hjälp!

Home Forums Allmänt om gymträning hjälp!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #102015
    #1076892

    Tjäna! Är en kille på snart 17 år och känner att jag vill gå upp vikt. Jag väger ca 66kg och är 186 lång!
    Är det någon som har tips på specifika medel och kanske ett schema som kan delas till mig? :D

    #1076902

    Simpelt.

    Ät mer mat.

    #1076909
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Om allt handlar om att gå upp i vikt ja. Jag antar att han vill att de extra kilona han lägger på sig ser bra ut och då krävs det att han både tränar och äter rätt.

    Jag har själv vägt 66 kg på 186 cm och som mest har jag vägt 80 kg. Det stämmer att det är bara att äta mer om man verkligen vill bli tyngre. Men efter ett tag inser man att man måste vara noggrannare med maten och hur man tränar för att man ska bli nöjd med hur det ser ut.

    #1076929
    symisthekey wrote:
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Om allt handlar om att gå upp i vikt ja. Jag antar att han vill att de extra kilona han lägger på sig ser bra ut och då krävs det att han både tränar och äter rätt.

    Jag har själv vägt 66 kg på 186 cm och som mest har jag vägt 80 kg. Det stämmer att det är bara att äta mer om man verkligen vill bli tyngre. Men efter ett tag inser man att man måste vara noggrannare med maten och hur man tränar för att man ska bli nöjd med hur det ser ut.

    Men det har ju med vilka mål man har att göra, och i detta fallet vet vi inget om det.
    Vill man gå upp i vikt måste man äta mer, så enkelt är det.

    Det är inte säkert att dina mål med träningen är samma som alla andras.

    #1076931

    Men att säga att det bara är att äta mer kan lätt missförstås och leda till hetsätning och andra ätstörningar. Att äta alldeles för mycket mot vad kroppen behöver och kan hantera är nog lika ohälsosamt som att äta för lite.

    Att gå upp i vikt och samtidigt få/behålla en hälsosam kropp tar tid. Man behöver lite tålamod och samtidigt sunt förnuft i vad man håller på med.

    #1076952
    symisthekey wrote:
    Men att säga att det bara är att äta mer kan lätt missförstås och leda till hetsätning och andra ätstörningar. Att äta alldeles för mycket mot vad kroppen behöver och kan hantera är nog lika ohälsosamt som att äta för lite.

    Att gå upp i vikt och samtidigt få/behålla en hälsosam kropp tar tid. Man behöver lite tålamod och samtidigt sunt förnuft i vad man håller på med.

    Jag ställer mig ytterst tveksam till ditt påstående att man lätt får ätstörningar av rådet att äta mer om man vill gå upp i vikt.
    Håller man sig dessutom till bra mat så är det ordentligt svårt att gå upp i oönskad fettmassa.

    Jotack, jag är rätt insatt i den där kroppsbyggarbranchen faktiskt. Dock är sunt förnuft något som tyvärr saknas i många fall. :)

    #1076962
    Jorgen wrote:
    Jag ställer mig ytterst tveksam till ditt påstående att man lätt får ätstörningar av rådet att äta mer om man vill gå upp i vikt.
    Håller man sig dessutom till bra mat så är det ordentligt svårt att gå upp i oönskad fettmassa.

    Kanske inte lätt, men det är helt klart värt att poängtera.
    Man kan må dåligt av dessa ätstörningar utan att ha blivit tjock. Ditt totala energiintag på en dag kanske bara är lätt över energiförbrukningen, men vid vissa måltider hetsäter du så pass att du får matkoma och fiser som en övergödd gris. Det spelar ingen roll hur ”ordentlig” maten är om man äter alldeles för mycket mot vad för tillfället behöver och kan klara av. Man missar måltider då kroppen är i behov av bl a protein och försöker kompensera det genom massätning flera timmar senare, t ex.

    Men låt oss nu utgå från att TS har vett nog att lyssna på kroppen och inte stressa i sig mat för att bli stor. Tror inte vi behöver diskutera detta vidare. Vi är ju överens om att han bör äta mer. Jag ville bara poängtera detta ovan.

    #1076968

    Ät mer, lägg in fler måltider då det blir lättare att äta mycket om du är ej van vid det. Köp en gainer om du känner att du inte kan få i dig de nödvändiga kalorierna.

    #1076977
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Ja jo om de ändå vore så enkelt : jag har försökt allt men får inge fett! Kan endast ta upp protein i kroppen, inga kolhydrater tas upp och sparas i denna kropp!

    #1076980
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Ja jo om de ändå vore så enkelt : jag har försökt allt men får inge fett! Kan endast ta upp protein i kroppen, inga kolhydrater tas upp och sparas i denna kropp!

    Det är så enkelt.
    Vill du gå upp i vikt måste du få i dig mer kalorier än vad du förbrukar.
    Men det betyder inte att det är lätt.

    Hur äter och tränar du under en vecka?

    #1076993
    Jorgen wrote:
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Ja jo om de ändå vore så enkelt : jag har försökt allt men får inge fett! Kan endast ta upp protein i kroppen, inga kolhydrater tas upp och sparas i denna kropp!

    Det är så enkelt.
    Vill du gå upp i vikt måste du få i dig mer kalorier än vad du förbrukar.
    Men det betyder inte att det är lätt.

    Hur äter och tränar du under en vecka?

    Jag äter ungefär en tallrik varje middag, och tränar ungefär 4-5 dagar/ vecka

    #1077000
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Ja jo om de ändå vore så enkelt : jag har försökt allt men får inge fett! Kan endast ta upp protein i kroppen, inga kolhydrater tas upp och sparas i denna kropp!

    Det är så enkelt.
    Vill du gå upp i vikt måste du få i dig mer kalorier än vad du förbrukar.
    Men det betyder inte att det är lätt.

    Hur äter och tränar du under en vecka?

    Jag äter ungefär en tallrik varje middag, och tränar ungefär 4-5 dagar/ vecka

    Ät oftare så kan du få i dig mer mat, testa att äta varannan timma så ska du få se att vikten på vågen ökar.

    #1077046
    Vincent94 wrote:
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Ja jo om de ändå vore så enkelt : jag har försökt allt men får inge fett! Kan endast ta upp protein i kroppen, inga kolhydrater tas upp och sparas i denna kropp!

    Det är så enkelt.
    Vill du gå upp i vikt måste du få i dig mer kalorier än vad du förbrukar.
    Men det betyder inte att det är lätt.

    Hur äter och tränar du under en vecka?

    Jag äter ungefär en tallrik varje middag, och tränar ungefär 4-5 dagar/ vecka

    Ät oftare så kan du få i dig mer mat, testa att äta varannan timma så ska du få se att vikten på vågen ökar.

    Men i så fall så kkommer det att vara min magsäck som växer och inte fett som byggs på ;) tips på protein pulver kanske?:P

    #1077062
    Nataans wrote:
    Vincent94 wrote:
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Nataans wrote:
    Jorgen wrote:
    Simpelt.

    Ät mer mat.

    Ja jo om de ändå vore så enkelt : jag har försökt allt men får inge fett! Kan endast ta upp protein i kroppen, inga kolhydrater tas upp och sparas i denna kropp!

    Det är så enkelt.
    Vill du gå upp i vikt måste du få i dig mer kalorier än vad du förbrukar.
    Men det betyder inte att det är lätt.

    Hur äter och tränar du under en vecka?

    Jag äter ungefär en tallrik varje middag, och tränar ungefär 4-5 dagar/ vecka

    Ät oftare så kan du få i dig mer mat, testa att äta varannan timma så ska du få se att vikten på vågen ökar.

    Men i så fall så kkommer det att vara min magsäck som växer och inte fett som byggs på ;) tips på protein pulver kanske?:P

    Proteinpulver reglerar inte vikten mycket. Köp en gainer isf. Då din magsäck utökas kommer du att vara hungrig var tredje timme även om du äter mycket de andra målen = högre antal totala kcal. Kanske lite luddigt förklarat men hoppas du fattar vad jag menar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.