hemmamaskiner….kombinerad benpress/hacklift?

Home Forums Allmänt om gymträning hemmamaskiner….kombinerad benpress/hacklift?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #554423

    Som jag skrivit förut så har jag div. maskiner redan till mitt hemmagym för träningen (cablecross, latsdrag, hacklift, smithmaskin, dragmaskin med trissa uppe+nere, crosstrainer, bänkar, fast hantlar,olika stänger, div handtag och vikter etc) men jag saknar bland annat att kunna köra benpress. Har svårt med knäböj pga av en ryggskada men har alltid kunnat köra tungt i benpressen så jag skulle vilja ha en sådan istället.
    Nu undrar jag om någon har provat de kombinerade benpress/hacklift maskinerna som finns ute på marknaden? Finns ju en del som verkar stabila och fullt tillräckliga för hemmaträning, jag är ju inget proffs ;-)
    Funderar på att sälja den hacklift jag har ( panatta sport)och lägga till lite pengar för att köpa en kombinerad variant istället. Får nämligen inte plats med två så stora maskiner då det planeras för en del annat med på gymytan.

    ÄR det något att ens fundera på? Tänkte något liknande som denna:

    [http://www.blocket.se/vi/21197419.htm?ca=11_s]

    Börjar få till det jag vill ha och köper till en sak i taget, men vill utöka ben-delen i gymmet med så den inte faller bort:-) Bättre att kunna köra både benpress och hacklift än bra den ena tänker jag…

    PS: Har även kommit en bit på väg inför sommaren..gått ner från 104 kg morgonvikt till 96,5 morgonvikt ( 188cm), detta på 6 veckor:-) Känns bra :-)

    #71296
    #554424

    Använd google och sök på produktnamnet så lär du hitta en hel del recensioner och riktpriser.
    Personligen hade jag gärna sett större vinkel på släden så man inte behöver lassa på onödigt mycket vikt (blir lätt dyrt med viktuppsättningar på 400-500kg). Min största invändning är dock benpressplattan som är på tok för liten. Den ger inget utrymme för olika varianter av benpress (brett mellan fötterna, hög samt låg fotposition) – om man nu inte kan köpa till en större, eller bygga en egen. I övrigt lär den duga bra för ett hemgym (förutsatt att bottenplattan håller för upprepad tung belastning).

    #554425

    Jag tänkte stjäla tråden lite, jag kör på ett ”hemmagym” precis som Rogbys, även jag har spanat in denna benpress och grunnar lite på att eventuellt framöver köpa en.

    Det jag undrar är vilka skillnader det är att köra traditionell knäböj och stående vadpress jämnfört med knäböj och ”stående” vadpress i ovan nämnda maskin… är lutningen måhända negativ ? Tränas musklerna mindre/sämre ? Kanske större skaderisk?

    MVH D.I

    #554426

    tack för synpunkterna, uppskattas!!

    Jag har kikat på lutningen och även funderat på att bygga om den så man kan öka lutningen, det är lätt gjort det är ju bara stål :-) Många benpressar är väl 45graders om jag inte missminner mig..? Då bör inte den där vara så mycket sämre gällande just det?

    Har tillgång till en stooooooooooooor mekanisk verkstad med all stål/plåt i världen och lasermaskiner, cadmaskiner med mera så att bgga en egen större platta är inget problem, men det var en mycket bra synpunkt som jag själv inte tänkt på, tack!!

    Skall leta vidare och se om jag eventuellt kan hitta något alternativ men det är just ytan som är det väsentliga…eftersom du får ”2 in 1” så att säga. att ha både en benpress och en hacklift är inte att alternativ förrän jag byggt mitt stora garage/ gym om ett par år. Fram till dess har jag en mindre yta och måste helt enkelt anpassa mig:-)

    #554427

    tanken har föreslagt mig men man kan se det så här..Köp en färdig, utnyttja mått och vinklar med mera och sälj sedan den du köpte från början…så blir den jag sedan har kvar själv rätt billig ;-) Har inte byggt något sådant där förut men har definitivt funderat på det så det var en bra synpunkt till :-) Får nog rita upp en..håller på med ritningen för en sittande vadpress med som skall byggas:-) Men det kommer ta ett bra tag innan jag kan bygga den då jag inte har tillgång till verkstaden där jag nu bor…så jag vill gärna ha en maskin i alla fall…jaja vi får se vad som händer :-)

    #554428

    gå in på sportsmaster.se där har jag köpt min … funkar bra..och man ska kunna lasta 400kg.. d räcker väl.. och den är rätt så billig.. prutade líte och fick den för ca 6000kr

    #554429

    vill samtidigt fråga någon som har någon erfarenhet av hemma löpband…. är rätt så lång av mig så ja behöver bra me löpyta och min vikt ligger nu ca104kg .. maskinen heter Master T690 och kostar 12990kr… någon som vet om denna maskin om den e bra..

    #554430
    armas wrote:
    gå in på sportsmaster.se där har jag köpt min … funkar bra..och man ska kunna lasta 400kg.. d räcker väl.. och den är rätt så billig.. prutade líte och fick den för ca 6000kr

    Tack för tipset!

    #554431
    RogBys wrote:
    Som jag skrivit förut så har jag div. maskiner redan till mitt hemmagym för träningen (cablecross, latsdrag, hacklift, smithmaskin, dragmaskin med trissa uppe+nere, crosstrainer, bänkar, fast hantlar,olika stänger, div handtag och vikter etc) men jag saknar bland annat att kunna köra benpress. Har svårt med knäböj pga av en ryggskada men har alltid kunnat köra tungt i benpressen så jag skulle vilja ha en sådan istället.
    Nu undrar jag om någon har provat de kombinerade benpress/hacklift maskinerna som finns ute på marknaden? Finns ju en del som verkar stabila och fullt tillräckliga för hemmaträning, jag är ju inget proffs ;-)
    Funderar på att sälja den hacklift jag har ( panatta sport)och lägga till lite pengar för att köpa en kombinerad variant istället. Får nämligen inte plats med två så stora maskiner då det planeras för en del annat med på gymytan.

    ÄR det något att ens fundera på? Tänkte något liknande som denna:

    [http://www.blocket.se/vi/21197419.htm?ca=11_s]

    Börjar få till det jag vill ha och köper till en sak i taget, men vill utöka ben-delen i gymmet med så den inte faller bort:-) Bättre att kunna köra både benpress och hacklift än bra den ena tänker jag…

    PS: Har även kommit en bit på väg inför sommaren..gått ner från 104 kg morgonvikt till 96,5 morgonvikt ( 188cm), detta på 6 veckor:-) Känns bra :-)

    Har en sådan benpress/hacklift hemma och den funkar mycket bra, köpte den också på traningssprodukter.se fick väl aningen bättre pris eftersom jag redan hade köpt annan utrustning tidigare.
    Tycker inte man behöver lassa på så mycket eftersom vinkeln gör det ganska tungt med relativt lite vikter. Har tränat på flera olika benpressar genom åren och vet flera på gymmen som man får hänga på hur mycket vikter som helst innan det blir tungt ( ser ganska coolt ut i alla fall ).
    Kan rekommendera denna, men som sagt smaken för benpressar är ju väl personlig.

    #554432

    Är dessa helt värdelösa? Den ser ganska kul ut, minns att jag sett Arnold träna i en sån för längesen.

    #554433

    Visst det ser kul ut men jag failar när det kommer till att se det praktiska med det hela..

    #554434
    Peter_Eriksson wrote:
    Är dessa helt värdelösa? Den ser ganska kul ut, minns att jag sett Arnold träna i en sån för längesen.

    Denna övningen är inte för vem som helst. Jag har kört på en sådan, fy faan vad jobbigt. Den jag körde på behövde man ha pass hela tiden, den var betydligt äldre än den på bilden. Om just denna är bra vet jag inte, ser ostabil ut.

    #554435
    Peter Singer wrote:
    Denna övningen är inte för vem som helst. Jag har kört på en sådan, fy faan vad jobbigt. Den jag körde på behövde man ha pass hela tiden, den var betydligt äldre än den på bilden. Om just denna är bra vet jag inte, ser ostabil ut.

    okok, skulle vara spännande att testa en sådan iaf :) Ingen som vet om det finns på nåt gym i Göteborg? Sorry för OT, skicka pm om det smutsar ner tråden för mkt.

    #554436

    för min del är det inget problem med tråden:-) Det handlar ju om benpressar för hemmabruk och det dcär är väl en variant, även om det inte är vad jag väljer :-)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.