Isolerar nacken vid axelträning

Home Forums Allmänt om gymträning Isolerar nacken vid axelträning

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #78483
    #688618

    Ok som titeln lyder sa vaknar jag upp dagen efter jag kort axlar med en overklig traningsverk i nacken. Detta galler endast hantellyft at sidan. Precis som vid latsdrag forsoker jag sänka nacken infor varje lyft men det tar sig inte. Kan det bero pa nagon form av obalans i kroppen? Provat ga ner i vikt rejalt men da tycker jag inte det tar pa axlarna alls. Forslag?

    Sen har jag börjat med chins. Jag maxar 5 strikta med min egen kroppsvikt for att jämföra med 1 för nagra veckor sen. Känns inte som att jag är sa langt ifran att klara 3×6, är detta en övning som är bra för den mängden eller bör man köra 3×12 eller liknande?

    Till sist, även om jag tränar som amatör, kan det vara en bra ide att boka tid hos nagon byggare som kan kolla pa min kropp och sen vilka delar jag behöver träna mer osv. Sa man inte tränar pa bra och far feltränad kropp. Good or bad?

    Tacksam för svar
    Vittel

    #688620
    Vittel wrote:
    Ok som titeln lyder sa vaknar jag upp dagen efter jag kort axlar med en overklig traningsverk i nacken. Detta galler endast hantellyft at sidan. Precis som vid latsdrag forsoker jag sänka nacken infor varje lyft men det tar sig inte. Kan det bero pa nagon form av obalans i kroppen? Provat ga ner i vikt rejalt men da tycker jag inte det tar pa axlarna alls. Forslag?

    Sen har jag börjat med chins. Jag maxar 5 strikta med min egen kroppsvikt for att jämföra med 1 för nagra veckor sen. Känns inte som att jag är sa langt ifran att klara 3×6, är detta en övning som är bra för den mängden eller bör man köra 3×12 eller liknande?

    Till sist, även om jag tränar som amatör, kan det vara en bra ide att boka tid hos nagon byggare som kan kolla pa min kropp och sen vilka delar jag behöver träna mer osv. Sa man inte tränar pa bra och far feltränad kropp. Good or bad?

    Tacksam för svar
    Vittel

    Om du får massiv träningsvärk i nacken (trapezius/kappmuskeln) efter hantellyft åt sidan så låter det lite märkligt. Hantellyften tränar främst axlarna. Kappmuskeln är visserligen synergist vid denna övning men hantellyft är knappast någon isolationsövning för nacken. Hm jag sitter och känner hur du kan ha gjort fel… Du lyfter antagligen axlarna i rörelsen. Försök att hålla skuldrorna stilla och lyft endast armarna, låt inte axlarna ”följa med”! Kör några övningsset med riktigt låga vikter så att du verkligen kan utföra rörelsen strikt. Du ska känna att deltamusklerna stramar. Funkar det ändå inte så kan du köra andra axelövningar, tex. militärpress.

    Bra att du börjar bli så stark att du kan köra chins. 3*6 låter bra. Ju fler dess bättre :-)

    Till sist: det är absolut ingen som helst risk att du tränar på så bra att du helt plötsligt blir oproportionerlig. Det tar TIIIID att bygga muskler, du kommer inte att vakna upp en morgon och helt plötsligt vara en monstertjur. Kör bara på med basövningarna och lycka till.

    #688622

    Kan det vara så att du lyfter för högt? Alltså att du har armbågarna över axelhöjd i toppläget? Det är väl så att trapsen används mer och mer ju högre man går över axelhöjd har jag för mig. Nu säger du iofs att du har träningsverk i nacken och inte trapsen, men kan det inte vara så att det är i muskelfästet till trapsen, eller vart exakt gör det ont? Jag körde iofs hantellyft över axelhöjd förut och jag märkte då aldrig att jag fick ont i nacken. Jag kanske är ute och cyklar, en tanke bara..

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.