Kondition vs styrka…hjälp med upplägg!

Home Forums Allmänt om gymträning Kondition vs styrka…hjälp med upplägg!

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #64820
    #451937

    Hej,

    Jag har ett träningsschema på styrketräning som är uppdelat i 2 dagar ( alltså olika kroppsdelar under dessa dagar, t.ex. axlar, ben osv en dag , bröst biceps osv nästa dag). Därför har jag lagt dessa dagar så jag kör varje pass 2 dagar i veckan, så styrketräning blir alltså 4 dagar i veckan.
    Men jag kör även konditionsträning, oftast på spinningcykel men ibland även rullband. Eftersom kroppen måste vila känner jag att det inte går att träna kondition 3 dagar i rad, utan det blir istället 2 dagar. Dessa passen kör jag väldigt effektivt, men är rädd att konditionen ändå blir lidande pga mer styrka…. ? Jag vill inte köra kondition efter ett styrkepass eftersom jag tycker att det fungerar mer som en nedbrytande effek, och före ett styrkepass värmer jag enbart upp i cirka 10-15 min.

    Är det någon som har något tips eller räcker det att köra kondition 2 dagar i veckan om man kör effektivt..?

    mvh

    #451938

    Jag kör liknande styrke upplägg som du och kör kondition 2 egna dagar i veckan. Så totalt blir det 6 dagars träning i veckan och en dag av total vila. Jag tycker det funkar bra. De 2 dagarna med kondition blir oftast 45-60 min löpning med ganska hög intensitet (ca 70-80% av pulsmax) eller så blir det ett sådant pass och den andra dagen kör jag HIIT i 20-30 minuter. Tycker konditionen har blivit bättre och samtidigt ökat hyffsat i gymmet. Sen beror det ju på hur mycket du vill prioritera konditionen. Jag är nöjd med 2 dagar i veckan, vill man mer så är det ju lite svårare :D

    #451939
    kalkborste wrote:
    Jag kör liknande styrke upplägg som du och kör kondition 2 egna dagar i veckan. Så totalt blir det 6 dagars träning i veckan och en dag av total vila. Jag tycker det funkar bra. De 2 dagarna med kondition blir oftast 45-60 min löpning med ganska hög intensitet (ca 70-80% av pulsmax) eller så blir det ett sådant pass och den andra dagen kör jag HIIT i 20-30 minuter. Tycker konditionen har blivit bättre och samtidigt ökat hyffsat i gymmet. Sen beror det ju på hur mycket du vill prioritera konditionen. Jag är nöjd med 2 dagar i veckan, vill man mer så är det ju lite svårare :D

    Okej, HIIT, menar du intervaller då? ( är lite förvirrad :P)
    Jag pratade med min tränare idag och iochmed jag verkligen behöver ha in konditionen också, så frågade jag om han tyckte det såg bra ut. Han sa att egentligen är det lite mycket för musklerna och att de inte hinner återhämta sig på rätt sätt, men att det går att göra så bara man ser till så att man får i sig ordentligt med energi, alltså rätt kost osv. Jag frågade om det var dåligt att köra kondition efter ett 45-minuters styrkepass, och han sa då att kör man intervaller i 15 min efter det styrkepasset och när man är klar snabbt tar något att äta eller någon energidryck, så skulle det funka bra. Då får jag ju konditionen på en dag med styrkan och en dag enbart kondition, vilket resulterar i träning 5 dagar i veckan och 2 dagars vila.
    Nu vet jag inte om det är BÄTTRE att lägga ett intervallpass en dag och ett uthållighetspass nästa dag man kör kondition eller göra så som han sa…? För han sa att det är väldigt individuellt.
    Har du kört 6 dagar i veckan länge, och du mår bra av det osv?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.