Hjälp med träningsupplägg!

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med träningsupplägg!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #66774
    #471859

    Hej!

    Jag är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mej och ge råd angående min träning.

    Just nu har jag tränat 1år och 2månader och har märkt ganska bra resultat. Kosten har funkar ok men kunde säkert varit bättre. Vissa dar får jag i mej tillräckligt med mat och vissa inte.. Har det ganska stressigt på jobbet ibland och så är jag egenföretagare så de blir många timmars jobb en del veckor..

    Jag har tränat 4ggr veckan och delat upp kroppen på bröst, rygg och mage, axlar samt armar.

    Men jag har ofta problemt att ja blir sjuk efter ca 4-5v träning spec det senaste 3månaderna. Så det har blivit så mycke uppeåll att ja aldrig utvecklas nåt eller går upp i vikt.. Så tappar man motivationen också när man blir sjuk.. =(

    Kan det vara så att ja tränar för ofta? Kan det göra skillnad att gå ner på 3splitts pass?

    Tycker inte att jag utvecklas nåt längre heller, första tiden hände ju en hel del men sen har det bara tagit stopp..

    Jag försöker äta ca 5-6ggr dagen. 2middagar, frukost, lunch, 2mellanmål bestående av typ proteindrink..

    Sömnen funkar också bra tycker jag, mellan 6-8tim per natt utan avbrott..

    Sen har jag ett annat problem, jag är pollenallergiker, och har som korsallergi att jag inte tål tex nötter, mandel, råa frukter och grönsaker osv.. Kan det vara så att ja får dåligt immunförsvar och därför blir kroppen ”extra” känslig när ja styrketränar med..?

    Jättetacksam för svar och tips!!

    ///Andreas

    #471860
    Gullepoj wrote:
    Hej!

    Jag är väldigt tacksam om ni kan hjälpa mej och ge råd angående min träning.

    Just nu har jag tränat 1år och 2månader och har märkt ganska bra resultat. Kosten har funkar ok men kunde säkert varit bättre. Vissa dar får jag i mej tillräckligt med mat och vissa inte.. Har det ganska stressigt på jobbet ibland och så är jag egenföretagare så de blir många timmars jobb en del veckor..

    Jag har tränat 4ggr veckan och delat upp kroppen på bröst, rygg och mage, axlar samt armar.

    Men jag har ofta problemt att ja blir sjuk efter ca 4-5v träning spec det senaste 3månaderna. Så det har blivit så mycke uppeåll att ja aldrig utvecklas nåt eller går upp i vikt.. Så tappar man motivationen också när man blir sjuk.. =(

    Kan det vara så att ja tränar för ofta? Kan det göra skillnad att gå ner på 3splitts pass?

    Tycker inte att jag utvecklas nåt längre heller, första tiden hände ju en hel del men sen har det bara tagit stopp..

    Jag försöker äta ca 5-6ggr dagen. 2middagar, frukost, lunch, 2mellanmål bestående av typ proteindrink..

    Sömnen funkar också bra tycker jag, mellan 6-8tim per natt utan avbrott..

    Sen har jag ett annat problem, jag är pollenallergiker, och har som korsallergi att jag inte tål tex nötter, mandel, råa frukter och grönsaker osv.. Kan det vara så att ja får dåligt immunförsvar och därför blir kroppen ”extra” känslig när ja styrketränar med..?

    Jättetacksam för svar och tips!!

    ///Andreas

    Vet inte hur mycket träningen påverkar immunförsvaret men instinktivt så säger jag att det nog kan försvaga det om det redan är svagt låter dock detta vara osakt då jag inte vet. Sedan frodas ju lagom med bakterier och annat kul i tex ett ombyts rum. Detta kombinerat gör nog att du lättare blir sjuk.

    #471861

    Mer tips tack! Behöver all hjälp ja kan få.

    #471862

    Det är inte normalt att vara sjuk upp till 12 gånger per år.

    Troligen har det inget med dina allergier att göra(jag grundar det på att jag har samma allergier som du och det har aldrig medfört några komplikationer som sådant och jag har inte heller hört talas om nå sånt). Ät mer, träna mindre.

    Hur ser ditt upplägg ut? Vad väger du, vad har du för stats i de större övningarna och vad har du för mål?

    #471863

    Det låter som att ditt immunsystem är kört i botten, och förmodligen orsakat av stress? Prova att minska någon ”stressor” antingen träning, arbete, sociala åtaganden som inte är lustfyllda eller något annat.

    Blir du så ofta sjuk tycker jag också du ska gå och ta en hälsoundersökning och kolla så att ex blodvärdena är OK. Kan också vara bra att gå igenom sin livssituation med en kvalificerad hälsoarbetare.

    #471864

    Jag tog kanske i lite när jag säger att ja blir sjuk 1g var 4:e vecka.. Har tränat hela sommaren och en bit inpå höstkanten och inte varit sjuk en dag knappt.. Och då har ja träna relativt hårt och kört 4pass per vecka.. De är väl just senaste tiden som det kännts jobigare och ja blivit lättare sjuk. Sen har vi ju en liten pojk som är 1år somgår på dagis och är sjuk en del eftersom dom drar med sen en massa bakterier och sånt hem..’

    Jag är 27år, väger ca 71-72kg. Sen kan ja erkänna att ja tränar nästan ingen kondition alls.. I princip inget alls..

    #471865
    Gullepoj wrote:
    Jag tog kanske i lite när jag säger att ja blir sjuk 1g var 4:e vecka.. Har tränat hela sommaren och en bit inpå höstkanten och inte varit sjuk en dag knappt.. Och då har ja träna relativt hårt och kört 4pass per vecka.. De är väl just senaste tiden som det kännts jobigare och ja blivit lättare sjuk. Sen har vi ju en liten pojk som är 1år somgår på dagis och är sjuk en del eftersom dom drar med sen en massa bakterier och sånt hem..’

    Jag är 27år, väger ca 71-72kg. Sen kan ja erkänna att ja tränar nästan ingen kondition alls.. I princip inget alls..

    I ditt fall skulle jag gissa på ”dagisbaciller” . Det är solklart! Har varit där själv. Den ena förkylningen efter den andra i 6 år!
    En annan åkomma som brukar dyka upp vid jul och nyår härhemma är något vi kallar 08-baciller. Det är när alla ”hemvändare ” kommer hem och ska fira jul och nyår med sina familjer och sprider en massa baciller omkring sig! Runt trettonhelgen är ALLA sjuka!:(
    Annars undrar jag över, om du tycker att allt funkar,varför byta?

    #471866

    Ett tips för maten när det är svårt med tid och så.

    På söndagen (antar att du inte jobbar söndagar) så lagar du mat för hela veckan, sen gör du matlådor för varje dag.
    Mat som ej behöver värmas är också smidigt då du kan äta ute på ”fältet”. Man kan då tex göra pannkakor fyllda med något gott =)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.