Helkroppspass

Home Forums Allmänt om gymträning Helkroppspass

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #680478

    Hej, jag har snickrat ihop ett program av helkroppspass/3 ggr vecka. Känns som att det är fin balans mellan fram och baksida i upplägget, vad tycker ni? Medveten om att vaderna inte får någon specifik träning och kanske ska jag lägga en vadövning på en av dagarna. Men jag vill helst inte ha mer än 6 övningar/pass.

    Utan isolering:
    Bänk
    Militär press
    Chins
    Stående rodd
    Knäböj
    Mark

    Pass med extra fokus på armar:
    Dips
    Chins bakom nacken
    Skivstångscurl
    Liggande Skivstångspress
    Frontböj
    Raka Mark

    Pass med extra fokus på axlar:
    Snebänk
    Skivstångsrodd
    Sittande Hantelpressar
    Sittande rodd till hakan
    Hantelwalk
    Lårcurl

    Träningsvolymen kommer att vara 2-4 set/övning totalt, inte mer än 30 reps. Tunga dagar mellan 6-18, Lätta dagar 20-30. Inte träning till failure.

    #78348
    #680479

    Tycker ditt schema ser riktigt bra ut. Bra balans emellan drag-, och pressrörelser. Din ”basdag” ser väl tuff ut tycker jag, men du känner din kropp bäst. Känner du dig sliten så dra ner på det passet eller fördela övningarna på andra dar.

    #680480

    Jag tycker inte att det ser så bra ut. Du börjar alla pass med en pressövning, benövningarna ligger sist. Vad är tanken med det? och vad är tanken med att gå så högt som 30reps? även volymen verkar vara i överkant, bra övningsval dock.

    #680481
    Allan wrote:
    Tycker ditt schema ser riktigt bra ut. Bra balans emellan drag-, och pressrörelser. Din ”basdag” ser väl tuff ut tycker jag, men du känner din kropp bäst. Känner du dig sliten så dra ner på det passet eller fördela övningarna på andra dar.

    Ja det kan hända att det blir lite tufft pa basdagen, det aterstar att se. Kan hända att det blir endast 2 set per övning den dagen vid tung träning:)
    Tycker med balansen mellan press drag ser bra ut. Ofta ser man helkroppspass som har en pressövning bröst och en press axlar, sen bara en dragövning.

    #680482
    mr_X wrote:
    Jag tycker inte att det ser så bra ut. Du börjar alla pass med en pressövning, benövningarna ligger sist. Vad är tanken med det? och vad är tanken med att gå så högt som 30reps? även volymen verkar vara i överkant, bra övningsval dock.

    Jag har alltid börjat mina överkroppspass med pressövning. Dalig ovana tänker jag. Antar att jag far variera lite ordningen där.

    30 reps per muskel tänker jag prova pa dagarna som är lätta. Utan failure, ingen negativ träning utan bara snabba reps pa lätt vikt.

    #680483
    mr_X wrote:
    och vad är tanken med att gå så högt som 30reps? även volymen verkar vara i överkant, bra övningsval dock.

    Observera att det inte är 30 reps/set!

    När jag skriver 30 reps menar jag att det är det totala repsantalet pa en övning. sa vid en lätt dag blir det 3×10=30 osv , en tung dag kanske 3×3 som blir totalt 9 reps även ifall jag bara kör en trea

    #680484

    Prova dig fram! Tycker du kunde reducerat antal övningar på ”basövningsdagen” och kanske fördelat dem på två och bara en ”isolationsdag”. Kanske dragövningar& mark en dag samt press plus böj en?

    #680485
    Fabrice wrote:
    Observera att det inte är 30 reps/set!

    När jag skriver 30 reps menar jag att det är det totala repsantalet pa en övning. sa vid en lätt dag blir det 3×10=30 osv , en tung dag kanske 3×3 som blir totalt 9 reps även ifall jag bara kör en trea

    Jaha de förklarar ju saken. Jag trodde du hade fått i dig lite mycket av det goda s.a.s. Jag tycker iaf att du ska lägga knäböj först i något av passen. Eller kanske rotera övningarna varje vecka?

    #680486
    mr_X wrote:
    Jaha de förklarar ju saken. Jag trodde du hade fått i dig lite mycket av det goda s.a.s. Jag tycker iaf att du ska lägga knäböj först i något av passen. Eller kanske rotera övningarna varje vecka?

    Det ska jag göra:)

    #680487
    Allan wrote:
    Prova dig fram! Tycker du kunde reducerat antal övningar på ”basövningsdagen” och kanske fördelat dem på två och bara en ”isolationsdag”. Kanske dragövningar& mark en dag samt press plus böj en?

    Jag ska prova bas-passet imorgon!

    #680488

    Nu har jag ändrat om lite efter Allans och Mr_X konstruktiva kritik:)

    Baspass och isolering av baksida lår
    Bänk
    Militär press
    Chins
    Stående rodd
    Knäböj
    Lårcurl

    Pass med extra fokus på armar:
    Mark
    Frontböj
    Dips
    Chins bakom nacken
    Skivstångscurl
    Skivstångspress

    Pass med extra fokus på axlar:
    Snebänk
    Skivstångsrodd
    Sittande Hantelpressar
    Sittande rodd till hakan
    Hantelwalk
    Raka mark

    #680489

    Baspass och isolering av baksida lår
    Bänk
    Militär press
    Chins
    Stående rodd
    Knäböj
    Lårcurl

    Pass med extra fokus på armar och vader:
    Mark
    Vadpress
    Dips
    Chins bakom nacken
    Skivstångscurl
    Skivstångspress

    Pass med extra fokus på axlar:
    Snebänk
    Skivstångsrodd
    Sittande Hantelpressar
    Sittande rodd till hakan
    Frontböj
    Raka mark

    Nu har jag ändrat om lite till. PÅ dag 2 har jag tagit bort hantelwalk och ersatt med vadpress. Anledningen är att jag inte vill vara utan specifik vadövning, dessutom tar ju mark på både fram och baksida lår osv..

    Vad tycks?

    #680490

    vilket skämt, säg till när du kört på det schemat några veckor

    #680491
    50cent wrote:
    vilket skämt, säg till när du kört på det schemat några veckor

    Du kan hålla dig till lågvolymstråden…

    Eller förresten:

    Träningsvolymen är 2-4 set/övning, inte mer än 30 reps totalt(alla seten inräknade). Tunga dagar mellan 6-18 reps totalt, Lätta dagar 20-30 reps totalt. Inte träning till failure.

    När jag tänker på det så är detta ju en lågvolymstråd;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.