Kört fast

Home Forums Allmänt om gymträning Kört fast

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70989
    #550150

    Hej!

    Jo det är såhär att jag har kört fast med träningen. Vikterna ökar helt enkelt inte, tex har fasnat på hantelpressen (bröst) på 28kg. Just nu kör jag 8-10rep 3set. Vad ska man göra, ska jag gå lågrep ett tag eller ska jag köra uthållighetsträning. En vän gav mig ett tips och menade på att jag skulle köra högreps 12-15rep 3-4set. Har även fått rådet att börja med kreatin, har en burk hemma och ska ge det ett försökt där. Vad har ni för tips att ge mig?

    Tacksam för all er hjälp här på body!

    #550151
    Pontik wrote:
    Hej!

    Jo det är såhär att jag har kört fast med träningen. Vikterna ökar helt enkelt inte, tex har fasnat på hantelpressen (bröst) på 28kg. Just nu kör jag 8-10rep 3set. Vad ska man göra, ska jag gå lågrep ett tag eller ska jag köra uthållighetsträning. En vän gav mig ett tips och menade på att jag skulle köra högreps 12-15rep 3-4set. Har även fått rådet att börja med kreatin, har en burk hemma och ska ge det ett försökt där. Vad har ni för tips att ge mig?

    Tacksam för all er hjälp här på body!

    Testa att gå ner på lågreps, brukar ge fina styrkeökningar. Ett tips är att du alltid ska tänka på att variera träningen, ändra repsantal, vila mellan seten byta ut övningar osv.
    Lycka till!:up:

    #550152

    Tänk inte så extremt mycket på vikt och repetitioner, det är inte allt i träningen.
    Du kan prova med att variera repsantalet lite i perioder, eller att välja en annan övning ett tag, vanlig bänkpress exempelvis. Kör den ett tag och gå sedan tillbaks till hantelpressen. Den sortens variation brukar fungera för mig :)

    #550153
    Cartesian wrote:
    Tänk inte så extremt mycket på vikt och repetitioner, det är inte allt i träningen.
    Du kan prova med att variera repsantalet lite i perioder, eller att välja en annan övning ett tag, vanlig bänkpress exempelvis. Kör den ett tag och gå sedan tillbaks till hantelpressen. Den sortens variation brukar fungera för mig :)

    jag håller med där,när jag kör fast på en vikt och kan köra 10-12 reps på den så brukar jag plocka bort övningen ett tag. om du kört fast i flera övningar kan du testa att i 1-2 veckor sänka vikterna och köra fler reps utan att ta ut dej helt,jag brukar göra så efter tyngre perioder för att ge kroppen chans att läka,vila och blöda igenom ordentligt

    #550154

    Tack för era svar! ska ta en vilovecka nu känns som jag behöver det. Efter viloveckan ska jag köra 3veckor lågrep för att inte tappa suget för träningen.

    #550155

    jag har haft samma problem,det löste sig igenom att jag körde mer isoleringsövningar ,istället för hantlar ,tog jag en bänk och gjorde samma sak i cablecross,pressar,flyes,funkade för mig,för efter ett tag så kunde jag öka i hantelpressen.

    #550156

    Vilket reps/set antal låg du på då?
    Iaf ska jag börja med kreatin imorgon, tänkte köra med uppladdning denna gången för att se om det ger bättre effekt.

    #550157

    acceptera att du har ”dåliga” pass ibland, träna efter förutsättningarna. Dock brukar sättningar i träningen OFTA bero på överträning eller dålig planering. Tänk på att du ska göra det du kan för att vara som starkast i bröst den dagen du ska träna bröst. Likaså med rygg osv. Så kanske inte köra tunga tricepspushar dagen innan, eller axelpressar och sätta PB 1 eller 2 dagar innan, sova ordentligt, förbereda med kosten osv. Våga vila och VARIERA träningen. 4-8 veckor med samma övningar för att hinna ”öka” och bli stabil, sen byta övningar, eller skippa bröstpressövningar en vecka och bara köra flyes och dips och komma åt bröstet den vägen.

    Lycka till!

    #550158

    jag kör 6-8 reps,samma när jag körde isoleringsövningarna.

    #550159

    balronx;797985]jag kör 6-8 reps,samma när jag kör isoleringsövningarna.
    MvH =)

    #550160
    Pontik wrote:
    Hej!

    Jo det är såhär att jag har kört fast med träningen. Vikterna ökar helt enkelt inte, tex har fasnat på hantelpressen (bröst) på 28kg. Just nu kör jag 8-10rep 3set. Vad ska man göra, ska jag gå lågrep ett tag eller ska jag köra uthållighetsträning. En vän gav mig ett tips och menade på att jag skulle köra högreps 12-15rep 3-4set. Har även fått rådet att börja med kreatin, har en burk hemma och ska ge det ett försökt där. Vad har ni för tips att ge mig?

    Tacksam för all er hjälp här på body!

    1) Skippa kreatinet. Oavsett hur lockande burken ser ut så finns den långvariga lösningen sällan i dess innehåll…

    2) Träna mer rygg/ben! Hur ser ditt program ut? Väldigt många ”typiska gymmare” av de jag tränat har haft femtielva pressövningar och femtitolv armövningar. Finemang om man inte vill växa…men är det det man vill göra så måste man prioritera och träna rygg/ben. Ökad massa ger bättre potential för styrkeökningar generellt.

    3) Träna grepp! Pinch-grip, holds, bonnagång (farmer’s walk) kommer att hjälpa till med att få ett bra grepp (och givetvis kör du marklyft med pronerat grepp så länge du orkar?). Ett bra grepp leder till grym kontroll av vikterna du pressar!

    4) Specifik träning av skulderbladsmuskulaturen ex. shrugs bakåt leder till att den främsta stabilitetsfaktorn för pressar generellt maximeras.

    Lycka till!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.