kika in här och ge din åsikt

Home Forums Allmänt om gymträning kika in här och ge din åsikt

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #52341
    #128281

    Tjenixen jag känner att jag tränar för lite så jag tänkte piffa upp mitt schema med ett högreps pass. detta har jag kört nu senaste 2-3 månaderna och jag är både imponerad och nöjd med resultat so far.

    har kört 3-split och 4 split tidigare men gillar verkligen helkropp.

    Måndag

    Knäböjj 5×5

    Bänkpress 5×5

    Chins 3x så många jag orkar

    Mage varierar övningar varje gång

    Onsdag

    Marklyft 4 x5 med viktökninga i varje set

    Militärpress 5×5

    Bicepscurls 3x 5-10

    Vadpress 3×10-15

    Fredag

    Frontböj 5×5

    Smalbänk 5×5

    Stående rodd 5×5

    Rumänska marklyft 5×5

    Plus 1-2 vlfira övningar i alla passen till någon av muskelgrupperna jag tränat.

    i mitt högrep pass tänkte jag detta

    Benpress 20×3
    Sittande drag i hiss 20×3 (tror det heter så ):ike:
    Drag till hakan 20×3
    Rak hantellpress 20×3
    hantellcurl 40×3 20 på vardera arm
    liggande triceps extensions 20×3

    tänkt skippa köra efter veckodagar och köra som dessa fyra passen i en cykel träna en dag vila en dag, and so on

    bara att såga mig vid midjan nu :D konstruktiv kritik uppskattas. Har ni förslag på bättre övnings val skriv gärna.

    #128282

    Dips!

    #128283

    oj ja du det har du väldigt rätt i inte ens tänkt tankten på dips

    #128284
    Tollesson wrote:
    Dips!

    Eller snebänk…

    #128285
    LaLLe wrote:
    Eller snebänk…

    Ger i min mening inte alls samma. Blir ej samma vinkel och det är inte samma att lyfta en vikt som sig själv.

    På min tricepspass kör jag dips, smalbänk och triceps extention/poshdowns av någon form.

    Dessa övningar föredrar jag i alla fall.

    #128286

    Pushdown med rep eller rak stång är alltid givna i mitt pass, tar lätt bäst tsm med dips tycker jag!

    #128287

    jag tackar och bugar :) får bli dips på triceps och ett dropset med pushdowns :)

    #128288
    Tollesson wrote:
    Ger i min mening inte alls samma. Blir ej samma vinkel och det är inte samma att lyfta en vikt som sig själv.

    På min tricepspass kör jag dips, smalbänk och triceps extention/poshdowns av någon form.

    Dessa övningar föredrar jag i alla fall.

    Är man ”stark” så måste man köra viktade dips (för att ligga på 5-8 reps) och med viktade dips kommer väldigt lätt axel skador , har många vänner som skadat sig vid just viktade dips ,så det kan vara bättre med kanske snebänk ifall man inte är så vältränad i bröst/axlar…

    Det är skillnad på dips och viktade dips… Och för nån som kanske inte tränat så länge så kanske snebänk lr hantelpress på lutande bänk är ett väsentligt bättre alternativ… min åsikt.

    #128289
    LaLLe wrote:
    Är man ”stark” så måste man köra viktade dips (för att ligga på 5-8 reps) och med viktade dips kommer väldigt lätt axel skador , har många vänner som skadat sig vid just viktade dips ,så det kan vara bättre med kanske snebänk ifall man inte är så vältränad i bröst/axlar…

    Det är skillnad på dips och viktade dips… Och för nån som kanske inte tränat så länge så kanske snebänk lr hantelpress på lutande bänk är ett väsentligt bättre alternativ… min åsikt.

    Okej okej, jo det är klart sant att skaderisken ökar när du lassar på.

    Min erfarenhet är att om man håller axlarna i ”trim”, kör mycket rotatorcuffsövningar och stretschar dem bra samt utför dipsen i ett relativt lugnt tempo när de är viktade så minskar skaderisken väldigt mycket.
    Har sett många som vill ge så lite kraft som möjligt åt nervägen och allt på uppvägen, de gör därför viktade dips på samma sätt som oviktade och axlarna tar stryk. Ajaj..

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.