hur ska man gå till väga ?

Home Forums Allmänt om gymträning hur ska man gå till väga ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71079
    #551399

    Hej jag har ett problem jag har tränat nu i cirka 4 månader. De första månaderna 3 gånger i veckan helkroppspass och nu 5 gånger i veckan uppdelat på 2 dagar fram och baksida de olika dagarna. Jag tycker att jag börjar se bra med resultat och så förutom när det gäller magen och jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att få en snygg vältränad mage. Jag kör just nu cable crunch 3 set 10 rep sen bålrotation lika många set o rep och liggande och hängande benlyft.

    här e några bilder så ni kan se hur dagsläget ser ut :

    KIlle
    vikt ca 51 kilo
    längd ca 168 cm
    ålder 17

    sjukt tacksam om nån vet hur jag ska gå tillväga

    Höger bild är upp och ner sorry för det..

    #551400

    4 månader är ingen lång tid för att bygga muskler. Att bygga muskler tar bra mycket längre än så.

    Och om jag inte minns fel så skrev du för ett tag sedan i en tråd att du vägde 52kg, och nu 51kg. Det betyder att du har legat på ett kaloriunderskott under den tiden, det medför att du kanske inte har byggt så mycket muskler.

    För att döma från bilderna skulle jag inte råda dig att försöka gå ner i vikt och få fram ett sexpack. Du har för dåligt utvecklad magmuskulatur för att få fram ett snyggt sexpack.

    Bygg muskler ett tag, styrketräna regelbundet, ät mycket mat och sköt vilan. Satsa på att få fram ett sexpack till nästa sommar istället.

    #551401

    men de ja inte fattar e att om jag drar in magen o spänner så är jag nöjd med hur det ser ut men om jag slappnar av e jag inte alls nöjd :(

    #551402
    ludwig-92 wrote:
    men de ja inte fattar e att om jag drar in magen o spänner så är jag nöjd med hur det ser ut men om jag slappnar av e jag inte alls nöjd :(

    Det är väl inte så konstigt? Självklart ser musklerna bättre ut i spänt tillstånd än i avslappnat. Annars skulle alla bodybuilders gå och vara helt relaxed på scenen och inte flexa alls.

    #551403

    men att de kan vara så stor skillnad

    #551404

    Ja, det är så det fungerar dessvärre. Att bygga en bra magmusklatur tar lika lång tid som att bygga andra muskler. Skillnaden mellan rutor och fet mage handlar dock om fettmassa, och inte primärt om muskelmassa. Dock kan en välutvecklad magmusklatur hjälpa till en del.

    / Calle

    #551405

    Du har tränat väldigt kort tid och väger bara 51 kg.
    Det säger väl sig självt att musklerna inte är direkt stora och imponerande ännu?

    Träna på bara.

    #551406
    ludwig-92 wrote:
    men att de kan vara så stor skillnad

    Som Calle påpekar så är det sån stor skillnad på avslappnad kontra spänd. Det är också väldigt individuellt hur stor skillnad det är utseendemässigt när man spänner eller slappnar av.

    #551407

    Okej då men nu undrar jag en till sak tänkte få in lite kondition/förbränningsträning och då undrar jag hur man skall göra.

    förslag 1
    man går upp tar en kopp kaffe sedan tar Man en morgonpromenad på 1 tim i högt tempo sedan när man kommer hem äter man frukost vilar en timma sedan drar man och gymmar.

    förslag 2
    efter man gymmat kör man 30 min cardio crosstrainer eller löpband.

    förslag 3
    man kör en cardio på gymmet innan man gymmar.

    förslag 4
    Jag drar ner gymmandet till 4 dagar i veckan och löper 3 dagar.

    så vilket e det effektivaste och bästa alternativet :D

    #551408
    ludwig-92 wrote:
    så vilket e det effektivaste och bästa alternativet :D

    För dig så är det ingen av alternativen (om du inte äter rejäla mängder mat). Jag skulle avråda dig att köra såpass mycket cardio eftersom jag tycker att du bör ligga på ett kaloriöverskott och bygga muskler innan du ger dig in på en diet.

    #551409

    men jag vill först o främst ha en platt mage sedan rutor o ja kan ju inte ens lyckas med en platt mage hur jag en gör :yikes:

    #551410
    ludwig-92 wrote:
    men jag vill först o främst ha en platt mage sedan rutor o ja kan ju inte ens lyckas med en platt mage hur jag en gör :yikes:

    Platt mage? Vad är en platt mage? En mage behöver inte vara ”platt” även om den är hård och rutig. Alltså, sluta oroa dig för din mage och träna bara för att det är kul och främjar din hälsa. Du kommer tids nog få en framstående fysik om du bara har lite tålamod och läser dig till lite goda råd på forumet (i rätt trådar…).

    #551411

    men om jag mest e ute efter vältränad mage hur skall ja träna ?

    #551412
    ludwig-92 wrote:
    men om jag mest e ute efter vältränad mage hur skall ja träna ?

    Hårt och tungt som dina övriga muskler, dvs inte 200 situps om dagen. Du kan köra tungt i maskinerna på gymmet t ex men det går att komma ganska långt även med bra utförande av vanliga crunches. 2 ggr i veckan kan vara lagom.

    Plus att basövningar som knäböj också ger magen bra träning (se till att ha koll på hur du trför dessa om du ska ge dig på dem eller få hjälp).

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.