Kan inte bygga muskler

Home Forums Allmänt om gymträning Kan inte bygga muskler

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #73641
    #584211

    Kanske fel forum för mina frågor, men jag prövar ändå:
    Jag är en kille som har börjat träna hemma och har gjort så i 6 månader. Trots att jag varit väldigt seriös förbättrar jag mig inte. Mitt träningsprogram ser ut som följer: (Vissa övningar är svåra att beskriva i text, men alla är hämtade ur Paolo Robertos bok om hemmaträning)

    Armhävningar 10×2
    Breda armhävningar 8×2
    Bröstövning
    Tricepsövning, (typ dips fast lättare) 12×2
    5 olika magövningar planka, chrunch, situps (sneda/raka) m.m
    Övning för axlar 10×2
    Ryggövning (typ chins men med hjälp av benen, orkar inte annars) 10×2
    Bicepsövning

    Detta tar mellan 30-40 minuter. Jag gör dessa med lite variation 3 ggr/vecka.

    1-2 ggr/vecka gör jag benövningar (bulgarisk split, vadpress, jägarvila, övning för baksida av lår, utfall och upphopp) men där är jag såklart starkare så då lägger jag på vikter.

    Jag har varit av den uppfattningen att alla kan bygga muskler, men nu börjar jag tvivla. Efter 6 månader gör jag samma antal repetitioner, orkar helt enkelt inte fler trots att jag pressar mig.
    Jag får alltid träningsvärk vilket borde vara ett gott tecken.

    Nu till mina frågor:
    – Kan det vara så att jag utvecklas långsamt för att jag är så klent byggd från början? Borde det inte vara tvärtom?
    – Har någon hört om liknande fall?
    – Tips på vad som gör att jag inte utvecklar några muskler/muskelstyrka?
    – Kan det ha med min höga förbränning att göra?

    Jag vill gärna fortsätta träna men det är svårt att motivera sig när resultaten uteblir. Särskilt som jag vet att en normalbyggd 30-åring relativt otränad orka göra 2-3 ggr så mycket som jag gör efter 6 månaders träning.

    Min bakgrund är följande: 30 år gammal. 188 cm lång. 72 kg. Hög förbränning (har gjort förbränningstest). Idrottat i ungdomen men bara uthållighetssporter.
    När jag var 20 år styrketränande jag (på gym) i ett år utan nämnvärda förbättringar. Började t.ex med 40 kg bänkpress 10×2. Ett år senare klarade jag 50 kg 10×2. V ä l d i g t dålig utveckling med andra ord.

    Ska nämnas att jag är mycket noga med maten. Är ganska säker på att jag får i mig tillräckligt med protein och andra näringsvärden som krävs.

    Väldigt tacksam för era synpunkter/åsikter

    #584212

    Muskler byggs inte bara hux flux, det gäller att man ligger på energiöverskott om man vill bygga muskler, dvs man går upp i vikt samtidigt som man tränar. Äter mer kalorier än vad man gör av med. Börja ät mer mat och se muskelökningar, att träna med kroppsvikten gör inte dig så mycket starkare, det behövs mer belastning för att styrka ska utvecklas.

    #584213

    Jag vet att jag inte blir så mycket större av att träna med min egen vikt, men borde jag åtminstone inte kunna göra fler armhävningar efter 6 månader? Får i mig ganska stora mängder mat, men utan att jag lägger på mig, varken fett eller muskler.

    #584214

    Det kommer , ge inte upp. Ja trodde aldrig ja skulle gå upp så fort som jag gjorde. Vägde 57 när jag började efter ett par månader gick ja upp fort som fan nu nästan ett år senare väger jag 70kg (en hel del fett/vätska men också muskler) 173cm

    #584215
    Duffy wrote:
    Jag vet att jag inte blir så mycket större av att träna med min egen vikt, men borde jag åtminstone inte kunna göra fler armhävningar efter 6 månader? Får i mig ganska stora mängder mat, men utan att jag lägger på mig, varken fett eller muskler.

    Du får helt enkelt inte i dig tillräckligt med mat.
    Ät mer så kommer du bli starkare och bygga muskler.
    Att du inte går upp i vikt är ett tydligt tecken på att du äter för lite.
    Inte svårare än så.

    #584216
    StJohn wrote:
    Jag hade samma problem som dig. Först när jag slutade att träna till failure kom resultaten. Jag rekommenderar dig att göra samma sak.

    Han gör armhävningar. Du kanske inte ska dra samma paralleller som till när man efter nåt år lärt sig köra tung bänk och böj. Då kan vi börja snacka om att man kan ta det lite lugnt med failiure.

    Det här handlar om att du inte äter nog med mat. Du får trycka i dig helt enkelt. Jag kan ju tillägga att jag själv höll på o gjorde armhävningar hemma i 2 års tid på högstadiet. Jag byggde inte heller några direkt synbara muskler. Man måste börja på gym för att musklerna ska börja växa ordentligt.

    #584217

    Ursäkta min okunnighet, men vad menas med att ” träna till failiure”?

    Är inte ute efter att bygga stora muskler, är bara förundrar att jag fortfarande inte orkar mer än för ett halvår sedan.

    Ni har säkert rätt i att jag måste få i mig mera mat. Trodde bara att enklare hemmaövningar inte skulle kräva så mycket annorlunda matintag.

    Så ni tror att om jag börjar trycka mat och fortsätta träna efter mitt upplägg så kommer resultaten?
    Känns nämligen lite onödigt att gå på gym när jag knappt orkar övningar med min egen kroppsvikt. Som sagt – jag är inte ute efter att få stora muskler, men däremot vill jag se skillnad när jag tränar (både på min kropp och på antal repetitioner).
    Måste jag verkligen börja på gym för att få synliga resultat? Borde väl kunna lägga på vikter till de övningar jag gör hemma och då se resultat? (Att jag skulle orka samma övningar med vikter känns dock avlägset).

    #584218
    Duffy wrote:
    Så ni tror att om jag börjar trycka mat och fortsätta träna efter mitt upplägg så kommer resultaten?
    Känns nämligen lite onödigt att gå på gym när jag knappt orkar övningar med min egen kroppsvikt. Som sagt – jag är inte ute efter att få stora muskler, men däremot vill jag se skillnad när jag tränar (både på min kropp och på antal repetitioner).
    Måste jag verkligen börja på gym för att få synliga resultat? Borde väl kunna lägga på vikter till de övningar jag gör hemma och då se resultat? (Att jag skulle orka samma övningar med vikter känns dock avlägset).

    Ditt upplägg är inget upplägg för muskelbygge, du blir bättre på att göra det du gör, inget annat. Skillnaden mellan gym och träna hemma med kroppsviktsövningar är att du kan variera träningen mycket mer, om du står still i träningen så har du möjligheten att byta upplägg, byta övningar, öka antal set, öka antal repetitioner. De bästa synliga resultaten får man när man tränar med vikter på gym samtidigt som man går upp i vikt, lägger på sig fett och muskler, sen bränner man bort fettet med viktnedgång och man har definierade muskler.

    #584219

    Tack för alla tips. Jag får helt enkelt börja äta mer och börja gymma, även om det tar emot.

    #584220
    StJohn wrote:
    Det är när du tränar en övning tills du inte orkar göra en hel repetition till. Om du tex gör armhävningar så kanske du orkar trycka upp kroppen från golvet helt och hållet 10 gånger. Om du försöker en 11e gång så orkar du inte trycka upp kroppen hela vägen, utan kanske bara orkar halva eller en tredjedel av vägen. Då har du tränat till failure. Du kör så att säga slut på dig själv.

    Det jag själv, och en del andra, har märkt är att då är det svårare att bli starkare. Resultaten kan faktiskt utebli helt. Om man i exemplet ovan istället gör bara 7 reps tex, så blir man starkare.

    Skitsnack. Vi säger att jag vill bli starkare i bänk. Vi antar att jag klarar 10 * 80 kg. Så för att bli starkare, enligt din argumentation, ska jag bara lyfta 7 * 80 kg, trots att jag klarar 3 reps till, och därmed kommer jag sakteligen att bli starkare? Och om jag skulle lyfta säg 6 * 80 kg skulle jag bli ännu starkare?? Man blir alltså starkare ju mindre man anstränger sig och svagare ju mer man anstränger sig. Jaha..nu fattar jag..vi kanske inte borde gymma alls då, då skulle vi få bäst resultat.

    #584221
    Duffy wrote:
    Kanske fel forum för mina frågor, men jag prövar ändå:
    Jag är en kille som har börjat träna hemma och har gjort så i 6 månader. Trots att jag varit väldigt seriös förbättrar jag mig inte. Mitt träningsprogram ser ut som följer: (Vissa övningar är svåra att beskriva i text, men alla är hämtade ur Paolo Robertos bok om hemmaträning)

    Armhävningar 10×2
    Breda armhävningar 8×2
    Bröstövning
    Tricepsövning, (typ dips fast lättare) 12×2
    5 olika magövningar planka, chrunch, situps (sneda/raka) m.m
    Övning för axlar 10×2
    Ryggövning (typ chins men med hjälp av benen, orkar inte annars) 10×2
    Bicepsövning

    Detta tar mellan 30-40 minuter. Jag gör dessa med lite variation 3 ggr/vecka.

    1-2 ggr/vecka gör jag benövningar (bulgarisk split, vadpress, jägarvila, övning för baksida av lår, utfall och upphopp) men där är jag såklart starkare så då lägger jag på vikter.

    Jag har varit av den uppfattningen att alla kan bygga muskler, men nu börjar jag tvivla. Efter 6 månader gör jag samma antal repetitioner, orkar helt enkelt inte fler trots att jag pressar mig.
    Jag får alltid träningsvärk vilket borde vara ett gott tecken.

    Nu till mina frågor:
    – Kan det vara så att jag utvecklas långsamt för att jag är så klent byggd från början? Borde det inte vara tvärtom?
    – Har någon hört om liknande fall?
    – Tips på vad som gör att jag inte utvecklar några muskler/muskelstyrka?
    – Kan det ha med min höga förbränning att göra?

    Jag vill gärna fortsätta träna men det är svårt att motivera sig när resultaten uteblir. Särskilt som jag vet att en normalbyggd 30-åring relativt otränad orka göra 2-3 ggr så mycket som jag gör efter 6 månaders träning.

    Min bakgrund är följande: 30 år gammal. 188 cm lång. 72 kg. Hög förbränning (har gjort förbränningstest). Idrottat i ungdomen men bara uthållighetssporter.
    När jag var 20 år styrketränande jag (på gym) i ett år utan nämnvärda förbättringar. Började t.ex med 40 kg bänkpress 10×2. Ett år senare klarade jag 50 kg 10×2. V ä l d i g t dålig utveckling med andra ord.

    Ska nämnas att jag är mycket noga med maten. Är ganska säker på att jag får i mig tillräckligt med protein och andra näringsvärden som krävs.

    Väldigt tacksam för era synpunkter/åsikter

    börja köra på gym med tex ett 2-split (halva kroppen per pass). satsa på basövningar och att bli progressivt starkare. ät mer mat. (enkelt sätt är att dricka mkt av kalorierna, i form av tex hemmagjorda gainers)

    gymma typ 3-4 ggr i veckan. börja med 3 gym pass i veckan, mån-ons-fre.
    (över-under-över etc)

    #584222
    Hårdrock! wrote:
    Skitsnack. Vi säger att jag vill bli starkare i bänk. Vi antar att jag klarar 10 * 80 kg. Så för att bli starkare, enligt din argumentation, ska jag bara lyfta 7 * 80 kg, trots att jag klarar 3 reps till, och därmed kommer jag sakteligen att bli starkare? Och om jag skulle lyfta säg 6 * 80 kg skulle jag bli ännu starkare?? Man blir alltså starkare ju mindre man anstränger sig och svagare ju mer man anstränger sig. Jaha..nu fattar jag..vi kanske inte borde gymma alls då, då skulle vi få bäst resultat.

    Det han menar är att man sparar på nervsystemet om man inte kör till failure. Därmed kan man köra fler set och man kan träna muskeln oftare.
    Kolla in artikeln om Bartolls träningsideologi här på forumet. ;)

    #584223

    Tror du har kommit till rätt forum ^^

    Sen skulle jag ha börjat på ett gym ist. Köra typ 2 helkropps pass i veckan till en början sen utökar du det med tiden. Sen kan alla bygga muskler men vissa bygger fortare.

    #584224

    Alltså…

    Om du vill bygga muskler och bli större, så är det gym som gäller!
    Men om du som jag uppfattat det egentligen bara vill ha resultat av din hemmaträning, så som ökad styrka i de övningar du håller på med, samt något förändrad fysik, så räcker det alldeles utmärkt att fortsätta som du gjort.
    Dvs träna med kroppsvikten alternativt lägg till motstånd när det behövs, hemma.

    Det låter på folk som om du inte kommer få några resultat bara för att du inte tränar med vikter, och det är skitsnack! Det handlar om att du inte ätit tillräckligt.

    Självklart så kan man successivt klara fler armhävningar om man ligger på energiöverskott. Självklart kommer man se skillnad på sin kropp efter att man tränat tills man klarar 50 armhävningar mot tidigare 10.

    Så är det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.