kordiopass efter gympasset.

Home Forums Allmänt om gymträning kordiopass efter gympasset.

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #71529
    #563498

    Hej!

    Har hört att vissa avslutar sitt gympass med kordio i ca 10-15min. Springa på löpband lr köra rodd tex. Är det något att rekommendera och isf varför? :)

    #563499

    Det är jättebra, det både motverkar stelhet i musklerna och får dig att må bra :)

    #563500

    Jag personligen är inget fan av det separerar alltid mina cardiopass och styrketräningspass.

    #563501

    Huvudsyftet med kardio efter styrketräningen är att bränna lite extra kroppsfett. Att göra det under en uppbyggnadsfas är enbart kontraproduktivt då det stjäl återhämtningsresurser. Behöver du träna din kondition bör du göra det separerat från styrketräningen.

    #563502
    Flessa wrote:
    Hur mycket ”förstör” det egentligen av att köra ca 10-15 minuter efter ett tungt styrkepass? Är det verkligen så otroligt negativt som man säger?

    Så kort tid gör antagligen varken till eller från. Du lär knappast förbättra din kondition och du lär inte hinna göra ”stor skada” på återhämtningen.

    I mina ögon 10-15 helt onödiga minuter helt enkelt.

    #563503
    Flessa wrote:
    Hur mycket ”förstör” det egentligen av att köra ca 10-15 minuter efter ett tungt styrkepass? Är det verkligen så otroligt negativt som man säger?

    10-15 minuter har knappast något större inverkan om tempot är väldigt lugnt. Dock är det få som nöjer sig med endast 10 minuter. Hur mycket ett ”kardiopass” inverkar efter styrketräningen är omöjligt att säga. Det beror på intensitet och längd, längden på styrketräningspasset innan, nuvarande stressnivåer, återhämtningsstrategier osv.
    Poängen är att det inte finns någon anledning till att utföra kardiovaskulär träning efter styrketräningen. Styrketräning ger en bättre effekt på hjärt- och kärlsystem än vad en promenad eller en joggingtur på ett löpband ger, så för hälsans skull är det helt onödigt (framförallt om det bromsar återhämtningen från styrketräningen). Att utföra kardio under diet kan ibland vara nödvändigt, men vem vill egentligen stå på ett löpband eller sitta på en cykel inomhus när man inte behöver det? Vill man absolut aktivera sig på annat sätt finns det massor av andra roligare aktiviteter, både inomhus och utomhus.

    Och om man nu gör det i konditionssyfte bör man förlägga det vid en annan tidpunkt än vid styrketräningen då intensiteten måste vara ganska hög för att ge resultat (tempolöpning, intervaller, etc.), något som verkligen kräver återhämtningsresurser och därmed kan vara ganska förödande att utföra efter styrketräningen (om du nu vill bygga maximalt med muskler, vill säga).

    #563504
    Flessa wrote:
    Så stryketräning har även positiva effekter på hjärt/kärlsystemet, till och med mer positiva än löpning? Detta var något helt nytt för mig.

    Ja, men jag skrev mer än en ”promenad eller en joggingtur”. Det har med graden av träningsintensitet att göra. Löpning ligger något högre.

    #563505

    Från mig till dit jag tränar är det lite drygt fem km. Det tar 12-15 minuter. Efter passet cyklar jag hem igen. Det är fantastiskt skönt i solen med musik i öronen, och jag mjuknar till i kroppen.

    Det känns verkligen att oroa sig i onödan att vardagsmotion skulle ställa till det för muskelbyggandet… Taxi & rullstol nästa?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.