Högrepsträning för ben

Home Forums Allmänt om gymträning Högrepsträning för ben

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70047
    #510656

    Hej!

    Pga skada i ryggen kan jag inte köra speciellt tungt i benböj. Samtidigt behöver jag prioritera ben, älskar böjja och skulle därför vilja ha hjälp att knåpa ihop ett högrepsprogram i benböj (minst 8 reps).

    Har sneglat på Damien Thornes MM2k högreps för bänkpress, och tänkte att det kanske även funkar i böj(?)
    5 set 2 ggr vecka, vilket jag spontant tycker låter kanon!

    Men ställer frågan i det fall det finns andra, färdiga böj-program som någon känner till.

    tack på förhand!

    /Conpros

    #510657

    Högrepsträning för benen är som att be om en spya, hehe
    testa att köra 2 x 100 reps på säg 70-100kg, i benpressen alltså. Inte speciellt byggande, men du piskar upp din smärttröskel, mental hårdhetsträning ftw

    Testa annars andra varianter av knäböj, tex frontböj, zerchersquats, etc. Finns många varianter. har tom sett en sele man kan ha så att INGEN belastning hamnar på ryggen :)

    Annars får du väl köra lättare böj och lägga mer krut på benpressen, så dålig är den ju inte.

    #510658

    Hur är hackliften för ryggen?

    #510659
    Kebbie wrote:
    Hur är hackliften för ryggen?

    Om man har rörligheten för den som gör att man inte rundar ryggen i bottenläget så är den bra. Annars inte.

    #510660
    Snake wrote:
    Om man har rörligheten för den som gör att man inte rundar ryggen i bottenläget så är den bra. Annars inte.

    Har man inte rörligheten bör man göra något åt det, oavsett om man vill köra hacklift eller inte.

    #510661

    Du bygger ingenting med högreps träning, förutom uthållighet.

    #510662
    malawiglenn wrote:
    Allt har sin plats i ett värdigt träningsprogram, man bygger inget utan uthållighet och styrka ändå så att variera sig är bara bra.

    Det beror på vad du vill med träningen. Högreps träning bygger bara uthållighet, ingen styrka. Tunga vikter bygger styrka och massa och man behöver ingen uthållighet för att bygga massa. Högrepsträning för ben är bra om man exempelvis spelar hockey.

    #510663
    Hårdrock! wrote:
    Du bygger ingenting med högreps träning, förutom uthållighet.

    Vad är högreps enligt dig?

    #510664

    speedskaters o tom platz gillar mkt reps… o de har rätt bra ben :P kör böj på 100kg i tio min som platz så har du nog rätt ok ben :D

    #510665

    Börjar med att tacka för alla svar.
    Sen ber jag om ursäkt om jag förvirrade genom att använda begreppet ”högreps” felaktigt. Gäller alltså inte några 20-30 reppare.
    Högreps, som jag tänkte det när jag skrev första inlägget, är +8.
    Men jag tänkte inte köra mer än maximalt 15 reps. Förmodligen snittar jag 10-12 reps.

    Även om jag har som mål att köra tungt igen, 6-10 reps, längre fram, så tror och hoppas jag man ändå bygger på lite högre repsintervall. Vet att Samir Troudi brukar köra rejält högreps i böj, samt att Anders Granheimer också rekommenderat det. Sen var det som nån var inne på, Tom Platz, ett ytterligare gott exempel.

    Någon frågade om hacklift. Den övningen kan jag köra, vilket jag är glad för. Får en grymt bra kontakt i låren. Kan även köra benpressar. Vill dock komma igång med böjande och tänkte köra lite enligt MM2k (6-15 reps), upplägget, vilket funkat bra i bänk.
    Sen när jag är tillbaks i gamla goa vikterna så är saken biff. Vill dock gärna bygga, om det går, på vägen upp mot de vikterna samt bana in tekniken.

    #510666

    Undertecknad som har problem med volymen på låren kör ett pass tyngre och ett pass med högre reps, tycker det fungerar hyffsat en så länge men kanske för tidigt för att göra en djupare utvärdering.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.