Lite allmän hjälp om kost och träning.

Home Forums Allmänt om gymträning Lite allmän hjälp om kost och träning.

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #52465
    #128844

    Mitt första inlägg:p Får väll börja med att jag är 15 år, fyller 16 senare i år väger 60 kg +-2kg. Jag tror att jag är 183cm ungefär där någonstans. Så jag antar att jag är underviktig, ingen aning om mitt bf eller bmi dock.

    Men, jag har fått ett stort intresse för träning då jag alltid har varit smal och ganska kort innan och tönten i klassen.

    Jag började med att jag tränade body pump två ggr i veckan, innan års skiftet för jag inte fick gå på vanligt gym där jag tränar nu.
    Jag tror att jag tränar rätt och vet att jag gör rätt i de flesta övningarna. (skäms när jag ser folk i min ålder som inte har en aning om vad de gör). Tränar ofta med min far som har lärt mig det mesta, och ja han vet hur man gör. Min morbror är kanske lite av en idol då han är väldigt vältränad och han har också lärt mig om teknik.

    Men nu tränar jag på gymmet. tränar ca 4 ggr i veckan utan någon struktur på träning alltså inget speciellt schema. tränade under en månad ca 6ggr i veckan för några månader sedan, och sen dess har jag tagit filmer på mig själv dock dålig kvalitet med mobilen.

    tycker inte att jag har sett någon förändring på ca 3 månader. Jag tror att detta kan bero på att jag inte äter tillräckligt eller rätt. Orkar bara inte lägga upp ett schema över mat tex för jag inte vet var jag ska börja. så jag skulle nog bara äta mer i fortsättningen eller så har jag dåliga gener, vem vet.

    dock vet inte om 3 månader är för kort tid för någon ändring, men jag har inte heller haft koll på mina vikter så jag vet inte om min styrka har ökat. Så min motivation är inte direkt på topp. Någon som har varit med om något liknande eller har några tips är varmt välkomna att skriva.

    #128845

    För att se till att man går framåt så är det rekommenderat att ha just struktur.

    Med andra ord skriva ner vilka vikter man klarar av och hela tiden se till att det går framåt på ett eller annat sätt. Går det inte framåt så gör man något fel helt enkelt.

    Matmässigt så skulle JAG inte rekommendera dig att börja räkna kalorier och dylikt då du börjar komma in i en ålder där gymträningen kommer kunna ge grymma resultat oavsett. Dessutom så finns det annat i din ålder som är viktigare än att fastna i räknandets värld… Se bara till att du äter på ordentligt!

    #128846

    Ät långsamma kolhydrater med lågt GI, glykemiskt index och mycket protein från fisk, fågel och kött med lite fett.
    Om du får i dig lite protein pga skola tex så kan du köpa Whey 80 och ta med dig det också direkt efter efter hårda träningspass ;)

    #128847
    xdrfv21 wrote:
    Ät långsamma kolhydrater med lågt GI, glykemiskt index och mycket protein från fisk, fågel och kött med lite fett.
    Om du får i dig lite protein pga skola tex så kan du köpa Whey 80 och ta med dig det också direkt efter efter hårda träningspass ;)

    Varför med just lågt GI?

    #128848

    Måste börja äta mer ja :P

    #128849
    Mrbadname wrote:
    Varför med just lågt GI?

    För att inte bli fet och för att det håller än mätt en längre tid ;)
    Va inte orolig över att inte gå upp i vikt, det kommer du göra i och med att du blir starkare, om du inte blir det så kan det bero på att du äter för lite…

    Men du blir väl starkare?

    Skulle gissa på att du maximalt kan gå upp 4kg ren muskelmassa på ett år…

    #128850

    Fokusera på att få dig i någon form av protein till varje mål. Utöver det, ät i princip vad du vill och mycket. Träna regelbundet, måndag, onsdag och fredag exempelvis och vips kommer du få sådana resultat att det verkar som om du går på steroider!

    Mins min gymnasietid, gym på skolschemat, haha alla 15-18 åringar såg ut att gå på steroider mot studenten :D

    #128851

    Om jag skulle äta vad jag ville skulle jag bli fet, har gjort det förut, man blev starkare men fet och man tappar oftast både styrka och massa när man deffar, iaf första gången man prövar om man inte vet mycket om kost.
    Mitt tips är att hålla samma vikt om man har mer än 14% kroppsfett, vilket de flesta har även om de är smala innan de börjar träna.

    Om du ska köpa kosttillskott så tycker jag EAA och vassleprotein är bäst.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.