Helkropps

Home Forums Allmänt om gymträning Helkropps

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #686996

    hej jag vill slänga upp ett helkropps schema, men behöver lite tips
    Baserat på flerledsövningar.

    Hur ofta träna muskelgrupp vecka, kört hitills en vecka mellan.

    Hur ofta knäböja respektive marklyft/bänk

    Kanske köra dag 1: Överkropp, dag 2: Underkropps dag3/4: Överkropp/underkropp?

    #78426
    #686997
    Ghoetic wrote:
    hej jag vill slänga upp ett helkropps schema, men behöver lite tips
    Baserat på flerledsövningar.

    Hur ofta träna muskelgrupp vecka, kört hitills en vecka mellan.

    Hur ofta knäböja respektive marklyft/bänk

    Kanske köra dag 1: Överkropp, dag 2: Underkropps dag3/4: Överkropp/underkropp?

    Helkropps-pass 3 gånger/vecka

    Dag 1
    Bänkpress
    Chins
    Militärpress
    Skivstångscurl
    Skivstångspress
    Knäböj
    Marklyft
    Vadpress

    Dag 2
    Snebänk
    Stående rodd
    Upprätt rodd
    Dubbel hantelcurl
    Frenchpress
    Frontböj
    Raka mark
    Donkeyraises

    Dag 3
    Dips
    Chins bakom nacken
    Hantelpress
    Scott-curl
    Smal bänkpress
    Hantelwalk
    Lårcurl
    Sittande vadpress

    3 x 6-12 på varje övning = 24 set totalt/dag

    Ett litet pass jag snickrat ihop så att varje muskel får träning 3 ggr per vecka men märk att det är olika övningar varje gång. Inspiration har jag fått ifrån denna tråd [http://forum.body.se/showthread.php?t=83]

    #686998

    snacka om överträning

    jag rekommenderar HIT eller lågvolymsträning 2ggr i veckan googla på det så hittar du massor av info

    #686999
    ReNeGaDe wrote:
    En övning för varje muskel känns väl lite väl mycket, när helkroppspass (i min mening) ska spara tid men ta på hela kroppen. Jag tycker att mitt schema på 6 övningar per pass är lite för mycket.

    Det kan hända, men 24 set tycker jag känns ok. Med 45 sekunders till 1 minuts vila mellan seten så går det snabbt! Men det är klart jag har en fin träningsvärk i hela kroppen sedan gårdagens pass. Ska bli kul att se om kroppen vänjer sig. Trodde faktiskt inte jag skulle få någon betydande träningsvärk av 3 set/övning.

    #687000

    det dom flesta inte tänker på när dom tränar helkroppspass är att intensiteten blir högre ju minde sets/volym du tränar per tillfälle alltså kan man inte träna tex 3×12 per övning 3ggr i veckan även om kanske 9×12 per muskel går bra i en split

    #687001
    50cent wrote:
    det dom flesta inte tänker på när dom tränar helkroppspass är att intensiteten blir högre ju minde sets/volym du tränar per tillfälle alltså kan man inte träna tex 3×12 per övning 3ggr i veckan även om kanske 9×12 per muskel går bra i en split

    Jag håller med, 3 set per tillfälle tillåter en högre intensitet och belastning än att köra alla 9 på samma dag. Men det är ju bara positivt:)

    #687002
    Fabrice wrote:
    Jag håller med, 3 set per tillfälle tillåter en högre intensitet och belastning än att köra alla 9 på samma dag. Men det är ju bara positivt:)

    men har du tänkt på att man(iaf vi med medelgener) kanske inte hinner återhämta sig på 48h med den intensiteten+volymen

    #687003
    Ghoetic wrote:
    hej jag vill slänga upp ett helkropps schema, men behöver lite tips
    Baserat på flerledsövningar.

    Hur ofta träna muskelgrupp vecka, kört hitills en vecka mellan.

    Hur ofta knäböja respektive marklyft/bänk

    Kanske köra dag 1: Överkropp, dag 2: Underkropps dag3/4: Överkropp/underkropp?

    Testa lyle mcdonalds ”generic bulking routine”.

    Mon: Lower
    Squat: 3-4X6-8/3′ (3-4 sets of 6-8 with a 3′ rest)
    SLDL or leg curl: 3-4X6-8/3′
    Leg press: 2-3X10-12/2′
    Another leg curl: 2-3X10-12/2′
    Calf raise: 3-4X6-8/3′
    Seated calf: 2-3X10-12/2′

    Tue: Upper
    Flat bench: 3-4X6-8/3′
    Row: 3-4X6-8/3′
    Incline bench or shoulder press: 2-3X10-12/2′
    Pulldown/chin: 2-3X10-12/2′
    Triceps: 1-2X12-15/1.5′
    Biceps: 1-2X12-15/1.5′

    mer info: [http://forums.lylemcdonald.com/showthread.php?t=1696]

    #687004
    50cent wrote:
    men har du tänkt på att man(iaf vi med medelgener) kanske inte hinner återhämta sig på 48h med den intensiteten+volymen

    ”Om man hela tiden kör samma övningar i varje pass tröttar man ut sitt nervsystem med samma biomekaniska rörelser. Som jag ser det är olika rörelseplan ett utmärkt sätt att kunna träna oftare. Hur, kanske du undrar? Jo, genom att variera övningarna varje pass under en träningsvecka. På så sätt stressas nervsystemet olika vid varje träningstillfälle och vi slipper trötta ut det med samma övningar om och om igen, vilket leder till överträning. En muskel kan återhämta sig på 24-48 timmar, medan nervsystemet kan ta upp till fyra gånger så lång tid. Därför bör du välja endast en övning per muskelgrupp och pass och rotera mellan 2, 3 eller 4 övningar beroende på hur många gånger du tränar samma muskelgrupp under en vecka. Tränar du tre gånger per vecka kan du till exempel för bröst köra bänkpress första dagen, lutande bänkpress andra dagen och nedåtlutande bänkpress tredje dagen.”
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83] ,Bartholl

    I artikeln kan man även läsa att vid rätt upplägg kan man träna fyra helkroppspass i veckan under längre tid. Läs den det är faktiskt intressant. Jag har alltid gillat split under/överkropp. Men kommer att köra på med tre helkroppspass/vecka i ett tag nu.

    #687005
    Fabrice wrote:
    ”Om man hela tiden kör samma övningar i varje pass tröttar man ut sitt nervsystem med samma biomekaniska rörelser. Som jag ser det är olika rörelseplan ett utmärkt sätt att kunna träna oftare. Hur, kanske du undrar? Jo, genom att variera övningarna varje pass under en träningsvecka. På så sätt stressas nervsystemet olika vid varje träningstillfälle och vi slipper trötta ut det med samma övningar om och om igen, vilket leder till överträning. En muskel kan återhämta sig på 24-48 timmar, medan nervsystemet kan ta upp till fyra gånger så lång tid. Därför bör du välja endast en övning per muskelgrupp och pass och rotera mellan 2, 3 eller 4 övningar beroende på hur många gånger du tränar samma muskelgrupp under en vecka. Tränar du tre gånger per vecka kan du till exempel för bröst köra bänkpress första dagen, lutande bänkpress andra dagen och nedåtlutande bänkpress tredje dagen.”
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83] ,Bartholl

    att träna 3hkp i veckan med olika övningar per pass är det inget fel med men att träna med en volym upp till 3×12 och ha så många övningar som ditt schema hade kommer garanterat leda till överträning

    #687006
    50cent wrote:
    att träna 3hkp i veckan med olika övningar per pass är det inget fel med men att träna med en volym upp till 3×12 och ha så många övningar som ditt schema hade kommer garanterat leda till överträning

    Bartholl rekomenderar 20-50 reps per muskelgrupp
    Att köra 3×6-12 borde kroppen klara av. Jag är van vid halvkroppspass på upp till 35 set där jag kör kroppen 2 ggr per vecka. Utan överträning.

    #687007

    vill man träna 3 hkp på bulk skulle rekommendera något som det här:

    måndag:
    bänkpress SL-style
    knäböj
    latsdrag
    skivstångscurl

    onsdag:
    frontböj
    dips
    skivstångrodd
    valfri bicepsövning

    fredag:
    marklyft
    Guillotine bänkpress
    skivstångsrodd med supinerad grepp
    militärpress

    allt ska tränas med 1-2 sets(beroende på återhämtning men jag rekommenderar 1set) och repsen får man variera sig med det är smartast att träna med låga reps för det mesta, jag tycker att man ska träna tills man är 1reps från fail i varje övning men att träna till fail funkar också

    #687008
    Fabrice wrote:
    Bartholl rekomenderar 20-50 reps per muskelgrupp
    Att köra 3×6-12 borde kroppen klara av. Jag är van vid halvkroppspass på upp till 35 set där jag kör kroppen 2 ggr per vecka. Utan överträning.

    20-50reps per vecka? isf så är 3×6-12 forfarande för mycket bara att använda hjärnan lite (3x3x12=108!)

    #687009
    50cent wrote:
    20-50reps per vecka? isf så är 3×6-12 forfarande för mycket bara att använda hjärnan lite (3x3x12=108!)

    3×6-12 betyder 3 set och 6 till 12 reps! 3×6=18 3×12=36
    Alltså ligger jag mellan 18 och 36 reps per muskel

    Bara använda hjärnan lite;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.