Hur många övningar & set kan man köra per muskelgrupp?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur många övningar & set kan man köra per muskelgrupp?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #79156
    #708052

    Hur många övningar samt set kan man köra per muskelgrupp (under ett träningspass) ?
    Jag vet vissa som kör en enda muskel (t. ex. axlar) per dag och kör 8-10 övningar med 3 set i varje.

    – För maximal muskelutveckling , ska/fungerar det att träna på detta sätt då?

    #708053

    Läs först: [http://www.bartoll.com/articles/2007/body_2007-10.pdf Ett år med din träning] (PDF)
    Läs därefter ”Det perfekta träningsprogrammet” i senaste BODY.

    Där finner du bra riktlinjer som svar på dina frågor.

    #708054

    Mycket bra och inspirerande artiklar:emo-thumb

    #708055
    Bella Eklund wrote:
    Hur många övningar samt set kan man köra per muskelgrupp (under ett träningspass) ?
    Jag vet vissa som kör en enda muskel (t. ex. axlar) per dag och kör 8-10 övningar med 3 set i varje.

    – För maximal muskelutveckling , ska/fungerar det att träna på detta sätt då?

    8-9 set för dom stora muskelgrupperna (axlar, bröst, rygg, ben) och 4-5 set för dom små (biceps, triceps, underarmar, vader)

    Sen hur många olika övningar man kör per muskelgrupp har väl mer att göra med själva utvecklingen av muskelgruppen, att köra 9 set på axelns framsida är ju inget att rekommendera

    #708056

    Tackar så mkt:)

    – Men så t ex 7 övningar á 3 set/var är för mkt för exempelvis axlarna?
    jag tycker att det låter lite mycket iaf…

    #708057
    Bella Eklund wrote:
    Tackar så mkt:)

    – Men så t ex 7 övningar á 3 set/var är för mkt för exempelvis axlarna?
    jag tycker att det låter lite mycket iaf…

    Nej, inte 7 övningar, 7 set i så fall. Jag brukar köra 3 set på övre axlar, 3 set på sidan och 3 på bakre, 9 sammanlagt. Man måste ju träna musklen från olika håll och vinklar men det betyder ju inte att man MÅSTE köra 3 set på varje övning. Jag har sett många scheman som innehåller tex 3 set knäböj, 2 set benpress och 2 set stela marklyft (sammanlagt 7 set på ben)

    #708058
    Chibby wrote:
    Nej, inte 7 övningar, 7 set i så fall. Jag brukar köra 3 set på övre axlar, 3 set på sidan och 3 på bakre, 9 sammanlagt. Man måste ju träna musklen från olika håll och vinklar men det betyder ju inte att man MÅSTE köra 3 set på varje övning. Jag har sett många scheman som innehåller tex 3 set knäböj, 2 set benpress och 2 set stela marklyft (sammanlagt 7 set på ben)

    Okejokej, tackar så mkt! :)

    #708059

    Men om man kör 5 arbetsset med knäböj då blir det inte mycket kvar till annat godis för benen?
    Känns f.ö. rätt disco att rekomendera lika mycket träning för bröst som ben i helhet. 9 set på axlar och 9 set för ryggen, hallå?

    Vill bara belysa att det finns väldigt få sanningar när det gäller styrketräning. Det är nästan omöjligt att ge några fasta siffror. Man måste ta tidigare erfarenheter, mål, träningsvana, tillgänglig tid, muskulär utveckling, sömn, mat, … m.m i beaktan om man skall lägga upp scheman. Därefter så provkör man och justerar efter hand.

    #708060
    Joachim Bartoll wrote:
    Läs först: [http://www.bartoll.com/articles/2007/body_2007-10.pdf Ett år med din träning] (PDF)
    Läs därefter ”Det perfekta träningsprogrammet” i senaste BODY.

    Där finner du bra riktlinjer som svar på dina frågor.

    Har läst översta delen där + ”En introduktion till min träningsmetodik”
    Min sjukgymnast sa åt mig att det skulle ta 2-3 sekunder att lyfta vikten och 3-4 sekunder att sänka den. Lyfter man för snabbt eller för tungt medför det skador. Det du skriver säger ju det motsatta :what:

    #708061
    eldavido wrote:
    Har läst översta delen där + ”En introduktion till min träningsmetodik”
    Min sjukgymnast sa åt mig att det skulle ta 2-3 sekunder att lyfta vikten och 3-4 sekunder att sänka den. Lyfter man för snabbt eller för tungt medför det skador. Det du skriver säger ju det motsatta :what:

    Om du rehabiliterar dig efter en skada är det ett korrekt antagande. Om du däremot är skadefri är det rent nonsens.

    Mer information:
    [http://forum.body.se/showpost.php?p=394137&postcount=7]

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.