Kan inte göra frontböj

Home Forums Allmänt om gymträning Kan inte göra frontböj

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #912312

    Jag bara kan inte göra den här övningen korrekt :(

    stången vill inte in till bröstet. jag tycker jag håller en bra form på ryggen, men stången vill glida ut från bröstet. så jag är redo att ge upp den här övningen om man inte kan göra nåt åt den dvs…
    jag har provat alla möjliga grepp, brett, lägga stången på front axlar med armarna utsträckta osv… inget funkar.

    jag tar 135kg med stång bakom nacken men kan inte över 50kg i frontböjen…

    styrkan i övrigt är:
    95kg 2reps bänkpress
    165kg marklyft 1rep.
    65kg 6reps stående axelpress bakom nacken
    100kg 6reps skivstångsrodd
    50kg stångcurl 8reps (ganska strikta)

    jag behöver tips på hur jag ska göra!

    #86637
    #912313

    tjena axzell, en perfekt frontböj kräver bra teknik/vana!

    nöt in tekniken med enbart stång, rak rygg, om hälarna lättar från marken, använd planka.

    korsa armarna, armbågarna ska peka uppåt (nästan mot taket), utför man detta på ett bra sätt kan inte stången ”glida” ner.

    Ett annat tips, kör frontböjen i smithen, ha passare som håller koll på haspen.

    lycka till! och du…ass to the grass!

    #912314

    Oftast när man kollar in folk som kör vanliga knäböj så böjer dom ryggen väldigt mycke o nästan inget på benen, om man tar den tekniken med sig till frontböj så ramlar stången av eller man ramlar framåt.
    Är därför man kör fronböj, för att komma åt framsidan av benen bättre.

    fronböj är tuff mot ryggen man säckar ihop liksom, kan du bara få ordning på hållningen ska det nog inte vara något problem.
    Är just därför man kör fronböj, för att komma åt framsidan av benen bättre.

    Be någon som är bra på fronböj på gymmet där du tränar att slänga ett öga på din teknik, är det som jag tror så kommer Han/hon se det direkt..

    Lycka till!!

    #912315

    Lägg den över nycklben / bakom axlar och prova lyft av med armarna rakt fram, repetera osv, sen ligger stången där den ska, oavsett om du håller i den eller inte, men som nån sa, UPP med armar och armbågar.

    #912316
    HH_macke wrote:
    tjena axzell, en perfekt frontböj kräver bra teknik/vana!

    nöt in tekniken med enbart stång, rak rygg, om hälarna lättar från marken, använd planka.

    korsa armarna, armbågarna ska peka uppåt (nästan mot taket), utför man detta på ett bra sätt kan inte stången ”glida” ner.

    Ett annat tips, kör frontböjen i smithen, ha passare som håller koll på haspen.

    lycka till! och du…ass to the grass!

    Använd inte planka. Få upp rörligheten och lär in tekniken utan istället. Du kan även använda frivändningsfattning.

    #912317
    major Pectoralis wrote:
    Använd inte planka. Få upp rörligheten och lär in tekniken utan istället. Du kan även använda frivändningsfattning.

    Finns det risker med planka? isf vilka?

    #912318

    Har för mig att planka belastar knäna lite mer.

    #912319

    prova att köra den i Smith-maskinen :emo-thumb

    #912320
    HH_macke wrote:
    Finns det risker med planka? isf vilka?

    Att hälarna lyfter är ett tecken på för stram baksida. Kör du med planka målar du ju bara över problemet tillfälligt. Bättre att köra så man förbättrar sin rörlighet än tvärtom…

    Fast är alternativet att inte köra böj alls hade jag också gått på plankan.

    #912321
    HH_macke wrote:
    Finns det risker med planka? isf vilka?

    Jag ser inga problem med att använda planka, snarare fördelar.

    #912322
    Quote:
    Jag ser inga problem med att använda planka, snarare fördelar.

    Vad är fördelarna enligt dig? Jag använder själv planka pga jag har på min högerfot för korthälsena vilkeet gör att jag tappar balansen om jag inte använder planka:(

    #912323
    MBW wrote:
    Jag ser inga problem med att använda planka, snarare fördelar.

    Enda fördelen med planka är väl att man kan använda den ifall att man inte kan utföra knäböj utan den.

    #912324

    Med planka under hälarna sker en större rörelse i knäleden vilket gör att knästräckarna tränas i större utsträckning. Utan planka eller skor med inbyggd klack sker större rörelse i höftleden och mer fokus hamnar på rumpan.

    #912325
    MBW wrote:
    Med planka under hälarna sker en större rörelse i knäleden vilket gör att knästräckarna tränas i större utsträckning. Utan planka eller skor med inbyggd klack sker större rörelse i höftleden och mer fokus hamnar på rumpan.

    När folk nämner planka undrar man ju lite vilken höjd man pratar om. Själv har jag gummimatta som upphöjning…kan inte vara mer än typ 1cm men den gör att jag kommer djupare utan att ”tippa”!

    Det du nämner är ny info för mig. Kul om det stämmer…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.