Långvariga effekter av alkohol?

Home Forums Allmänt om gymträning Långvariga effekter av alkohol?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #49241
    #119126

    Hej!

    I morgon är det ju valborg som de flesta vet och då kanske 3-5 öl glider ner…Har inte konsumerat någon alkohol sedan december så jag tänker att ett par Falcon kan väl inte skada så jätte mycket, eller?

    Min fråga är om jag dricker imorgon.. hur länge kommer återhämtningen samt proteinsyntesen att hämmas innan min kropp blir ”normal” / avgiftad?

    Kan jag gymma på onsdag utan några bieffekter från alkoholen? Jag har sökt ang detta men verkar inte hitta något som svarar på just min fråga. Om jag dricker alkohol imorgon kommer det att göra mitt resultat sämre under en långsiktig period?

    tack mvh

    #119127

    Från det jag har läst ska man inte träna dagen efter en riktig fylla, men själva alkoholen brukar vara ute ur kroppen typ ngn gång på bakisdagen så träning 2dagar efter är väl inga problem. Däremot kanske man inte presterar riktigt lika bra som om man skulle varit nykter, men när jag har gymmat 2dagar efter jag har druckit mycket har jag aldrig märkt ngn negativ påverkan men det kanske är individuellt.

    #119128
    fitnesserik wrote:
    Från det jag har läst ska man inte träna dagen efter en riktig fylla, men själva alkoholen brukar vara ute ur kroppen typ ngn gång på bakisdagen så träning 2dagar efter är väl inga problem. Däremot kanske man inte presterar riktigt lika bra som om man skulle varit nykter, men när jag har gymmat 2dagar efter jag har druckit mycket har jag aldrig märkt ngn negativ påverkan men det kanske är individuellt.

    Okej tack för snabbt svar! tror du att alkohol försämrar mitt resultat under en långsiktig period?

    #119129
    thealmighty wrote:
    Okej tack för snabbt svar! tror du att alkohol försämrar mitt resultat under en långsiktig period?

    Alkohol, ofta och i stora mängder. Ja.

    3-5 öl på valborg. Nej.

    ^ Har jag inget som helst vetenskapligt belägg för detta och jag har aldrig läst en studie så ta mina kommentarer med en nypa salt.

    Jag dricker iaf minst 30 ggr per år, oftast ordentligt och jag tappar inget på grund av det, samtidigt vet jag ju inte hur mycket mer jag skulle öka om jag alltid var nykter.

    Allas vår vän Tommy Ivarsson är en riktig suput och ryktena säger att han alltid slår sina PBn dagen efter han stått och dansat bicepsdansen på Mårtenssons in på småtimmarna.

    #119130

    Det beror ju på vad du har för mål och vilket resultat du vill uppnå :) asså om ditt mål är att bli elitidrottare kanske inte det är så bra men om det är att förlora fett, bygga muskler elr både och kanske så kan jag personligen bevittna att det inte kommer förhindra dig att ta nåra öl haha, du kan kolla på min bilder på min profil och se vilka resultat jag har uppnått samtidigt som jag har druckit mig riktigt full i snitt 2ggr i månaden. Självklart är det mycket kalorier oså i alkohol men byt ut det mot en fuskmåltid isf och ät inte så mycket på dagen om ditt mål är att förlora fett och av allt jag läst om detta(jag har själv haft ångest och varit oroad över att alkoholen ska förstöra för mig) så är det en ren myt att alkohol motverkar muskeltillväxt.
    Men om man kan undvika det gör man ju det :)

    #119131

    Tack för båda svaren!

    Mitt mål just nu är bara att bygga muskler :) deffa blir nästa sommar..
    antar att det blir ett par öl imorgon! :)

    mvh

    #119132

    Träna på som vanligt. 3-5 öl är ju inte mycket. Har skrivit lite om det lilla som finns undersökt:

    [http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/]

    #119133
    Eddie Vedder wrote:
    Träna på som vanligt. 3-5 öl är ju inte mycket. Har skrivit lite om det lilla som finns undersökt:

    [http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/]

    Tack för länk! Har letat efter en liknande sammanfattning.

    #119134

    Tack för alla svaren!

    Ifall jag kör ett tungt ryggpass idag kan jag fortfarande gå + dvs att jag blir lite starkare även fast jag tar ett par bärs ikv?

    tack mvh

    #119135

    Tja, det är rätt modesta förändringar på så lite som 3-5 öl.

    Sammanfattningsvis har du nog en kraftigt överdriven syn på hur mycket skada den mängden alkohol gör din kropp. Proteinsyntesen stängs inte av en vecka liksom.

    #119136
    thealmighty wrote:
    Tack för alla svaren!

    Ifall jag kör ett tungt ryggpass idag kan jag fortfarande gå + dvs att jag blir lite starkare även fast jag tar ett par bärs ikv?

    tack mvh

    Utan tvekan, ja.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.