Jag har trott fel om knäböj, titta här!

Home Forums Allmänt om gymträning Jag har trott fel om knäböj, titta här!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #78696
    #698591

    Jag skulle vilja se någon göra knäböj med helt rak rygg…..

    #698592

    Love your illustration, Stenne!

    Det är inte alla förunnat att vara så smidigt att kunna köra knöböj med stången bakpå och ha en helt vertikal överkropp.

    Grattis till dig som är det!

    #698593

    Jag har då aldrig heller sett någon köra med 90grader vinkel mellan höft och rygg. Klarar du det är det grymt, jag hade ramlat bakåt direkt. :)

    Klart du får luta dig framåt, det är ju sågott som nödvändigt.

    #698594

    Lyckat, men jag skulle själv aldrig böja mig så mycket :S! ( med mening)

    #698595

    Är jag onormal om jag är ett mellanting mellan det där?

    #698596
    Rasmus Andersson wrote:
    Är jag onormal om jag är ett mellanting mellan det där?

    tror nog att det är rätt normalt… båda bilderna är väll lite halvt överdrivna åt varsit håll

    #698597

    Ungefär såhär gör jag, enda skillnaden är att jag kör ATG.

    #698598

    Även jag är nog ett mellanting. Har lite rakare rygg än han på nedre bilden men går minst lika djupt!

    #698599
    Magnus Branzén wrote:
    Love your illustration, Stenne!

    Det är inte alla förunnat att vara så smidigt att kunna köra knöböj med stången bakpå och ha en helt vertikal överkropp.

    Grattis till dig som är det!

    Haha, vad fan MAGNUS?! Som en blixt från klar himmel. :D

    #698600

    Intressant, tränade böj med några killar för några månader sedan och de frågade varför jag lägger stången så långt ner på ryggen och menade på att det tar i rumpan då, detta tycker jag inte stämmer eftersom jag får träna rumpan extra och det spelar ingen roll sålänge stången hamnar i en rak linje ner mot hälarna eller mitt på foten och lägger man stången långt ner kan man luta sig något fram men vikten hamnar på samma ställe ;)

    Man kan alltså (enligt min teori) lägga stången var man vill sålänge stången/vikten ej hamnar framför fötterna från sidan sett (belastar då korsrygg/röv).

    #698601

    Du kan böja dig lite framåt sålänge vikten ej hamnar framtill eller framför foten, det ska kännas som kraften hamnar på hälarna, känns det som du ställer dig på tårna och hälarna tappar kontakt är det inte bra (om du vill bygga ben).

    ”Det är ju helt sjukt, vad fan menar dom?! Man ska luta sig fram men ändå inte!”

    Ja du kan luta dig fram om du lägger stången längre ner på ryggen, kolla bilderna.

    #698602

    Menade inte att du ska ”stå” på hälarna. Sträva bara efter att få så mkt vikt som möjligt på hälarna och så lite som möjligt på tårna så blir det bra.
    Är man nybörjare kan det vara svårt att gå djupt utan att hälarna lyfter sig pga osmidighet och då kan man använda stöd uner hälarna eller köra ett tag med stången framför för att tänja ut musklerna men oavsett vilket ska vikten ej hamna på dina tår.

    #698603

    SL-böj: stång halvvägs ner över ryggen, överkroppen fulfälld framåt, böj tills låren är parallella med golvet.
    OL-böj: stången högt på trapsen, ryggen svankad och tämligen rak, rumpan ATG.

    #698604

    Jag böjer oxå framåt annars så känns det som att jag tappar balansen:o
    och sen visste jag faktiskt inte att man ska ner mer än parallelt (stavning??) ska prova på lördag , då är den min bendag :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.