Hur får jag uthållighet och explosivitet i benen?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur får jag uthållighet och explosivitet i benen?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71620
    #564782

    Tjena har en fråga som jag undrar över. Hur får jag bra uthållighet i benen men samtidigt bra explosivitet. Spelar fotboll så hade varit mycket bra med båda egenskaperna. Går det att kombinera, isåfall hur? Mycket tacksam för svar.

    #564783

    Kör tunga knäböj för explossiviteten, uthålligheten tycker jag inte att du ska träna på gymet. Kör din fotboll som vanligt, det räcker för uthålligheten. Börjar du köra tunga ben pass för sig, lätta uthållighetspass för sig och sen fotboll på det så blir du övertränad, garanterat.

    #564784

    Hur många övningar ska jag köra för benen när jag tränar explosivitet, för mycket med 4 st, kör undersida lår, framsida lår, utfall, knäböj?

    __________________________-
    Winning isn’t everything, it’s the only thing.

    #564785

    knäböj, utfall och stela mark är tillräckligt. Du kan ju köra lite benpress ibland om du vill.

    #564786

    Explosiva hopp, frivändningar och intervallträning med vikter skulle jag rekommendera utöver övriga svar (Om inte sistnämnda är lagomt jobbig utan dvs) :D

    #564787
    jwallin wrote:
    Explosiva hopp, frivändningar och intervallträning med vikter skulle jag rekommendera utöver övriga svar (Om inte sistnämnda är lagomt jobbig utan dvs) :D

    Håller med där. Explosiva hopp med skivstång blir man grymt explosiv av.

    #564788

    tyngdlyftnings övningar + ut å spring.

    #564789

    Många säger knäböj och en massa andra styrkeövningar. Men det räcker inte helt för att bli riktigt explosiv.
    Kombinera hoppträning, många hoppövningar och ryck i backar och massa spänstövningar. Typ upphopp med skivstång går bra, eller explosiva utföranden av utfallsgång eller knäböj och frivändningar+ tunga knäböj då kommer explosiviteten det lovar jag!

    Och glöm heller inte vaderna!

    #564790
    anders172 wrote:
    knäböj, utfall och stela mark är tillräckligt. Du kan ju köra lite benpress ibland om du vill.

    Han vill inte bara bli stark i benen. Utan mer uthållig och explosiv. Med dessa övningar lär du bli explosivare, men det finns bättre övningar som man kan kombinera med övningarna du tipsar om.
    Så övningarna du rekomenderar är inte fullt tillräckligt för att träna upp sin explosivitet.

    #564791

    hopprep kanske skulle kunna vara nånting?

    #564792
    Flessa wrote:
    Är ju bra konditionsträning om man är ute efter det, plus att det lär bli en del mjälksyra i benen efter ett tags hoppand, ja ;)

    precis! ett tips är att träna på doubleunders, alltså 2 ”snurr”/hopp. riktigt bra för spänst, och jag kan tänka mig att man blir explosiv i vaderna.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.