Hjälp med schema och träning.

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med schema och träning.

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #107471
    #1083712

    Hejsan, är ny på detta forum och verkligen ny inom träning på gym. Och skulle behöva lite vägledning och hjälp med förbättringar inom de schemat jag följer just nu. Detta schema har jag då kommit fram till med hjälp av lite sökningar på diverse sidor på internet.
    Jag tränar då 4ggr i veckan från Måndag till torsdag. Kan endast köra dessa dagar då jag bor på annan ort resterande dagar. Har hört att man ska ha vilo dagar o.s.v mellan t.ex 1-2 dagar men det funkar inte för mig. Så försöker göra de så bra som möjligt ändå.
    Till schemat.
    Måndag
    Ben, alla muskler även mage i mindre mängder.
    mycket maskiner använder jag.
    Blir 4-5 stationer totalt där jag kör 5set med 10 repetetioner som jag precis klarar av.

    Tisdag
    Bröst och triceps
    blir ungefär 6 bröst övningar och 4 triceps övningar
    samma sak här med 5 set och 10 reps som jag precis klarar.

    Onsdag
    Biceps och rygg
    hela rygg muskelaturen
    4 biceps övningar 5 rygg övningar
    5 set 10 reps på biceps. Brukar bli mycket lätta vikter på ryggslut så man klarar i alla fall av runt 25reps.

    Torsdag
    Axlar och mage
    runt 4 axelövningar 5set 10 reps som precis går.
    mage brukar bli lite blandat.

    Jag väger 72kg
    186cm lång
    20år

    Så frågan är då, vad behöver jag ändra på? Kan jag få de att bli bättre på något vis, alla råd tas emot.
    Jag är ju ny inom detta. Så kan säkert vara helt ute och cykla på de jag gör. Svårt att fråga någon på gymmet där jag är då de är knappt något folk där.

    Mvh

    #1083715

    Det är ingen som helst fara att träna fyra dagar på raken.

    Det ser väl bra ut på det hela taget, jag personligen hade bytt plats på bendagen och bröst/tricepsdagen. Då får överkroppen en dags vila.
    Alltså: Bröst/triceps, Ben, Rygg/biceps, Axlar/mage.
    Försök att alltid köra den stora muskelgruppen först, alltså rygg före biceps, bröst före triceps osv.

    Vilka övningar kör du för respektive muskelgrupp?
    Sex bröst, fyra triceps och fyra biceps övningar är lite i överkant i mitt tycke.

    #1083720
    Jorgen wrote:
    Det är ingen som helst fara att träna fyra dagar på raken.

    Det ser väl bra ut på det hela taget, jag personligen hade bytt plats på bendagen och bröst/tricepsdagen. Då får överkroppen en dags vila.
    Alltså: Bröst/triceps, Ben, Rygg/biceps, Axlar/mage.
    Försök att alltid köra den stora muskelgruppen först, alltså rygg före biceps, bröst före triceps osv.

    Vilka övningar kör du för respektive muskelgrupp?
    Sex bröst, fyra triceps och fyra biceps övningar är lite i överkant i mitt tycke.

    Ja att byta dem dagarna är ju helt vettigt. Så får de bli !
    Bröst börjar jag med bänkpress, sedan sittande bänkpress, hantelpress, ”flyes” eller vad de heter. som man kör i vajermaskinerna. Brukar avsluta med armhävningar. Så 5st vart de väll då :)
    Triceps, 2 vajerövningar. En där man drar nedåt mot golvet. Och en där jag man drar över huvudet. Sedan 1 övning med hantel över huvudet, och sist med en skivstång.
    Biceps hantlar, skivstång (curl), enkel vajer med stång, sedan med dubbla vajrar.
    Jäkligt dålig på vad just övningarna heter. Men ja de kanske är lite mycket övningar, man kan väll korta ned på det och sedan höja seten igentligen. Man vet ju heller inte hur många sets man ska köra totalt. Fast den främsta anledningen att jag kör många övningar är väll att de inte finns så mycket prylar på gymmet. Så när de väl kommer någon kan de kanske vara bra att flytta runt sig lite.

    #1083723

    Jag har gjort såhär.
    Bröst: Bänkpress, flyes (lutande eller plana) http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html
    Triceps: Liggande tricepsextention runt huvudet = http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html , french press = http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html .

    Biceps: Stångcurl (med rak stång), koncentrationscurl: http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBConcentrationCurl.html

    #1083735

    Okej, men hur många sets kör du totalt om man säger så då?
    Eller ska man bara köra på tills man känner att man är nöjd? :)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.