Kritk på schema.

Home Forums Allmänt om gymträning Kritk på schema.

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #56315
    #248603

    Hejsan!

    Jag skulle vilja ha lite kritik på mitt schema.
    Jag skriver upp vilka övningar och hur många reps och set.

    Måndag: Bröst, biceps
    Bröst:
    Plan hantelpress 3×10
    Sned hantelpress 3×10
    Bänkpress 3×6

    Biceps:
    Växlande hantelcurl 3×10
    Rak skivstångscurl 3×8
    Maskincurl 3×8

    Tisdag: Rygg, mage
    Rygg:
    Latsdrag 3×8
    Skivstångsrodd 3×8
    Sittande kabelrodd 3×8

    Mage
    Benlyft Så många jag orkar.
    Crunches Som ovan
    Sneda crunches Som ovan

    Onsdag: Triceps, axlar
    Triceps:
    Hantelpress 3×8
    Stående hantellyft åt sidan 3×10
    Upprätt rodd 3×8
    Stående framåtböjda hantellyft 3×12

    Triceps
    Dips 3×10
    Smal bänkpress 3×8
    Pushdowns 3×10

    Torsdag
    Enligt tisdag

    Fredag
    Enligt måndag.

    Detta är då mitt schema, så nu vill jag ha lite kritik på det.

    Tack på förhand! :)

    Mvh Odoof:up:

    #248604
    malawiglenn wrote:
    ben?

    marklyft?

    Ups glömde ben såg jag, jag kör ben samma dagar som jag kör rygg.

    Gillar faktiskt inte marklyft så mycket.

    #248605

    Sedan kör du lika många set biceps som rygg och bröst? Lite fel prioriterat enligt mig, speciellt gällande ryggen, den ska piskas med fler set än biceps tycker jag och även bröst!

    #248606

    Biceps på måndag och rygg på tisdag kommer inte att ge dina biceps den återhämtningen dom behöver.

    #248607
    odoof wrote:
    Ups glömde ben såg jag, jag kör ben samma dagar som jag kör rygg.

    Gillar faktiskt inte marklyft så mycket.

    Kör du rygg, ben och mage på ett pass? Är inte det lite mycket? Jag är inte så duktig på detta så de kan vara fel de jag säger :D

    #248608

    Bara spontana reaktioner. Overall, väldigt mycket 3xZZ rep, stirra dig inte blind på repetitioner, fokusera på att hitta kontakt och krama slut på en muskel snarare än att maniskt göra 10 rep.

    odoof wrote:
    Måndag: Bröst, biceps
    Bröst:
    Plan hantelpress 3×10
    Sned hantelpress 3×10
    Bänkpress 3×6

    Biceps:
    Växlande hantelcurl 3×10
    Rak skivstångscurl 3×8
    Maskincurl 3×8

    Jag hade inte lagt tung bänk sist utan först eftersom jag upplever det enklare att krama ur bröstet med hantlar än med stång. När jag kör bänk sist brukar jag köra högreppare i stil med 3x20ish.

    Fanns heller inga flyesövningar, hantel, cabel, pec deck? Någon tanke kring detta?

    Är själv inget fan av alternerande curls, ger för mycket vila och lätt gung i kroppen, kör själv helst båda armarna samtidigt och försöker ta slut på biceps så snabbt som möjligt.

    odoof wrote:
    Tisdag: Rygg, mage
    Rygg:
    Latsdrag 3×8
    Skivstångsrodd 3×8
    Sittande kabelrodd 3×8

    Mage
    Benlyft Så många jag orkar.
    Crunches Som ovan
    Sneda crunches Som ovan

    Känns som du kan kötta på mer för ryggen. Fler set och gärna någon mer övning. Vertikaldrag eller omvända latsdrag brukar jag ha i mina ryggpass. Avslutar också gärna med ryggresningar i bellyback ställningen för att krama sönder ländryggen.

    Viktigt att du kontrollerar benlyften och fokuserar på kontakt och tar slut så snabbt som möjligt snarare än att svinga 35reps okontrollerat. Menar absolut inte att du inte gör det, för det har jag ingen aning om, men ett tips bara.

    Du kan även köra crunches i lutande plan, brukar ta slut på magen snabbare för mig än om jag kör vanliga raka crunches.

    odoof wrote:
    Onsdag: Triceps, axlar
    Triceps:
    Hantelpress 3×8
    Stående hantellyft åt sidan 3×10
    Upprätt rodd 3×8
    Stående framåtböjda hantellyft 3×12

    Triceps
    Dips 3×10
    Smal bänkpress 3×8
    Pushdowns 3×10

    Jag hade supersetat dessa, tycker det funkar kanonbra. Jag sitter helst ner när jag gör mina pressar och sidlyft eftersom det ger mig en bättre kontakt och kontroll på rörelsen. Smaksak och sittandes måste jag gå ner på vikter eftersom jag inte kan fuska på något sätt, vilket jag annars gärna gör stående.

    odoof wrote:
    Torsdag
    Enligt tisdag

    Här hade jag vilat, alternativt om du känner dig pigg i ryggen och bålen fast du bara vilat en dag, så skulle jag kört ben här. Ben är stooora! Dom förtjänar ett eget pass!!

    Jag hade själv kört något i stil med detta.

    Knäböj 4 x 15
    Benpress 4 x 15
    Benspark 4 x 15
    Liggande lårcurl 4 x 20

    Vadpress sittande + stående i superset 3 x max
    När du kör stående kör med ett ben i taget. Äter sönder vaderna.

    Anledningen till att jag kör högre repetitionsantal på benen är för att benen är stooora muskler. Jag upplever både bättre kontakt och större utveckling när jag går 15reps än 8. Körde lägre förr men efter att jag la om det… KABOM :) Lårcurlen tar också ett tag för mig att få upp kontakt, därför siktar jag på 20, brukar vara gråtfärdig efter 15-16 men det är lugnt, sikta på 20 och krama sönder baksidan :)

    Vaderna kommer smärta om baksidan är trasig, då är det svårt att gå så därför kör jag bara två övningar i superset här.

    odoof wrote:
    Fredag
    Enligt måndag.

    Ja nu låter det vettigt att börja om :)

    Går att utveckla schemat mycket men har gett dig lite att fundera kring. Det viktigaste är att du hittar det som funkar för dig. Fokusera när du tränar, utför en övning korrekt med lätta vikter som du kan kontrollera är mycket effektivare än att köra för tungt och inte hitta kontakten. Lyssna på din kropp och lycka till :)

    #248609

    Tack alla, men tack speciellt Azmo att du tog din tid.
    Nu har jag fått mkt att fundera på, så nu ska jag ändra om i mitt schema ^^

    Quote:
    Fanns heller inga flyesövningar, hantel, cabel, pec deck? Någon tanke kring detta?

    Vad jag har hört från en som är duktig inom träning så har han sagt att tex flyesövningar mer strechar bröstet, visst han kan ha fel, vad vet jag men jag kör det ibland, jag följer inte schemat strikt.

    sant ben behöver ett stor muskelgrupp, men om jag ska vara ärlig är jag sjukt dålig på att träna de, de är de tråkigaste ^^

    Men tack så mkt!

    Mvh

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.