hur mycket träning är skidåkning?

Home Forums Allmänt om gymträning hur mycket träning är skidåkning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #72002
    #570323

    Tjenare

    Det är som så att jag kommer spendera ca 3 veckor över jul nere hos mina föräldrar och åka snowboard/skidor rätt mycket, i princip varje dag. Problemet är att jag inte har tillgång till något gym där, så vitt jag vet. Nu börjar jag ju därför bli lite nojig för fransk alp mat är väl i princip så gott som mat kan bli och det finns ju en överhängande risk att man kommer käka en hel del. Har deffat nu hela hösten så jag har ju inte lust att äta på mig allt igen. Därför undrar jag lite hur bra träning man kan säga att skid/snowboard åkning är ur ett cardio perspektiv samt ur ett ben muskel tränings perspektiv?

    Om jag håller lite koll på vad jag äter, åker kanske 3-5 timmar om dagen samt gör några set chins, armhävningar och kanske hittar något tungt för knäböj 2 ggr i veckan, är detta någorlunda ok som underhålls träning?

    Tack!

    #570324
    Flessa wrote:
    tänk efter lite.. hur vältränad är Anja Pärson

    Det beror på vad du menar med vältränad i det här fallet.
    Personligen tycker jag att Anja Pärson är lite lätt lönnfet.

    #570325
    Flessa wrote:
    Jo lite ”hull” har hon väl, men kolla hennes benmuskler t. ex.

    Ja dom är svåra att undgå.
    Inte en separation eller muskeldefinition så långt mitt öga når.
    Men stora muskler har hon väl kanske..

    #570326

    Svenskens uppfattning om vältränad har ju uppenbarligen inget med hur mycket muskler du har att göra, det gäller bara att se deffad ut.

    #570327

    Du ska få spendera 3 veckor i franska alperna och du oroar dig över din form? Vad är fel på dig pojk? Givetvis beror förbrukningen på hur du åker osv.

    Hajkar du mycket och plumsar lössnö ökar snabbt energiåtgången. Glider du bara omkring på brädan i pisterna och sitter 75% av tiden på röven går det inte åt många kcal.

    Min erfarenhet genom åren är att utförsåkning förbränner betydligt mer än man tror. Har trots enormt svinande med mat under mina skidresor aldrig lyckats med att inte gå ner i vikt till hemkomsten.

    #570328
    Rasmus Andersson wrote:
    Det beror på vad du menar med vältränad i det här fallet.
    Personligen tycker jag att Anja Pärson är lite lätt lönnfet.

    Jag vet inte om du bara skämtar nu men om inte så bör du nog vidga dina vyer lite. Anja Pärson är FRUKTANSVÄRT vältränad!

    #570329
    JakobMinell wrote:
    Svenskens uppfattning om vältränad har ju uppenbarligen inget med hur mycket muskler du har att göra, det gäller bara att se deffad ut.
    Flessa wrote:
    Tycker inte att man behöver vara defad för att bli kallad vältränad.
    Rasmus Andersson wrote:
    Men stora muskler har hon väl kanske..

    Nöjda och glada? :)

    #570330
    Eddie Vedder wrote:
    Jag vet inte om du bara skämtar nu men om inte så bör du nog vidga dina vyer lite. Anja Pärson är FRUKTANSVÄRT vältränad!

    Ja det var inte utan att man satte kvällsmaten i halsen för nåt år sedan när de filmade henne i gymet. Knäböj på 180kg löjligt lätt.

    Krävs en hel del styrka och kondition att klara av ett störtlopp. Det är inga nådiga krafter de ska motverka under sina minuter på väg ner.

    Att hon enligt många har lite för mycket hull gynnar bara henne eftersom hon åker utför :D

    #570331
    Eddie Vedder wrote:
    Jag vet inte om du bara skämtar nu men om inte så bör du nog vidga dina vyer lite. Anja Pärson är FRUKTANSVÄRT vältränad!

    Nej, jag skämtar inte, jag har däremot uttryck mig lite slarvigt, givetvis är Anja Pärson vältränad, inget snack om saken, stora muskler, stark, uthållig och allt vad det innebär.

    Vad jag dock undrar är hur man, men hennes förmodade träningsdos, ändå lyckas hålla en såpass hög fettprocent.

    #570332
    Rasmus Andersson wrote:
    Vad jag dock undrar är hur man, men hennes förmodade träningsdos, ändå lyckas hålla en såpass hög fettprocent.

    För att hon dels är tjej med kvinnliga former samt att hon förstås är noggrann med energiintaget. Hon lever ju inte enligt deff/bulk.;)

    #570333
    Eddie Vedder wrote:
    För att hon dels är tjej med kvinnliga former samt att hon förstås är noggrann med energiintaget. Hon lever ju inte enligt deff/bulk.;)

    Nej, det ligger inte riktigt i deras träningsform att göra. :)
    Och att hon är noggrann har jag heller inga tvivel om, hennes resultat och meriter kan man inte direkt ifrågasätta.
    Hon skiljer sig dock lite från mängden jämfört med andra idrottsstjärnor inom hennes område.
    De flesta av hennes konkurrenter har inte samma kroppshydda, medan hon själv skulle kunna jämföras med kanske en kulstöterska.

    #570334
    Rasmus Andersson wrote:
    Hon skiljer sig dock lite från mängden jämfört med andra idrottsstjärnor inom hennes område.
    De flesta av hennes konkurrenter har inte samma kroppshydda, medan hon själv skulle kunna jämföras med kanske en kulstöterska.

    Nu ska vi inte överdriva.;)

    Först och främst är kulstöterskorna mycket större än henne. För det andra är även övriga konkurrenter ”stöpta i liknande form”, visst har hon ännu bredare bak och större lår också men ta en titt på Pernilla Wiberg i toppform så var det inga små ben där heller.

    #570335
    Eddie Vedder wrote:
    Nu ska vi inte överdriva.;)

    Först och främst är kulstöterskorna mycket större än henne. För det andra är även övriga konkurrenter ”stöpta i liknande form”, visst har hon ännu bredare bak och större lår också men ta en titt på Pernilla Wiberg i toppform så var det inga små ben där heller.

    De enda sticker ut från mängden är hennes forna konkurrent Kostelic samt några av de nya unga österikeskorna. De åker å andra sidan inte störtlopp heller.

    #570336

    ok, Anja Pärson åsido, jag behöver inte direkt gå runt och oroa mig med andra ord. Jag spenderar väl 90% av tiden ute i lös snö så långt från pisten man kan komma, förutsatt att snön är ok. Är man dessutom brädburen så innebär det ganska ofta mycket hoppande och skuttande för att ta sig fram över plana sträckor samt pulsa genom ohyggligt djup snö. Brukar vara helt död efter en dag. Dock har jag nu under ett års tid gymmat ordentligt för första gången i mitt liv så jag åker ner mer laddad och redo än vanligt.

    Nu är samvetet på plats, här ska ta mig fan ätas och åkas =D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.