Hjälp med dette schema?

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med dette schema?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70554
    #543370

    Tja, jag har väll försökt utifrån att läsa böcker och att prata med andra, att få fram ett eget schema, då jag planerar att börja styrketräna. Detta är vad jag fått fram:

    Dag 1: Bröst, triceps
    Dag 2: Ben
    Dag 3: Axlar, biceps
    Dag 4: Rygg, midja

    Jag har tänkt köra varann dag, typ. Jag är ute efter att bli starkare. Aldrig styrketränat tidigare. Tar typ 15-20kg i bicepcurls med rak stång 😮 lite genant, ja, men desto större anledning till att vilja bli starkare ju :emo-thumb känns inte direkt bra när en tjej (visserligen både tyngre och större) nästan tar en i armbrytning :(

    Det jag skulle vilja ha lite hjälp med, är övningar. Jag har väll egentligen fått fram rätt så bra vilka övningar jag ska köra. Följande är för dag 1:

    Bänkpress
    Snedbänk
    Tricepspress med hantel
    Triceps push down

    Skulle vilja kanske byta ut de två sistnämnda mot två andra övningar, så förslag?

    Dag 2:

    Knäböj
    Benpress

    Räcker det med två övningar för benen, tro?

    Dag 3:

    Militärpress
    Pushpress
    Biceps curl
    Hantel curl

    Militärpress är väll inget som jag direkt längtar efter, så alternativ till det?

    Dag 4:

    Marklyft
    Stående rodd

    Vad jag egentligen ska köra när jag ska köra magen och midjan vet jag inte riktigt. Så förslag?

    En annan sak som jag tänker på är set och reps. Man ska ju köra så många reps så att sista är så att man knappt orkar, eller? frågan är: ska det vara så i varje set eller bara i det sista setet?

    Tror det var allt för nu :up:

    #543371

    Funderat på crunches faktiskt, så det lät ju bra

    #543372

    du kan läsa den här, jag posta den tidigare idag i en tråd men den funkar att posta här ochså
    den kanske kan vara till hjälp
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83]

    #543373

    Intressant :emo-thumb

    #543374

    Jag förstår inte riktigt stående rodd, hur den ska utföras.

    #543375

    Alltså, marklyft egentligen.. är inte det dåligt för ryggen? jag har i alla mina år hört att man inte ska lyfta med ryggen, utan med benen.. men jag tycker att man lyfter lite med ryggen i denna övning?

    #543376

    Nu förstår jag inte 😮 Blev jag helt dumförklarad nu?

    #543377
    Temeraire wrote:
    Alltså, marklyft egentligen.. är inte det dåligt för ryggen? jag har i alla mina år hört att man inte ska lyfta med ryggen, utan med benen.. men jag tycker att man lyfter lite med ryggen i denna övning?

    Med korrekt teknik är marklyft en superb övning som aktiverar större delen av kroppens skelettmuskulatur. Med felaktig teknik är den ett smidigt sätt att skaffa ryggproblem, exempelvis diskbråck. Jag rekommenderar dig att be någon kunnig om teknikhjälp i början. :emo-thumb

    #543378
    Temeraire wrote:
    Alltså, marklyft egentligen.. är inte det dåligt för ryggen? jag har i alla mina år hört att man inte ska lyfta med ryggen, utan med benen.. men jag tycker att man lyfter lite med ryggen i denna övning?

    Ett lätt sätt att få folk att inte lyft med bananformad rygg(inte bra). Böjer du på benen kan du lyfta med ryggen rak alternativt lätt svankad vilket gör dig starkare och minimerar skaderisken.

    #543379
    malawiglenn wrote:
    som med alla andra övningar på gymmet :whistle: finns bra utförande och kasst.

    Absolut! Jag påstår dock att det är en av de farligaste att utföra inkorrekt. :)

    #543380

    Då har man kommit igång lite med träningen :) Fast blev inte det schema som jag nämnt, utan blev ett annat som jag fick utav instruktören:

    Dag 1: Bröst & Triceps

    Sittande bänkpress
    Peck Deck
    Pushdown
    Dips

    Dag 2: Ben

    Benspark
    Bencurl
    Benpress

    Dag 3: Axlar & Biceps

    Sittande axelpress
    Sidolyft
    Sittande bicepscurl
    Alternerande hantelcurl

    Dag 4: Rygg & Mage

    Latsdrag fram
    Sittande rodd
    Korsryggmaskin
    Magcurl
    Benlyft

    Man tar inga massiva vikter :| Men jag är inte sådan att jag behöver imponera på andra. Den enkla förklaringen är ju att jag inte har styrketränat förr. Tar tex ungefär 40kg i benpress, med 10 reps då, har inte maxat, samt 20kg i sittande bänkpress, också med 10 reps.

    Nu får vi se hur många år det tar innan man kan mäta sig med de tyngre hanarna :emo-thumb

    Men en sak jag tänkt på. Har ungdomar, typ tonåringar, lättare för att utvecklas, än om man börjar senare, vid tex 21-års ålder som jag är i nu?

    #543381

    Jag är också 21,visst har lite yngre killar kanske lättare att bygga!
    Men va fan vi är ju knappast några gammla gubbar!Kör på hårt och strikt bara…och kör sånna övningar som du tycker känns bra!
    Det finns INGEN övning som passar alla och byger garanterat muskler, hitta det som passar dig så kommer det att gå kanon!

    #543382

    Ibland känner jag mig gammal : Snart 30 :emo-thumb

    #543383

    Hur många reps och set kör du på varje övning? :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.