #621655

    Hejsan!

    [http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/totalbody_training%3bjsessionid=0DB2223AC21410E1338FE8D2B0051175.hydra Här] kan du läsa lite om hur man kan sätta ihop ett helkroppspass. Jag själv kör 3 stycken i veckan f.n. och trivs utmärkt med det. Känns lite surt i kroppen ibland men det är inte några större problem att ta sig igenom.

    Lycka till med din comeback!

    #621656

    tack så mkt :) blir mycket planerande det här men det ska väl gå vägen antar jag ;)

    #621657

    ok, nu har jag satt ihop ett schema här, mkt är snott (ja, nästan allt faktiskt förutom att jag bytt några få övningar) från Bartolls schemaexempel i bodys 25årsjubileumsutgåva (den i silver)

    pass I
    4*5
    marklyft
    knäböj
    militärpress
    hammercurls
    vadpress, stående

    pass II
    2*15
    benpress
    chins/latsdrag
    cablecross
    scullcrushers
    ryggresningar
    vadpress, sittande

    pass III
    3*8
    lutande bänkpress
    hantelpress
    knäböj
    bicepscurl med rak stång
    rodd/stångrodd/hantelrodd
    dips

    nått som är totalt galet?

    #621658

    Split routines: Are they the death of productive training?

    [http://www.dragondoor.com/cgi-bin/articles.pl?rm=mode3&articleid=310]

    #621659

    Jag vet inte om det är rätt eller fel men här är mina kommentarer till dina pass.

    Pass 1 kan bli jobbigt med mark, böj och militärpress i samma och jag saknar någon bröstövning. Klarar du att hålla bra intensitet genom det passet?

    Pass 2 vad ska du göra i cablecrossen? Om det är din bröstövning så lägg dig i bänkpressen istället. Byt ut sittande vadpress till vadpress i benpressen eller stående. Varför? [http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-2/
    Svaret har du här.]

    Pass 3 Vad är det för hantelpressar? Bröst, axel?

    #621660

    bröstövningen kom nog bort där när jag skrev men det ska va plan bänkpress där iaf.
    Iochmed att jag inte har nån nedåtlutande bänk på mitt gym tänkte jag att jag skulle köra cablecrossen för att det skulle ta lite mer undersida bröst. men ja, det kanske är en bra idé att skippa den. Är ju ingen basövning direkt.
    tredje passet tänkte jag köra axelpress med hantlar…

    #621661

    ja, det verkar ju tungt i första passet där, vilken övning tycker du jag ska byta ut då?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.