Hjälp med intervall träning/cardio

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med intervall träning/cardio

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70820
    #547756

    Jag tänkte börja med intervall träning 2 dagar i veckan, tränar styrka på gymmet 5 dagar i veckan och blir att lägga det på morgonen antagligen.
    Men hur ser ett bra intervallpass med fokus på fettförbränning ut? vilken typ av övning tycker ni funkar bäst? Skulle någon kunna ge mig ett bra
    intervall pass både utomhus och inomhus på gymmet :) testade att jogga hyfsat lugnt tempo och sedan rusha i 30 sek var tredje minut på bandet
    på gymmet men kändes ganska kasst blev inte så trött. Vill begränsa tiden till en halvtimma men tror inte man kör så länge i vilket fall, vill också klämma in ..
    om man kör morgon cardio t.ex en halvtimma på motioncykeln borde de ske på tom mage? :what: tänkte att de kanske hade ngn inverkan på muskelmassan
    eller iaf fettförbränningen. tacksam för svar :)

    #547757

    Hitta en lång trapp ute och kör på den. trappträning är grym och man har också skrivit om det tidigare i body.

    #547758

    bor på landet finns inga trappor i närheten xP

    #547759
    Pontus Andrén wrote:
    bor på landet finns inga trappor i närheten xP

    Putta bilen så fort du kan fram och tillbaka..

    Jogga på plats och dyk ner i armhävningar.

    Gör sittups tills du nästan spyr och gör sedan upphopp direkt efteråt.

    Spring med kedjor runt kroppen runt ladan, gå sen ett varv och spring ett etc.

    Ta dig till ett ställe med en trappa eller brant backe och spring uppför och jogga nerför för att sedan bara upprepa..

    Kör ett medley race med natur stenar på en sträcka av 50 meter..

    Finns många saker man kan göra på landet för att förbränna fett…

    #547760

    Inte några konstigheter egentligen. Värm upp med ca 6 min jogging. Leta sen upp en brant och lång backe och spring på maxfart uppåt tills du nästan stupar. Gå nerför så att andningen närmar sig normal. Upprepa 10-15 gånger (i början kanske 5-7). Klart! Som Arne Tammer sa – ge mig en kvart om dagen (eller i veckan i det här fallet)! Enligt min egen erfarenhet bränner det här fett utan att man förlorar muskelmassa, snarare har mina benmuskler vuxit sedan jag började med detta. Jag behöver i och för sig bara tänka på benträning för att de ska dra iväg – annat är det med armarna, de får jag jobba med…

    #547761

    Ok, kommer nog springa ute då typ 3 min långsam jogging sen rusha i ca 30 sek och göra om de?
    det är går alltså bara ut på att trötta ut kroppen totalt och få upp pulsen under en liten stund
    sedan ”vila” och göra om de? ska försöka hitta en bra backa att rusha upp för.
    Tack för svar gärna mer tips på ett bra pass :)

    #547762

    Och någon som vet om cardio på tom mage på morgonen är bra eller dåligt? :) t.ex jogging eller motioncykel på morgonen

    #547763

    tog bort..

    #547764

    Jag brukar köra intervaller på löpband med 3 grader lutning och springer 90s i 17 km/h 30s aktiv vila (går i 7km/h) upprepar 10-12 gånger ung.

    Pontus Andrén wrote:
    Och någon som vet om cardio på tom mage på morgonen är bra eller dåligt? :) t.ex jogging eller motioncykel på morgonen

    Jag kör alltid konditionsträning i slutet på fastan (kör PF) och då kör jag intervallträning enl ovan + 30-35 min på cykel kring 80% av maxpuls. Tar 10g EAA innan.

    Har för mig jag har läst att det finns fördelar ur fettförbrännande synpunkt att träna på fastande mage men jag hittar inga länkar. Har jag fel lär någon snart nog påpeka det.

    #547765

    Testa att springa intervall ute idag, börja rusha typ 20m innan och sedan upp för en 50 meter lång backe (rätt brant) sedan gick jag ner för backen och vila ca 3 min för att få ner pulsen och gjorde sedan om det (5 ggr sammanlagt 20min) men känndes inte som ett bra pass fick ont i bröstet och huvet i mellan och mådde lite illa xP hur länge ska man typ hålla hög pulsen för jag hade hög puls i mitten av backen typ sedan jävligt hög när jag stanna men pulsen öka ju bara i ca 30sek sedan gick den ner borde jag hitta en längre backe? kan ngn säga mer exakt hur jag borde göra för ett bra intervallpass utomhus. tror jag inte borde vilat helt kanske gått raskt immellan lr ngt?

    #547766

    hmm jag tycker nog att du väntar lite för länge.. vad kan ruschen ta ?? 20-30 sek .. och sen 3 min vila.. kör aktiv vila som ngn sa dvs jogga lungt ner för backen.. och lägg in en lite längre vila 3-5 min i kanske mitten av passet om du måste .. gärna aktiv vila så att du inte står still.. så gör jag iallafall jag när jag kör backintervaller .. ett annat tips är 70 20.. dvs spring 70 sek vila 20.. and so on… meningen med intervaller är att få en ganska hög intensitet dvs inte för lång vila ..

    edit : stavfel

    #547767

    mm ok ska bli kortare vila nästa gång och lite längre rush, tack för svar :)

    #547768

    [http://charlespoliquin.ca/Training/aerobics-2.php]

    #547769

    Det är alltså att man kan öka intensiviteten och göra kanske köra lite lättare och lite kortare vila så man håller
    pulsen högre – därmed bränna mer fett i styrkepasset? allså intervall styrketräning typ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.