Kan man träna samma muskler varannan dag?

Home Forums Allmänt om gymträning Kan man träna samma muskler varannan dag?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #100090
    #1072337

    Tjena, jag är en kille på 15 år och är ganska oerfaren om muskler och sånt. När jag är på gymmet (tisdag,torsdag och lördag) brukar jag träna hela överkroppen och det gör jag varje gång. Jag har hört nått om att man ska vänta 48 timmar innan man tränar samma muskler igen, men stämmer det verkligen? Jag vill ju helst inte bryta ner mina muskler :P

    Jag har tränat såhär ett tag nu och jag tycker jag ser positiv förändring, men många säger att man bör vila längre???

    #1072345

    Muskeln växer när den vilar. Muskeln mår bra av att vila. Men om du märker att du ser förändring så ska du ju träna så som du gör. Om du inte längre ser skillnad, så bör du se över hur du tränar och eventuellt öka din vila på varje muskelgrupp.

    #1072346

    ok tack! :) Jag kanske kommer fråga fler frågor framöver :)

    #1072380

    Alltså, du kommer se ut som en fån-tratt i framtiden, bara så du vet. (iallafall vad jag tror och jag har även hört det av en kille som är ”PT” (Personlig Tränare) han såg inte bra ut kan jag säga, och han tänkte så när han var ungdom berättade han, han tränade bara överkroppen oså, inga Ben, inge rygg osv, satt han såg ut som ah.. jag vet inte vad, och han har även en hel del problem som han kommer få leva med resten av sitt liv, pågrund av att han inte tränade rätt & efter ett RIKTIGT BRA SCHEMA!

    Liksom bara träna överkropp? fixa magrutor? Haha, det gäller och träna alla muskel – grupper.

    Det kommer se fel ut i framtiden om du bara tränar tex Överkropp i en månad, är as biff i bröstet, och magen osv, sen är du as tjock eller spinkig i armar & ben? ;) Lika bra o träna rätt & ha ett bra schema i från början.

    Jag hatar tex Ben – pass, vilket det är många som gör, men det är bara o köra på, och har du inte ”orken” är det bara köpa en bra & rekommenderad ”PWO” (Pre-workout) produkt, så får du ett kick, så vill du till gymmet sen, ;)

    Men hur som helst, så tycker jag du även ska köra Rygg / Triceps / Biceps & Ben, satt du tränar alla muskelgrupper.

    Ett ”exempel” på mitt schema :

    Måndag ; Bröst & Triceps (Bänkpress, och massa övningar, tex Situps, hantelpress osv.)

    Tisdag : Rygg & Biceps (Biceps stång, Chins, Sittandes Rodd osv.)

    Onsdag: VILA

    Torsdag : Ben, (Benböj, och massa ben – övningar) + Mage (situps osv.)

    Fredag : Börjar om schemat igen, så då hade det blivit MÅNDAGS passet här.

    Lördag : Vila

    Söndag : Rygg passet här återigen.

    OSV OSV.. Går i cirklar liksom, det här schemat har jag kört sedan i slutet på augusti, och jag tog ca 35 i bänk i början, nu tar jag NÄSTAN 70, satt jag har ökat enormt, Iallfall vad jag tycker.

    Så nu har jag börjat med kost-tillskott oså för att öka från 70+ i bänken, och sen i april när jag får körkort, kommer jag börja med 2 pass / dag. 1 efter skolan & 1 på kvällen.

    (d.v.s mer vilodagar dessutom, när jag börjar med mitt nya schema i april också)

    Men ah, nu ser du hur mitt schema upplägg ser ut, och jag har ökat enorma resultat på det hära, men det gäller på att du äter mycket mat och även tränar rätt!

    d.v.s 4-5 måltider om dagen. (Middag, Lunch & Middag, med mycket protein, kolhydrater & grönsaker)
    Sen 1-3 mellanmåll dessutom, vilket kan menas någon frukt + en protin shake (till exempel).

    Lycka till! Kör hårt!

    #1072387

    Hej simonfrisk. Tack för alla dina tips och sånt. ville bara säga att jag har inte tänk att bli någon bodybuilder, jag vill bara ”Biffa till” dom synligaste musklerna lite. Så jag tror inte det är så nödvändigt att jag tränar mina ben :)

    #1072389

    Träna hela kroppen och det säger jag inte bara för utseendets skull. Mvh

    #1072404

    ok tack! :)

    #1072618

    På benen har du kroppens största muskler, när de tränas så händer det massa bra grejer i kroppen vilket resulterar i att din överkropp kommer växa av att träna ben också.

    Jag håller med ovanstående, se till att göra det rätt från början, jag var själv dålig förr på att träna ben o nu är jag riktigt piss off på det för det förstör så mkt med styrka, utseende osv så numera måste jag köra 2 benpass i veckan för o försöka komma ikapp.

    Träna igenom hela kroppen minst 1gång/v. Kör du inte helt slut på musklerna varje pass ås kan du träna igenom 2ggr/v utan problem.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.