Hur mycket mat skall man äta?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur mycket mat skall man äta?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70071
    #510992

    Tja, jag är 15 år och har tränat i dryga halvåret. Jag väger 70 kilo och är 182 cm lång. Jag har problem med hur mycket jag skall äta efter träningen.
    Jag har flera produkter med kosttillskott. Ett med bara protein och så en 50 recovery. Den med protein är whey class+. Så långt är ni med? Bra, jag går upp i vikt som f*n utav 50 recovery, så ja behöver äta något som kaloriekälla, vad kan då vara bra? Jag vet att jag väger lite, men jag går upp i vikt iform av fett av den. Någon som vet hur mycket kalorier som finns i en banan t.ex, och hur mycket behöver jag? Tack

    #510993
    Lundin wrote:
    Tja, jag är 15 år och har tränat i dryga halvåret. Jag väger 70 kilo och är 182 cm lång. Jag har problem med hur mycket jag skall äta efter träningen.
    Jag har flera produkter med kosttillskott. Ett med bara protein och så en 50 recovery. Den med protein är whey class+. Så långt är ni med? Bra, jag går upp i vikt som f*n utav 50 recovery, så ja behöver äta något som kaloriekälla, vad kan då vara bra? Jag vet att jag väger lite, men jag går upp i vikt iform av fett av den. Någon som vet hur mycket kalorier som finns i en banan t.ex, och hur mycket behöver jag? Tack

    Om du ska dra ner på maten tycker jag du ska göra det vid nått tilfälle än näringen vid träningen.
    Vad som gör att du går upp för mycket i fett beror på hur din övriga kosthållning ser ut och inte just målet vid träningen.

    #510994

    Gör om, gör rätt.

    Kosttillskott är som mat, kalorier är kalorier vare sig dom kommer från banan, pasta eller ett kosttillskott.

    Blir du fet av din gainer är det för att du äter för mycket kalorier totalt sett.

    Kaloriinnehåll kan du hitta på nätet, prova livsmedelsverket.

    #510995
    Lundin wrote:
    Någon som vet hur mycket kalorier som finns i en banan

    Banan innehåller 97 kcall, 1gr protte, 0,5gr fett o 22gr kollisar.

    #510996
    Krille Johansson wrote:
    Banan innehåller 97 kcall, 1gr protte, 0,5gr fett o 22gr kollisar.

    per 100g

    #510997
    Danne.v wrote:
    per 100g

    precis. glömde… 😮

    #510998
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Gör om, gör rätt.

    Kosttillskott är som mat, kalorier är kalorier vare sig dom kommer från banan, pasta eller ett kosttillskott.

    Blir du fet av din gainer är det för att du äter för mycket kalorier totalt sett.

    Kaloriinnehåll kan du hitta på nätet, prova livsmedelsverket.

    Okej, men det är inte så att jag kan ta typ en proteindrink och äta några bananer och mjölk? Täcker det miitt behov för kalorier efter träning?

    #510999
    Lundin wrote:
    Okej, men det är inte så att jag kan ta typ en proteindrink och äta några bananer och mjölk? Täcker det miitt behov för kalorier efter träning?

    Kalorier är inget du behöver efter träning, du får börja om ditt tänkande från scratch.
    Kalorier är ett mått på den energi kroppen urvinner ur näringen i det du äter.
    Får du i dig protein efter träningen så räcker det, är det proteinpulver eller tonfisk spelar ingen roll

    #511000
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Kalorier är inget du behöver efter träning, du får börja om ditt tänkande från scratch.
    Kalorier är ett mått på den energi kroppen urvinner ur näringen i det du äter.
    Får du i dig protein efter träningen så räcker det, är det proteinpulver eller tonfisk spelar ingen roll

    Okej, jag har gjort en ganska stor miss, jag menar kolhydrater… Det behövs efter träning eller är jag helt borta?

    #511001
    Lundin wrote:
    Okej, jag har gjort en ganska stor miss, jag menar kolhydrater… Det behövs efter träning eller är jag helt borta?

    Ok.
    Nej, du är inte helt borta.
    Kolhydrater kan du äta efter träning, men det är inte nödvändigt.
    Tycker du att du går upp för mycket fett så skär ner på din gainer som jag antar att ditt pulver är?
    Hur mycket tar du av den efter träningen?

    #511002
    malawiglenn wrote:
    fast en banan – oskalad- väger väl ca 100gram så

    Skalad väger den ca 100 g om den inte är superstor/superliten

    #511003
    malawiglenn wrote:
    Sedan är själva tänket fel, du äter för något du SKA göra inte något du HAR gjort. Jämför med att tanka bilen.

    Ja bilen tankas för att den har tömts, alltså för att man HAR gjort något.;) Allt matintag är ju både i form av påfyllnad och laddning inför nästa pass.

    För att ”reparera” kroppen är aminosyrorna A och O. Inför nästa pass kan ju kolhydraterna ha sin främsta uppgift direkt efter träning. Det är ju då de lagras in mest effektivt.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.