Hur viktigt är det med cardio?

Home Forums Allmänt om gymträning Hur viktigt är det med cardio?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #99842
    #1071673

    Som topicen lyder…
    Jag har deffat ner mig ca 14kg efter semestern och går nu sakta uppåt. De värsta är nu när man ställer sig på vågen och får ångest hela tiden, vad den än visar så är man inte nöjd, antingen för mycket upp eller för lite. Och sedan känns de mest som man bara blir rundare när man kollar sig i spegeln.

    Under deffen körde jag nästa överdrivet med cardio, både långa/korta promenader och intervall träning.
    Nu kör jag styrka 4 dagar i vecka endast.

    Så frågan lyder, är cardion nödvändig även under ”bulk”? Målet är ju att få större muskler men vill samtidigt inte lägge på mig för mycket fett.

    Pocon.

    #1071683

    under en bulk så har jag fått lära mig att man inte ska köra någon cardio,
    jag bulkar själv nu och har lite samma problem som du… grejen är ju den att under bulk så ska du bygga på dig så mycket muskler de går för att sedan deffa bort fettet. kolla upp ditt kaloriintag per dag samt protein o.s.v
    blir du fetare på magen så äter du förmodligen mer än vad du ska göra

    #1071710

    Okej, tack.

    #1071741
    emilmar2009 wrote:
    under en bulk så har jag fått lära mig att man inte ska köra någon cardio,
    jag bulkar själv nu och har lite samma problem som du… grejen är ju den att under bulk så ska du bygga på dig så mycket muskler de går för att sedan deffa bort fettet. kolla upp ditt kaloriintag per dag samt protein o.s.v
    blir du fetare på magen så äter du förmodligen mer än vad du ska göra

    Varför skall man inte köra cardio under uppbyggnadsperiod?
    Att det bränner kalorier löser man med att äta mer mat.
    Kondition har du stor nytta av, ffa under uppbyggnad eftersom du då kan träna hårdare.

    Lite fett lägger man alltid på sig om man äter mer än vad man förbrukar, vilket är ett måste för att bygga muskler.

    #1071757
    Jorgen wrote:
    emilmar2009 wrote:
    under en bulk så har jag fått lära mig att man inte ska köra någon cardio,
    jag bulkar själv nu och har lite samma problem som du… grejen är ju den att under bulk så ska du bygga på dig så mycket muskler de går för att sedan deffa bort fettet. kolla upp ditt kaloriintag per dag samt protein o.s.v
    blir du fetare på magen så äter du förmodligen mer än vad du ska göra

    Varför skall man inte köra cardio under uppbyggnadsperiod?
    Att det bränner kalorier löser man med att äta mer mat.
    Kondition har du stor nytta av, ffa under uppbyggnad eftersom du då kan träna hårdare.

    Lite fett lägger man alltid på sig om man äter mer än vad man förbrukar, vilket är ett måste för att bygga muskler.

    cardio kan man köra under deffen!
    och sen anser jag att de är skönare o slippa käka 4500kcal om dagen bara för att kunna springa lite,

    muskeluppbyggnad och konditon (cardio) ihop är precis inte den bästa kombinationen.
    sen kan man ju springa 1 gång i veckan för att bibehålla sin kondition, men 1 gång räcker under bulk enligt mig!

    #1071768
    emilmar2009 wrote:
    cardio kan man köra under deffen!
    och sen anser jag att de är skönare o slippa käka 4500kcal om dagen bara för att kunna springa lite,

    muskeluppbyggnad och konditon (cardio) ihop är precis inte den bästa kombinationen.
    sen kan man ju springa 1 gång i veckan för att bibehålla sin kondition, men 1 gång räcker under bulk enligt mig!

    Vem har pratat om att springa?

    Kan du motivera varför det inte är en bra kombination?

    #1071769

    det är helt enkelt inte optimalt att promenera och försöka bygga volym samtidigt,
    antingen de ena eller de andra, som sagt 1 dag i veckan gör la inget men då år man ju äta som en gris den dagen,
    som sagt de finns ingen mening med de

    #1071772

    Cardio känns inte helt genomtänkt under bulk.
    En majoritet av aktiva byggare (3-4ggr vecka) äter för lite för att matcha optimal muskeltillväxt. Detta löser de uteslutande genom att äta kosttillskott och gainers utöver det de lyckas trycka i sig över dagen.

    Ska en aktiv byggare dessutom ägna sig åt regelbunden cardio betyder det att denne måste äta ännu lite till, vilket kan vara svårt. Cardio kan dock vara bra för motionen så du får bättre syreupptagningsförmåga och orkar trycka mer på gymmet.

    Lägger du inte på dig tillräckligt med muskler kontra fett äter du antagligen fel sorts mat eller tränar helt enkelt inte med tillräckligt bra tempo eller längd.
    Alternativt kan det vara att du inte har realistiska mål. Detta är dock föga troligt då en aktiv byggare som äter massvis kan lägga på sig orimligt mycket muskler.

    #1071784
    emilmar2009 wrote:
    det är helt enkelt inte optimalt att promenera och försöka bygga volym samtidigt,
    antingen de ena eller de andra, som sagt 1 dag i veckan gör la inget men då år man ju äta som en gris den dagen,
    som sagt de finns ingen mening med de

    Ponera att jag kan träna mycket hårdare på gymmet för att mitt flås är bättre.
    Borde inte det vara bra för min muskeltillväxt?

    Jag känner byggare (alltså sådana som tävlar i byggning) som alla kör cardio även under offseason, och med tanke på hur pass mycket muskler vissa av dessa herrar har lagt på sig så känns det inte helt otroligt att det skulle finnas en mening med att göra det.

    #1071785
    Gran wrote:
    Cardio känns inte helt genomtänkt under bulk.
    En majoritet av aktiva byggare (3-4ggr vecka) äter för lite för att matcha optimal muskeltillväxt. Detta löser de uteslutande genom att äta kosttillskott och gainers utöver det de lyckas trycka i sig över dagen.

    Ska en aktiv byggare dessutom ägna sig åt regelbunden cardio betyder det att denne måste äta ännu lite till, vilket kan vara svårt. Cardio kan dock vara bra för motionen så du får bättre syreupptagningsförmåga och orkar trycka mer på gymmet.

    Lägger du inte på dig tillräckligt med muskler kontra fett äter du antagligen fel sorts mat eller tränar helt enkelt inte med tillräckligt bra tempo eller längd.
    Alternativt kan det vara att du inte har realistiska mål. Detta är dock föga troligt då en aktiv byggare som äter massvis kan lägga på sig orimligt mycket muskler.

    Jag skulle tro att dom som får dåliga resultat på gymmet i första hand tränar för dåligt och i andra hand äter för lite.

    #1071839
    Jorgen wrote:
    Jag skulle tro att dom som får dåliga resultat på gymmet i första hand tränar för dåligt och i andra hand äter för lite.

    Jo där gör jag ingen jämförelse. Det är nog mycket personligt vad man har för svagheter men att bygga muskler på uteslutande pizza, öl och 10kr cheese från McDonalds är föga troligt också. :P

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.