Hur viktig är knäböj med stång för benstyrka?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur viktig är knäböj med stång för benstyrka?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #65636
    #456038

    Kan man lika gärna köra benpress och benspark i maskin?

    #456039

    fördelen med knäböj är väl att det tar på hela kroppen och ger inte bara starka ben utan också stark rygg och bål.

    #456040

    [http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html]

    #456041

    [http://www.flexonline.com/flex_bodybuilding_thighs/training/146]

    #456042

    Jag hoppas du inte anser att något som Flex skriver är fakta. Tror nog Lyle har mer på o komma med i den frågan. Du kan få stora ben av ryska piller och gå upp för himmelsbjerget. Bara för att något fungerar för en person betyder inte att det fungerar för alla. Läste du lyles artikel, det var ju precis det han skrev

    #456043

    Och även vår egen grandmaster håller med, från leangains senaste artikel…

    ”Some people just aren’t made for squatting and are better off using the leg press as their main leg movement. Check out Lyle’s article on this topic: ”Squat vs Leg Press for Big Legs”.”

    #456044

    Knäböj tar otroligt mycket på röven också, benpress i full ROM funkar minst lika bra om man vill ha saftiga lår. Min röv och ländrygg får då iaf tillräckligt med stryk av tunga marklyft.

    Själv kör jag endast knäböj just nu då gymmet jag tränar på saknar en vettig benpress. Men jag har kört hela sommaren utan knäböj, så det funkar utmärkt.

    #456045

    Jag skippade knäböj helt och körde tungt i benpress samt benspark. Eftersom jag tränar lår och bak med andra övningar spelar det ingen större roll om jag skippar knäböj :)

    Tack för info!

    #456046
    mccarlsson wrote:
    Och även vår egen grandmaster håller med, från leangains senaste artikel…

    ”Some people just aren’t made for squatting and are better off using the leg press as their main leg movement. Check out Lyle’s article on this topic: ”Squat vs Leg Press for Big Legs”.”

    Jag instämmer och vill tillägga att det inte finns några oersättliga övningar (om man inte tävlar i dem). Samtidigt tycker jag att det är en god idé att verkligen ge knäböj en ordentlig chans innan man förkastar övningen. Knäböj är en övning med så många fördelar, bl.a så är fulldjup böj ett suveränt sätt att bibehålla rörlighet. Det kan krävas mycket jobb innan man har fått tillräcklig rörlighet för att böja bra, men när man väl är där räcker ofta böj för att bibehålla.

    Själv trodde jag länge att jag var fullständigt olämpad för knäböj, det visade sig att jag bara behövde bita i kudden och ge mig fan på det. Jag är verkligen inte optimalt byggd för det, men jag har ändå lyckats öka över 30kg sedan början på året, så nog fan går det! :)

    #456047

    Knäböj är ju en rolig övning som jag själv tycker är roligare än att ligga och pressa i den där attans maskinen! Dock kan jag inte köra knäböj just nu eftersom jag har ett dåligt knä, vilket suger, men hade jag kunnat hade jag kört övningen!

    MVH // Uno

    #456048
    Uno wrote:
    Knäböj är ju en rolig övning som jag själv tycker är roligare än att ligga och pressa i den där attans maskinen! Dock kan jag inte köra knäböj just nu eftersom jag har ett dåligt knä, vilket suger, men hade jag kunnat hade jag kört övningen!

    MVH // Uno

    Lider med dig. :(

    Knäböj och marklyft kanske inte är ett krav för ökningar, de går givetvis att kompensera med annat. Men för mig är det ett krav för att styrketräningen skall vara så kul som möjligt. Styrketräning utan fokus på de tunga basövningarna är helt enkelt så trist att det troligtvis skulle påverka mina resultat negativt på grund av rent mentala konsekvenser.

    Mitt problem är nog snarare det motsatta, en liten risk för att jag kanske går hårdare på de övningarna än vad som är klokt. Det sliter ju som bekant en del på kroppen med massor av knäböj, marklyft, skivstångsrodd, stela marklyft, bänkpress, dips, frivändningar etc.

    #456049

    Tycker även att knäböj är en fin övning då den tar på bålen. Ger en bra grundstyrka om man är svag i bålen och benen.

    Håller med dig där Vedder, basövningarna innebär en större press på mitt psyke, försöker alltid öka med en rep eller något kilo varje gång jag kör bänkpress för tillfället (dock med bibehållen kontroll). Men det kan gå överstyr och då är det illa!

    MVH // Uno

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.